• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98070200975

افتتاح واحد دیالیز صفاقی برای نخستین بار در خراسان جنوبی

افتتاح واحد دیالیز صفاقی برای نخستین بار در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی برای اولین بار در خراسان جنوبی، واحد دیالیز صفاقی با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مرکز جامع بیماری‌های خاص مرکز استان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، جلال احمدی، معاون درمان دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند، امروز 1 مهر، درحاشیه افتتاحیه واحد دیالیز صفاقی برای اولین بار در خراسان جنوبی با حضور مسئولین دانشگاه در مرکز جامع بیماری‌های خاص، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از خدماتی که به بیماران دچار نارسایی کلیه ارائه می‌شود، دیالیز صفاقی است که یکی از راه‌های جایگزین دیالیز خونی است و برای تصفیه خون بیماران استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی بوده که این امکان را نداشته و 10 درصد بیماران باید با این نوع دیالیز درمان شوند، افزود: از مزیت‌های این نوع دیالیز این است که بیمار بسیار راحت می‌تواند داخل منزل خود از محلول دیالیز استفاده کند و نیازی به بستری شدن بیمار نیست.

معاون درمان دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیمار با این روش می‌تواند دیالیز مورد نیاز را هر چند روز یکبار انجام دهد، تصریح کرد: در حال حاضر 327 بیمار دیالیزی تحت پوشش در 10 شهرستان استان وجود دارند.

احمدی با بیان اینکه تا پایان سال دو مرکز دیگر در شهرستان‌های درمیان و عشق آباد طبس راه اندازی خواهد شد، افزود: این نوع دیالیز نیازی به دستگاه یا تجهیزات خاص ندارد و بیمار باید طی یک جراحی ساده در یک محیط استریل یک لوله را از طریق دیواره شکمی وارد صفاق کند و محلول دیالیز را در آن کیسه بریزد و پس از چند ساعت آن را تخلیه کند.

وی بیان کرد: این محلول‌ها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و هزینه‌های مورد نیاز برای این واحد با توجه به تعداد بیماران سنجیده می‌شود و وزارت بهداشت آن را پرداخت خواهد کرد.

معاون درمان دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند گفت: علاوه بر این خدمات دیگری نظیر مشاوره‌های تغذیه‌ای و روانشناسی و کاردرمانی نیز به صورت رایگان همراه با دیالیز صفاقی ارائه خواهد شد و بیماران می‌توانند از خدمات فیریوتراپی و دندان پزشکی رایگان این مرکز نیز بهره‌مند شوند.

احمدی ادامه داد: بیماران دیالیز صفاقی در منزل نیز از طریق پرستار دوره دیده و مجرب ویزیت خواهند شد و تمامی خدماتی که این بیماران تاکنون در مشهد دریافت می‌کردند، هم اکنون در بیرجند قابل ارائه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 بیمار دیالیز صفاقی داریم، گفت: تعداد تخت‌های دیالیز استان تا سال گذشته از استاندارد کشوری بهتر بوده و در حال حاضر نیز همینطور است.

معاون درمان دانشگاه  علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه با افزایش 20 تخت دیالیز دیگر در استان نیز موافقت شده است که تا پایان سال صورت خواهد گرفت، یادآور شد: مجوز لازم برای پیوند کلیه در استان اخذ شده و در مرحله تاییدیه فضاهایی ترتیب داده شده که امید است تا قبل از سال 98 پیوند کلیه در استان صورت بگیرد.

هادی دهقان، رئیس مرکز جامع بیماران خاص خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: از سوی بنیاد مستضعفان زمینی برای اقامت همراهان بیماران، تخصیص داده شده و اقدامات در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha