• دوشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 98070805656

گلایه‌ی مدیر کل میراث فرهنگی یزد از ساکنان بافت تاریخی این شهر

گلایه‌ی مدیر کل میراث فرهنگی یزد از ساکنان بافت تاریخی این شهر

ایسنا/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با گلایه از روی آوردن کسبه بافت تاریخی به ایجاد کافی‌شاپ‌ و اماکنی که جذابیتی برای گردشگران ندارد، گفت: مردم بویژه ساکنان بافت تاریخی باید فرهنگ اصیل ایرانی خود را حفظ و در جامعه بسط دهند تا علاوه بر گردشگران، نسل جوان نیز میراث‌دار این فرهنگ غنی باشند.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که بافت تاریخی بیانگر فرهنگ میان انسان و محیط زیست است، گفت: هم زیستی با محیط زیست و فرهنگ و اقوام گوناگون مهمترین عاملی است که به ثبت جهانی یزد منتج شد.

وی افزود: متاسفانه برخی از کسبه در بافت تاریخی به ایجاد کافی شاپ‌ها در بافت تاریخی و اماکنی که جذابیت خاصی برای گردشگر ندارد روی آورده‎اند، در حالی که گردشگر با هدف آشنایی با یزد، خواستار آشنا شدن با پوشش، غذا، نحوه زندگی و روابط اجتماعی سنتی و اصیل یزدی است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان به ضرورت حفظ فرهنگ اصیل یزد اشاره کرد و خواستار شد: مردم بویژه ساکنان بافت تاریخی باید فرهنگ اصیل ایرانی خود را حفظ و در جامعه بسط دهند تا علاوه بر گردشگران، نسل جوان نیز میراث‌دار این فرهنگ غنی باشند.

وی با بیان این که گردشگری می‌تواند مهمترین عامل معرفی فرهنگ اصیل یزدی‌ها به دیگران باشد، گفت: درستکاری، امانت‌داری، میهمان‌نوازی، دین‌داری، مهرورزی، راستی، علم‌دوستی، هم‌زیستی، خیرمندی و سخت‌کوشی از صفات نیکوی یزدی‌هاست که حفظ و ترویج آن می‌تواند به توسعه گردشگری فرهنگی منجر شود.

فاطمی در این راستا اضافه کرد: با ورود گردشگران خارجی مهمترین و قابل توجه‌ترین نکته اینجاست که مردم باید بدانند که نباید فرهنگ غنی خود را رها کنند چرا که همین فرهنگ اصیل مهمترین بخش یزد در جذب گردشگران است.

این مسئول در مورد روابط بین گردشگران و فرهنگ هر جامعه خاطرنشان کرد: روابط گردشگران و فرهنگ‌ها در سه نوع تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی، تعامل و تبادل فرهنگی تعریف می‌شود که تاکنون روابط حاکم بر یزد بر تعامل و تبادل بوده است و هر چه این روابط محکم‌تر شود، کشورهای مختلف دنیا با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی یزد نیز بیشتر آشنا خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha