• سه‌شنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 98073021903
  • منبع : نمایندگی مازندران

گفت‌وگو ایسنا با یک زن کارآفرین مازندرانی:

روایت زن کار آفرین روستایی که با تلاش اقتصاد خانواده را می‌چرخاند

روایت زن کار آفرین روستایی که با تلاش اقتصاد خانواده را می‌چرخاند

ایسنا/مازندران او یک زن کارآفرین روستایی است؛ زنی مثل بقیه زن‌های روستا که دوشادوش مردان در زمین‌های کشاورزی و باغات کار کرده و با هنرهایی همچون صنایع دستی، فروش لبنیات محلی و پخت نان رزق حلالی سر سفره برای خانواده دارد.

هر روز صبح برای کسب درآمد حلال و کمک به خانواده راهی نانوایی می‌شود که تمام امید و آروزی اوست، جایی که منبع درآمدی برای خودش و چند نفر دیگر است.

به گزارش ایسنا، تلاش مضاعف او برای جذب مشتری و پخت نان محلی مثال زدنی‌ست و نشان دهنده یک بانوی فعال که این صفت رامی توان در اکثر بانوان مازندران مشاهده کرد، کسانیکه همواره کنار مردان خود برای اقتصاد خانواده تلاش کردند و در کنار آن به امورات خانه و فرزند نیز پرداختند.

صغری محمود خانی از جمله بانوان مازندرانی سخت کوش و پرتلاشی است که سالهاست با پخت نان‌هایی خوشمزه و با کیفیت مشتریان زیادی در نوشهر و شهرهای اطراف دارد.

وی با همراهی خواهر و یکی از دوستان و همچنین پسر خود از صبح زود وقتی که خیلی‌ها در این شهر و روستا در خواب هستند کرکره مغازه خود را بالا می‌کشد و با امید به خدا گفتن، روزی حلال را کسب می‌کند و حاصل دسترنج خود را به روی سفره می‌برد.

محمود خانی ساکن روستای بندپی بخش مرکزی نوشهر و از خانواده همسری هم اهل روستای سیدعلی کیا سلطان همان بخش است.

این بانوی کارآفرین مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا، از سابقه فعالیت خود در پخت نان محلی می‌گوید: تا قبل از اینکه اقدام به بازگشایی این نانوانی کنم، در منزل به پخت نان مشغول بودم و مشتریان زیادی در داخل روستا داشتم اما بعد از مدتی تصمیم به گسترش کار گرفتم.

محمودخانی که بانویی 49 ساله است، افزود: مدت چهار سال است که با کمک خواهر و دوست خود در این مکان استیجاری مشغول به‌کار هستیم و روزانه حدود هزار تا هزار و ۵۰۰  قطعه نان محلی پخت می‌کنیم و از شهرهای اطراف مشتریان دائمی زیادی نیز داریم.

وی ادامه داد: سهمیه آردی که به صورت دولتی به ما تعلق می‌گیرد، حدود دو کیسه است، در حالی‌که مصرف روزانه ما دوبرابر این میزان کیسه آرد است و مجبوریم آرد را با قیمت آزاد تهیه کنیم و یکی از مشکلات اساسی ما کم بودن سهمیه آرد دولتی است.

این بانوی کار آفرین مازندرانی اظهار کرد: با وجود اینکه قیمت برخی مواد اولیه نان افزایش چند برابری داشته است اما قیمت نان محلی ما تنها 250 تومان افزایش یافت و در حال حاضر به قیمت هزار و ۲۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

محمودخانی در خصوص تاثیر این شغل خانگی بر اقتصاد خانه تصریح کرد: تا قبل از این از نظر مالی درآمد چندانی نداشتیم، از وقتی به این کار را شروع کردم از نظر مالی کمک زیادی به درآمد خانواده شده است و به سایر بانوانی که در منزل بیکار هستند توصیه می‌کنم حتما یکی از مشاغل خانگی را بیاموزند تا با کسب درآمد، به اقتصاد خانواده کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha