• شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98072719908
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اریسمان میزبان برگزاری"روایت نینوا"

اریسمان میزبان برگزاری"روایت نینوا"

ایسنا/اصفهان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز گفت: هجدهمین مراسم آئینی «روایت نینوا» بعدازظهر روز اربعین در روستای تاریخی اریسمان از توابع بخش امامزاده آقا علی عباس(ع) شهرستان نطنز برگزار می‌شود.

علی مشربی بادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مراسم آئینی «روایت نینوا»، تاریخ حماسی واقعه عاشورا را بازگو و تصویرسازی می‌کند تا صحنه‌های اسارت اهل‌بیت(ع) را آن‌طور که شایسته است، مقابل دیده شیفتگان حضرتش به نمایش درآورد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز ادامه داد: در این مراسم، شرح ماجرا و اتفاقات بعد از شهادت امام حسین(ع) تا به اسارت درآمدن اهل‌بیت امام حسین(ع) در روز عاشورا روایت می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم هر سال در جوار گلزار شهدای اریسمان و در مساحتی افزون بر هفت هزار مترمربع برگزار می‌شود و شامل تصویرگری نهر علقمه و رود فرات، گودی قتلگاه، تل زینبیه و خیمه‌گاه است.

مشربی خاطر نشان کرد: در این مراسم، حدود ۲۰۰ نفر مخالف خوان و موافق خوان به اجرا می‌پردازند که شامل ۵۰ کودک، ۱۰۵ نفر موافق، ۴۰ مخالف و ۱۰ نفر سوارکار بوده و یک نفر نیز به‌عنوان راوی اتفاقات آن را شرح می‌دهد.

وی با بیان اینکه این مکان، گنجایش حدود ۱۷ هزار نفر را دارد، به منابع و مستندات مورداستفاده در این مراسم اشاره کرد و گفت: تمام نمایش‌هایی که در این مراسم آئینی برگزار می‌شود، بر اساس مستندات تاریخی رسمی و معتبر گردآوری‌شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز گفت: علاوه بر روستای اریسمان، این مراسم در روستای ده آباد و شهر بادرود هم برگزار می‌شود که عاشقان خاندان عصمت و طهارت در این دو مراسم دیگر نیز حضور پرشوری دارند.

وی درباره دیگر مراسم‌های ویژه اربعین در شهرستان نطنز توضیح داد: پخت آش و حلیم، برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در دو نقطه شهرستان، برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی و سینه‌زنی از دیگر مراسم‌های ایام اربعین حسینی در نطنز است.

مشربی یادآور شد: مراسم پیاده‌روی در شهر نطنز از مصلی نماز جمعه آغاز می‌شود و تا امامزاده احمد بن محسن بن امام زین‌العابدین(ع) روستای خفر، با طی مسافت حدودی ۱۲ کیلومتر ادامه دارد و همچنین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در شهر بادرود نیز از میدان امام خمینی(ره) تا امام‌زاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) به مسافت تقریبی شش کیلومتر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha