• یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۸:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98080502630
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

الهیاری: غفلت از میراث فرهنگی ناملموس آسیب‌های جبران‌ ناپذیری دارد

الهیاری:
غفلت از میراث فرهنگی ناملموس آسیب‌های جبران‌ ناپذیری دارد

ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: غفلت، آسیب و خسارات وارده بر میراث فرهنگی ناملموس جبران ناپذیر است.

فریدون الهیاری در آئین نخل گردانی روستای مورچه خورت و رونمایی از لوح ثبت شده آن در میراث ناملموس فرهنگی که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در گفت و گو با ایسنا، بر ثبت میراث معنوی در حوزه فرهنگی و گردشگری تاکید و اظهار کرد: آسیب و خسارت بر میراث تاریخی ملموس قابل رویت است و با صرف هزینه می‌توان برای مرمت و بازسازی آن اقدام کرد، اما این در حالی است که غفلت، آسیب و خسارات وارده بر میراث فرهنگی ناملموس جبران ناپذیر است.
 

وی استان اصفهان را با ثبت ۲۰۰ اثر در فهرست ملی میراث ناملموس و ثبت ۵۰ اثر از مجموع آثار در فهرست میراث ناملموس عاشورایی دارای رتبه اول کشور عنوان کرد و گفت: در شهرستان شاهین شهر و میمه از مجموع ۸ میراث ناملموس ثبت شده ۶ اثر میراث ناملموس عاشورایی است.
 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان میراث ناملموس عاشورایی را هویت فرهنگی، ملی و اسلامی دانست و افزود: تداوم برگزاری و مشارکت مردمی در نشر و تبیین این میراث از اولویت‌های ثبتی است و حفط و نشر و آگاهی سازی آن‌ها نیازمند پژوهش‌های گسترده در این حوزه است.

 

آئینی با قدمت ۳۰۰ سال

دهیار روستای مورچه خورت نیز، قدمت آئین نخل گردانی را ۳۰۰ سال دانست و گفت: روستای مورچه خورت با جمعیت یک هزارو ۳۶۹ نفر، همه ساله این آئین کهن را در روز عاشورا و ۲۸ ماه صفر برگزار می‌کند.
 

اکبر اسکندری، برگزاری و به ثبت ملی رساندن این آئین را رسالتی در راستای ماندگاری آن عنوان کرد و ادامه داد: عزاداری برای ائمه اطهار به صورت جامع و کامل انجام می شود، اما به تصویر کشیدن مظلومیت و غربت امام حسن (ع) و اتفاقات رخ داده در زمان تشییع و خاکسپاری ایشان، هدف اصلی برگزاری این آیین در روز ۲۸ ماه صفر است.
 

ارگ تاریخی، چاپارخانه، قلعه طاق مغربی، امام زاده قاسم (ع)، قلعه دی جی از آثار تاریخی و گردشگری روستای مورچه خورت است. آیین نخل گردانی روز عاشورا و ۲۸ صفر روستای مورچه خورت، در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۷ به شماره ۱۷۱۶ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha