• دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 98062511955
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

چالش ‌کوچ عشایر و مدارس عشایر کوچ رو در خراسان شمالی

عشایر

‌انجام دو کوچ سالانۀ عشایر کوچ‌رو در طول سال تحصیلی تأثیرات زیادی بر کار ‌مدرسه و یادگیری دانش‌آموزان ‌عشایر بر جای می‌گذارد.

‌‌به گزارش ایسنا، ‌عشایر خراسان شمالی دارای حدود سه هزار دانش آموز است که این دانش آموزان قسمتی از سال تحصیلی را در بخش های ییلاقی و بخشی از سال تحصیلی را در مناطق قشلاقی سپری می کنند و همین امر سبب می شود تا دوگانگی در دانش آموزان و چالش برای معلم های عشایری ایجاد شود.

هماهنگی میان معلم و دانش آموز عشایری در مدارس عشایری سخت است

مقداد باقرزاده یکی از معلمان عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: عشایر کوچ روی خراسان شمالی فصل زمستان را در مناطق قشلاقی استان گلستان و فصل گرما را در مناطق ییلاقی خراسان شمالی سپری می کنند.

وی با اشاره به اینکه فصل کوچ عشایر خراسان شمالی از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی حدود آذرماه انجام می شود، افزود: همین امر موجب می شود تا دانش آموزان عشایری دو ماه ابتدایی سال تحصیلی(مهر و آبان) را در مدارس روستایی که در نزدیک ترین محل به مکان اقامت آن ها قرار دارد، تحصیل کنند.

وی ادامه داد: طی این دو ماه دانش آموز در کلاس های تک پایه و با حضور معلمان روستا آموزش دیده می شوند.

باقرزاده اظهار کرد: اما زمانی که این دانش آموزان به مناطق قشلاقی کوچ می کنند؛ باید در مدارس عشایری که در حقیقت اصل مدارس آن ها در این مناطق است، آموزش ببینند ولی این دانش آموزان بعد از دو ماه تحصیل در کلاس های تک پایه باید در مدارس عشایری در مدارس چند پایه تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه این امر مشکلات زیادی را هم برای دانش آموز و هم برای معلم ایجاد می کند، تصریح کرد: هر معلمی شیوه ای خاص در تدریس دارد که در ابتدا یک دانش آموز سر کلاس معلمی حضور پیدا کرده که دانش آموزان وی تک پایه بودند سپس باید در کلاس معلمی حضور پیدا کند که دانش آموزان آن چند پایه است در نتیجه مدتی زیادی زمان می برد تا معلم و دانش آموز با یکدیگر هماهنگ شوند.

از دست‌ رفتن زمان سال تحصیلی برای ایجاد هماهنگی میان معلم و دانش آموز عشایری

حسین پناه یکی دیگر از معلم های عشایری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با مشکل مذکور گفت: مدت زمان زیادی طول می کشد تا دانش آموزانی که در روستاها مهمان شده اند خود را با مدارس و معلم های عشایری که اصل دوره تحصیلی آن ها در همان جاست، وفق دهند.

وی افزود: برخی از دانش آموزان به لحاظ درسی بسیار خوب هستند و تعدادی خیر در نتیجه آن دانش‌آموزی که به لحاظ درسی خوب و جلوتر بوده باید صبر کند تا سایر دانش آموزان نیز به آن ها برسند.

حسین پناه تاکید کرد: در حقیقت این دوگانگی و زمانی‌که صرف می شود تا دانش آموز و معلم عشایری با یکدیگر هماهنگ شوند، موجب می شود تا مقدار زیادی از روزهای سال تحصیلی هدر رود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات تعدادی از دانش آموزان در مدارسی که مهمان بوده اند به خوبی آموزش ندیده و معلم مجبور می شود تا زمان زیادی را بگذارد که این دانش آموزان هم سطح سایر دانش‌آموزان شوند اما بعد از گذشت یکی دو هفته وقتی می بیند هنوز باید زمان زیادتری بگذارد، مجبور می شود از آن موضوع درسی عبور کند که این امر سبب عقب ماندگی دانش آموزان می شود.

وی تاکید کرد: در حقیقت معلم مجبور می شود تا این کار را انجام دهد چراکه اگر زمان زیادتری را بر روی یک مبحث درسی بگذارد هم زمان دانش آموزی که جلوتر بوده هدر می رود و هم اینکه معلم نمی‌تواند تا پایان سال تمام کتاب های درسی را به دانش آموزان آموزش دهد.

قربانعلی عبدی کارشناس مسئول پیشین آموزش و پرورش مدارس عشایری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه طی سال گذشته دو هزار و ۹۲۸ دانش آموز مقطع متوسطه اول، ۱۱۸ دانش آموز مقطه متوسطه دوم در مدارس عشایری خراسان شمالی تحصیل می کردند، افزود: از این تعداد یک هزار و ۸۲۴ دانش‌آموز پسر و یک هزار و ۹۳۸ دانش آموز دختر بودند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.