• چهارشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98050201227
  • منبع : نمایندگی مرکزی

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد:

تخصیص مرحله دوم تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده در سیل اخیر به استان مرکزی در هفته آینده

تخصیص مرحله دوم تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده در سیل اخیر به استان مرکزی در هفته آینده

ایسنا/مرکزی معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: مرحله دوم تسهیلات احداث و تعمیر واحدهای آسیب دیده در سیل اخیر هفته آینده به استان مرکزی می‌رسد.

به گزارش ایسنا، عزیزالله مهدیان در جلسه کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با اشاره به اینکه 21 استان کشور در فروردین ماه 98 درگیر سیل شدند و بیش از 167 هزار واحد دچار خسارت شد، بیان کرد: بیشترین خسارت در استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، همدان و استان مرکزی برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه از 167 هزار واحد آسیب دیده، حدود 75 هزار واحد احداثی و مابقی تعمیری است، افزود: خوشبختانه با مصوبات دولت تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز جهت بازسازی مسکن که بنیاد مسکن متولی آن است به صورت کامل تامین و بین استان‌ها توزیع شده است و کار با بسیج امکانات بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در حال انجام است،

وی تسهیلات در نظر گرفته شده در حوزه مسکن توسط بنیاد مسکن را حدود 6 هزار میلیارد تومان و 2900 میلیارد تومان کمک بلاعوض دانست که منابع آن کاملا تامین شده است.

مهدیان با بیان اینکه بناست تا پایان مردادماه کار واحدهای تعمیری به پایان برسد و واحدهای احداثی تا پایان سال بازسازی خواهند شد، گفت: استان مرکزی متاسفانه در روستاها با واحدهای بسیار فرسوده مواجه است که در بارندگی‌های فروردین ماه عموما خسارت دیده‌اند و پیش‌بینی شده است 5200 واحد روستایی و شهری نیاز به احداث دارند که منابع مورد نیاز تامین و کار نوسازی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه با بررسی انجام شده در استان مرکزی در مقایسه با دیگر استان‌ها، تخصیص‌های منابع و تسهیلات در مرحله اول به خوبی هزینه شده و کار به خوبی پیش رفته است، گفت: تسهیلات بخش دوم مصوب شده در هفته آینده به استان می‌رسد واستان مرکزی می‌تواند زودتر از برنامه پیش‌بینی شده کار تعمیر و احداث واحدهای آسیب‌دیده را به پایان برساند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: برای هر واحد احداثی روستایی 40 میلیون تومان تسهیلات و 10 میلیون تومان وام بلاعوض به همراه 20 میلیون تسهیلات معیشتی متشکل از 15 میلیون تومان وام و 5 میلیون تومان بلاعوض پیش‌بینی شده و در واقع برای هر خانواده روستایی حدود 70 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: 177 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که وام بلاعوض نیز به این رقم افزوده می‌شود، برای واحدهای تعمیری نیز 15 میلیون تومان تسهیلات به هرماه 5 میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شده است که تعداد کمی را در استان مرکزی به خود اختصاص می‌دهد.

مهدیان با تاکید براینکه در مناطق سیل زده حتی یک خانواده چادرنشین نداریم و همه خانواده‌ها در منزل اسکان دارند، بیان کرد: سیل اخیر به مانند زلزله نبود که تمام خانه تخریب شود، بخشی از منازل سالم بود که خانواده در خانه‌ها مستقر شدند و عموما مشکلی در حوزه مسکن نداریم.

وی تصریح کرد: باوجود آنکه بیشترین خسارت ناشی از سیل به شهر پلدختر وارد شد، تنها حدود 200 واحد مسکونی تخریب و غیرقابل سکونت بود که اجاره بها داده شد تا خانه اجاره کنند، اما دولت خانواده‌هایی که مستاجر بودند تعهدی نداشت و باید خودشان به خانه استیجاری دیگر منتقل می‌شدند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در زلزله کرمانشاه نیز کسی در چادر نداریم چراکه دولت و خیرین به مردمی که خانه‌هایشان تخریب شده بود، کانکس تحویل دادند. برای بخشی هم اجاره بها داده شد که منزل اجاره کردند و اگر کسی در چادر است به خواست خود خانه اجاره نکرده و یا در خانه مستقر نیست. در حال حاضر در شهر سرپل ذهاب مردم بیش از آنچه تخریب شده بود در حال ساخت هستند، به طوری که قبل از زلزله میانگین طبقات مسکونی شهر 1.2 طبقه بود که امروز به 3.8 طبقه رسیده و تعداد طبقات ساخته شده بیش از منازل قبل از زلزله است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha