• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98070201232
  • خبرنگار : 50212

سرمازدگی انارستان های ساوه را جوان کرد

سرمازدگی انارستان های ساوه را جوان کرد

ایسنا/مرکزی معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی ساوه گفت: سرمازدگی انارستان‌های ساوه درختان انار را جوان کرد و باعث شد در بخش اعظمی از باغات قدیمی درختان جوان جایگزین درختان قدیمی شوند.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به سرمازدگی باغات انار ساوه در آذرماه سال 1395 که منجر به کف بر شدن بالغ بر 12 هزار هکتار از درختان انار شد؛ اظهار کرد: 10 هزار هکتار از باغات انار ساوه پس از سرمازدگی سال 1395 و کف‌بر کردن درختان، احیا شد و از این میزان 9 هزار هکتار بارور شده است. مابقی درختان هنوز به باردهی اقتصادی نرسیده اند و بالغ بر دو هزار هکتار باغ انار نیز به باغات سایر محصولات بویژه درختان پسته تبدیل و باغات جدیدی احداث شده‌اند.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود در سالجاری بالغ بر 11 تن انار در هر هکتار از باغات ساوه برداشت شود که تولید محصول در مجموع به 100 هزار تن خواهد رسید و براساس برنامه احیای باغات، میزان محصول در سال آینده به میزان برداشت قبل از سرمازدگی که بالغ بر 150 هزار تن بود، خواهد رسید.

خلیلی به افزایش 30 درصدی عملکرد تولید انار در سالجاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: تولید 100 هزار تن انار در سالجاری پس از گذشت سه سال از سرمازدگی سال 1395، در حالی صورت می گیرد که میزان تولید این محصول یک سال پس از سرمازدگی بالغ بر یک درصد ظرفیت و دو سال پس از آن به 45 درصد ظرفیت رسیده بود و در سال آینده میزان تولید به 100 درصد خواهد رسید. به عبارتی با سرمازدگی و کف بر کردن درختان، چهار سال طول خواهد کشید تا درخت انار به طور کامل احیا شود.

وی افزود: به دلیل آبیاری مناسب باغات انار با توجه به وضعیت مطلوب و توزیع مناسب منابع آبی شهرستان، متاثر از بارندگی های سال جاری، کیفیت انار تولیدی ساوه در قطب تولید انار جهان به هیچ وجه قابل مقایسه با سال گذشته نیست. احیای درختان و آب و هوای مناسب فصل تابستان امسال(گرمای روز و خنک بودن شب) تاثیر بسزایی در رنگ‌گیری محصول و طعم ملس آن داشته و به مراتب آبدارتر شده است.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه به ترکیب مناسب قند و اسید انار ساوه اشاره کرد و افزود: درصد مطلوب ترکیب قند و اسید انار ساوه موجب شده است که کارخانه های فرآوری علاقه وافر و  تمایل بسیاری برای خرید این محصول و تولید کنسانتره داشته باشند، چرا که آب استخراج شده از انار ساوه دارای ماندگاری بالا و دارای بهترین کیفیت و متناسب با ذائقه عموم مردم است.

وی به برخی سودجویی‌ها از کیفیت انار ساوه نیز اشاره کرد و افزود: بعضا مشاهده می شود که انار تولیدی سایر شهرهای کشور که از نظر ماندگاری و طعم و نیز کیفیت محصول به هیچ وجه با انار ساوه قابل مقایسه نیست روانه قطب تولید انار جهان شود و با برند انار ساوه به کارخانه‌های فرآوری انار منتقل شود، که این مسئله معضلی پیش روی شهرستان است و ادامه این سوء استفاده از برند انار ساوه تهدیدی جدی برای این برند است.

خلیلی به برداشت انار ساوه از روزهای پایانی مهرماه اشاره کرد و گفت: بیشترین رقم تولیدی انار ساوه، انار ملس است که بیشتر جنبه صادراتی دارد و بیشترین بازار داخلی آن تهران، اهواز، تبریز و دزفول است،  علاوه بر این، ارقامی نظیر یوسف خانی، آلک، آقامحمدعلی و تابستانی که بالغ بر 5 درصد وسعت باغات را به خود اختصاص داده بیشتر جنبه خودمصرفی دارند.

به گزارش ایسنا، با ورود یک جبهه هوای سرد در آذرماه سال 1395 که منجر به کاهش محسوس دمای هوای کشور شد، بخش اعظمی از باغات و مزارع کشور از جمله شهرستان ساوه که قطب کشاورزی استان مرکزی است، آسیب جدی دیدند.

سرمازدگی آذرماه سال 1395 که تکرار خاطره تلخ سرمازدگی سال 1386 بود منجر به کف‌بر شدن بیش از 90 درصد درختان انار شهرستان ساوه شد و بالغ بر 532 میلیارد تومان به انارستان‌های ساوه خسارت زد.

به دلیل آسیب جدی که به باغات انار ساوه در پی سرمازدگی سال 1395 وارد شده بود، درختان نتوانستند عملیات گلدهی و باردهی را به صورت مطلوب انجام دهند و طی این سه سال تنها انار درجه دو و سه در باغات تولید شده است.

اما با گذشت سه سال از کفبر کردن درختان، در سالجاری تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی همانند سال 95 و قبل از سرمازدگی برمی گردد و پیش بینی میشود در سال 1398 در هر هکتار 15 هزار تن انار تولید شود.

سرمازدگی سال 95 منجر به بروز خسارت جدی در باغات انار ساوه شد و از مجموع 11 هزار هکتار باغات انار ساوه حدود 9 هزار و 800 هکتار دچار سرمازدگی شدید شده و کفبر شدند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha