• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98062411015
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

وقتی صنعت بسته بندی در ‌صنایع دستی جایی ندارد

وقتی صنعت بسته بندی در ‌صنایع دستی جایی ندارد

ایسنا/خراسان جنوبی ‌عدم وجود بسته بندی شکیل، یکی از مشکلات جدی صنایع دستی است که موجب شده گردشگران، رغبت چندانی به خرید صنایع دستی به عنوان هدیه یا سوغات نداشته باشند، مشکلی که سال ‌هاست در بازار صنایع دستی خراسان جنوبی جا خوش کرده است.

‌به گزارش ایسنا‌، صنایع‌دستی ایران با حفظ سنت‌های خود به هویتی برخاسته از زندگی، اعتقادات و سنت‌های مردم این سرزمین دست یافته اند. این تولیدات مجموعه‌ای از حکمت و فن هستند که با دارا بودن ارزش های فرهنگی، عامل مهمی در انتشار این عناصر به شمار می‌آیند. در این بین ارایه مناسب، جایگاه ویژه‌ای را برای این محصولات رقم می‌زند.

زمانی که تصمیم می گیریم کالایی را برای خود یا به عنوان هدیه از بازار تهیه کنیم، اولین چیزی که به آن توجه می کنیم و خواه و ناخواه به چشم مان می‌آید، ظاهر آن است.

عدم وجود بسته بندی شکیل، یکی از مشکلات جدی صنایع دستی است که موجب شده گردشگران، رغبت چندانی به خرید صنایع دستی به عنوان هدیه یا سوغات نداشته باشند، مشکلی که هنوز تدبیری برای آن در نظر گرفته نشده است.

گروهی معتقدند اگر تولیدات خود را بدون هیچ گونه بسته بندی به فروش برسانند، در واقع سود خالص را به دست آورده‌اند و متحمل هزینه‌های گزاف نشده‌اند، این در حالی است که بسته بندی هزینه نیست بلکه با اشتغالی که ایجاد می‌کند و از آن سو با افزایش میل خریدار به خرید آن سود بیشتری را نصیب تولیدکننده می‌کند.

در خصوص آشنایی با بسته بندی تخصصی محصولات، اولین نشست تخصصی بسته بندی صنایع دستی خراسان جنوبی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، جمعی از هنرمندان صنایع دستی استان و متخصصان این حوزه برگزار شد که نویدی برای آغاز روزهای خوش برای فروش هنر دست هنرمندان این خطه است.

تسهیلاتی که به هنرمندان داده نمی‌شود

خراشادی، یک هنرمند که در حوزه چرم فعالیت می‌کند، در خصوص بسته‌بندی محصولات، به ایسنا گفت: بسته بندی محصولات صنایع دستی در واقع میزان فروش و توجه را به خصوص توسط گردشگران افزایش می‌دهد.

وی افزود: بنده تنها محصولاتی که قرار است در سایت فروش اینترنتی قرار بگیرد را بسته بندی می‌کنم چرا که در نمایشگاه‌های منطقه‌ای به علت تعداد زیاد محصولات و عرضه با قیمت مناسب نمی‌توان آن‌ها را بسته بندی کرد.

این هنرمند بیان کرد: بسته بندی برای کارهای خاص سفارشی و مناسبتی در فروش محصول تاثیر بسزایی دارد و باعث می‌شود فروش افزایش یابد.

خراشادی افزود: برای بسته بندی تسهیلات خاصی به هنرمندان داده نمی‌شود و با توجه به هزینه بسته‌بندی نمی‌توان تمام محصولات را بسته بندی کرد.

احترام به ذوق و سیلقه مخاطب

ندافی، یک هنرمند در حوزه دوخت و دوز سنتی نیز به ایسنا گفت: با توجه به اینکه کارم را تازه شروع کردم تصمیم دارم بسته بندی خاص و متفاوت برای محصولاتم در نظر بگیرم چرا که روش ارائه‌ای مناسب برای مشتری است و آن‌ها را جذب می‌کند.

وی اظهار کرد: بسته بندی شکل محصول را زیبا کرده و باعث می‌شود تولیدات در قالب بهتری به مخاطب ارائه شود و این امر در واقع احترام به ذوق و سلیقه خریدار است، بنابراین باید این بسته بندی براساس نیازهای روز و منطبق با سلیقه مخاطب باشد.

بسته بندی محصول، هزینه نیست

بی باک، یک کارشناس ارشد هنر نیز در رابطه با بسته بندی محصولات صنایع دستی به ایسنا اظهار کرد: باید توجه داشت هزینه‌هایی که برای بسته بندی می‌شود هزینه مضاف نیست، چراکه بسته بندی بخشی از فرآیند تولید است و اگر درست و تخصصص صورت گیرد، می‌تواند مزیت‌های بسیاری از جمله کمک در تصمیم‌گیری خرید مصرف کننده و هویت بخشی به محصول، مدیریت مناسب چیدمان محصول و سهولت حمل و نقل دارد.

وی افزود: بسته بندی، ابتدایی‌ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار است و علاوه بر کمک به فروش بهتر تولیدکننده، زمینه اشتغال زایی مناسبی برای طراحان این حوزه فراهم می‌کند.

بسته بندی حوزه‌ای از علم و صنعت است

رخشانی، استاد دانشگاه سپیده کاشانی بیرجند نیز با تاکید بر اینکه بسته بندی تنها یک هنر نیست بلکه علم و صنعت است، گفت: بسته بندی محصولات علاوه بر مزیت‌های حمل و نقل و انبارداری، معرف محصولات است.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند تولید در درجه اول محصول باید برندسازی شود و مرحله دوم بسته بندی است، یادآورشد: بسته بندی، روح محصول و بخشی جدانشدنی از زندگی امروزه بشر است و جهان امروز بدون صنعت بسته بندی قابل تصور نیست.

صنایع دستی خراسان جنوبی شهرتی جهانی دارد و هنر دست هنرمندانش گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند، چه خوب است که در کنار این هنر، علم بسته بندی نیز به همان میزان و به اندازه تلاش هنرمندان رشد کند تا نتیجه و سود هنری که هنرمند سال‌ها برایش زحمت کشیده شده و یا حاصل زحمتی که صنعتگر این منطقه می‌کشد، به جیب خودش برود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha