• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98062411222
  • منبع : نمایندگی زنجان

زیتون‌کاران خام‌ فروشی نکنند

«روغن‌کشی» و «کنسروی»؛ دو راهکار به نفع جیب باغداران زیتون

«روغن‌کشی» و «کنسروی»؛ دو راهکار به نفع جیب باغداران زیتون

ایسنا/زنجان رییس شورای ملی زیتون ایران گفت: اگر باغداران به جای خام‌ فروشی، فرآوری میوه زیتون را در پیش بگیرند، بسیار به نفعشان خواهد بود.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زیتون، این میوه سبزقبا که علی‌رغم جثه کوچک از توانایی ایجاد تغییرات بزرگی در سلامتی‌ برخوردار است، باید بیش از این‌ها مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه فروش به صورت کنسروی و یا روغن زیتون بسیار بیش از فروش خام به نفع باغدار است و تا حد زیادی جلوی ورود واسطه‌ها را می‌گیرد .

وی ادامه داد: تابع عرضه و تقاضا، مبنای قیمت میوه زیتون است و صادرات 5000 تنی میوه زیتون به کشور عراق در بهمن‌ماه پارسال، قیمت این محصول را تا 15 هزار تومان افزایش داد و امکان صادرات این محصول مجدد فراهم شده است. با این وجود، افزایش صنایع فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی میوه زیتون به جد به نفع اقتصاد زیتون‌کاران است. امروزه در دنیا قسمت قابل توجهی از میوه زیتون برای روغن‌کشی برداشت می‌شود ولی ما هنوز هم با خودکفایی فاصله زیادی داریم. بنابراین، باید چاره‌ای اندیشیده و زمینه برای گسترش صنایع تبدیلی فراهم شود .

عباسی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که طی ماه‌های آتی، هر کیلوگرم روغن زیتون مرغوب بین 40 تا 50 هزار تومان عرضه شود، در حالی که قیمت هر کیلوگرم میوه زیتون طی هفته آتی بین 7 تا 10 هزار تومان خواهد بود. علاوه بر این، راه صادرات میوه زیتون به کشورهایی از جمله عراق و پاکستان باز است و این می‌تواند بهانه‌ای برای کاهش چشمگیر خام‌فروشی باشد .

رییس شورای ملی زیتون یادآور شد: زیتون‌هایی که برای روغن‌کشی برداشت می‌شود، اکثرا باید بنفش شده باشد و استحصال روغن نیز باید ظرف 48 ساعت در کارخانه، در دمای زیر 30 درجه صورت بگیرد. در حال حاضر نیز حدود 18 درصد از تولیدات استان، روغن‌کشی می‌شود ولی افزایش این میزان به نفع باغ‌داران است .

عباسی خاطرنشان کرد: باغدارانی که امکان فرآوری ندارند، می‌توانند به شهرک‌های صنعتی مراجعه کرده و به صورت اجرتی، میوه‌های خام زیتون خود را به صورت کنسرو دربیاورند؛ در واقع فروش میوه خام چندان به نفع کشاورز نیست و تولیدکننده باید برای فروش این دو راهکار را درنظر بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha