«سیدمصطفی فاطمی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که بافت تاریخی بیانگر فرهنگ میان انسان و محیط زیست است، گفت: هم زیستی با محیط زیست و فرهنگ و اقوام گوناگون مهمترین عاملی است که به ثبت جهانی یزد منتج شد.
وی افزود: متاسفانه برخی از کسبه در بافت تاریخی به ایجاد کافی شاپها در بافت تاریخی و اماکنی که جذابیت خاصی برای گردشگر ندارد روی آوردهاند، در حالی که گردشگر با هدف آشنایی با یزد، خواستار آشنا شدن با پوشش، غذا، نحوه زندگی و روابط اجتماعی سنتی و اصیل یزدی است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان به ضرورت حفظ فرهنگ اصیل یزد اشاره کرد و خواستار شد: مردم بویژه ساکنان بافت تاریخی باید فرهنگ اصیل ایرانی خود را حفظ و در جامعه بسط دهند تا علاوه بر گردشگران، نسل جوان نیز میراثدار این فرهنگ غنی باشند.
وی با بیان این که گردشگری میتواند مهمترین عامل معرفی فرهنگ اصیل یزدیها به دیگران باشد، گفت: درستکاری، امانتداری، میهماننوازی، دینداری، مهرورزی، راستی، علمدوستی، همزیستی، خیرمندی و سختکوشی از صفات نیکوی یزدیهاست که حفظ و ترویج آن میتواند به توسعه گردشگری فرهنگی منجر شود.
فاطمی در این راستا اضافه کرد: با ورود گردشگران خارجی مهمترین و قابل توجهترین نکته اینجاست که مردم باید بدانند که نباید فرهنگ غنی خود را رها کنند چرا که همین فرهنگ اصیل مهمترین بخش یزد در جذب گردشگران است.
این مسئول در مورد روابط بین گردشگران و فرهنگ هر جامعه خاطرنشان کرد: روابط گردشگران و فرهنگها در سه نوع تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی، تعامل و تبادل فرهنگی تعریف میشود که تاکنون روابط حاکم بر یزد بر تعامل و تبادل بوده است و هر چه این روابط محکمتر شود، کشورهای مختلف دنیا با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی یزد نیز بیشتر آشنا خواهند شد.
انتهای پیام
نظرات