• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 98071309362
  • خبرنگار : 50131

13هزار نفر سالمند در بیجار زندگی می کنند

13هزار نفر سالمند در بیجار زندگی می کنند

ایسنا/کردستان مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار با اشاره به آمارهای استخراج شده از سامانه سیب گفت: در شهرستان بیجار بیش از ۱۳ هزار نفر سالمند زندگی می کنند .

به گزارش ایسنا، وجود سالمندان در هر خانواده نعمت بزرگی است که سرد و گرم روزگار را چشیده اند و زحمت کشان دیروز و چشم و چراغ منازل در جامعه کنونی ما هستند.

حال که به این دوران رسیده اند، انتظار تأمین نیازهای معنوی و تکریم از سوی خانواده، جامعه را دارند.

حسین جعفری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار گفت: دوران پس از ۶۰ سالگی را آغاز دوران سالمندی برمی‌شمارند و این مرحله از عمر، دوران سوم زندگی است.

وی اظهار کرد: در این دوران همان زن یا مردی که خود را زمانی صاحب قدرت و نفوذ می‌دانست خود را تنها و بدون قدرت می‌یابد و این ناراحتی گاهی به حوادثی نامناسب می‌انجامد و موجب ناراحتی روانی سالمندان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار، با اشاره به آمارهای استخراج شده از سامانه سیب بیان کرد: در شهرستان بیجار بیش از ۱۳ هزار نفر سالمند زندگی می کنند.

جعفری ادامه داد: شهرستان بیجار از نظر رشد و پیری جمعیت در سطح استان در صدر جدول قرار دارد و شاخص سالمندی بیجار در این سامانه ۷۰/۴ است.

وی با اشاره به ویژگی ها و حساسیت های دوران سالمندی گفت: در این دوران سالمندان، با کاهش نسبی قوای جسمی و حساسیت های عاطفی و روحی مواجه هستند که نیازمند توجهات ویژه خانواده وجامعه می باشند.

جعفری ادامه داد: احساس تنهایی به خصوص در مواردی که شخص شاهد از دست دادن دوستان، بستگان و هم سن و سالان خویش است، از ویژگی‌های دیگر این دوران است که مراکز جامع سلامت کلاس های ۴ دوره ایی مهارت آموزی برای مواجه با این احساسات را برنامه ریزی کرده است.

این مسئول بیماری های قلبی و عروقی را از شایع ترین بیماری های سالمندان خواند و افزود: با توجه به شایع شدن این بیماری در میان سالمندان، غربالگری بیماری های قلبی و عروقی و مجموعه آزمایشات این بیماری بصورت رایگان در مراکز جامع سلامت انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: سرطان پستان در میان بانوان و سرطان کلورکتال بین آقایان بسیار شایع می باشد.

جعفری در پایان تاکید کرد: آغوش گرم خانواده سلامت روانی سالمندان را تضمین می کند و بخش عمده ایی از مشکلات این قشر را مرتفع می نماید .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha