• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98081408874
  • خبرنگار : 50038

دست وقف، گره های کور جامعه را باز می کند؛

رفع تصرفات اموال موقوفه ملایر

رفع تصرفات اموال موقوفه ملایر

ایسنا/همدان ایرانیان، ملایر را به عنوان " شهر واقفین خیر اندیش " می شناسند، دیاری با مردمان سخاوتمند و ‏آینده نگر که بزرگانش از قدیم الایام وقف با اموال خود، زمینه ساز رشد و توسعه این شهرستان ‏بوده اند و امروزه نیز این سنت حسنه همچنان ادامه دارد.

بیش از 63 درصد اراضی شهرستان ملایر موقوفه است و بیشترین موقوفات ملایر مربوط به شادروان سیف‌الدوله در بخش درمانی، فرهنگی، علمی و روضه‌ خوانی است.

ملایر با دارا بودن 195 موقوفه، در سطح کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، موقوفات سیف‌الدوله و شیخ ‌الملوک فخرالحاجیه سهرابی از مهمترین موقوفات درآمد زا در ملایر به شمار می روند.

اوقاف برای عمران و اشتغالزایی سرمایه گذاری می کند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در جمع خبرنگاران، با اشاره به عملکرد یک ساله این اداره، گفت: درآمد و هزینه کرد اوقاف کاملاً مشخص است و همه هزینه ها در راستای عمل به نیات واقفین انجام می شود.

پژمان جعفری با بیان اینکه اوقاف برای عمران و اشتغالزایی سرمایه گذاری می کند، افزود: در همین راستا پروژه هایی در دست اجرا داریم که با عملیاتی شدن آنها منابع درآمدی ما تقویت شده که از آن برای خدمات رسانی مطلوب به مردم ملایر استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه به تازگی معاون بهره برداری سازمان اوقاف کشور از اراضی موقوفه ملایر بازدید داشت، ادامه‌ داد: احداث پروژه هایپرمارکت توسط اوقاف ملایر در منطقه مسکن مهر از سال های پیش مطرح بود.

جعفری با بیان اینکه احداث این پروژه در این منطقه ضروری است، اضافه کرد: مقرر شد زمینی با مساحت 4500 مترمربع برای احداث آن درنظر گرفته شود  و سعی می کنیم در بازه زمانی کوتاه آن را به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه نقشه این پروژه در طراحی شده است، گفت: مجوزات لازم در حال أخذ شدن هستند و تا سال آینده به مرحله افتتاح می رسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به به در دست اجرابودن یک سری طرح های مشارکتی با بخش خصوصی در ملایر اشاره کرد و افزود: طرح احداث پمپ بنزین در شهرک ولیعصر در دستور کار ما قرار دارد همچنین درحال شناسایی اماکن مسکونی هستیم که تغییر کاربری آنها توجیه اقتصادی داشته باشد و بتوایم آنها را تجاری کنیم.

رفع تصرفات اموال موقوفه و بازگشت 500 میلیون تومان به منابع مالی اوقاف

جعفری به عملکرد بخش حقوقی و ثبتی این اداره اشاره کرد و گفت: در طول یک سال گذشته 40 دادخواست مبنی بر رفع تصرف و خلع ید اموال موقوفه به دادستان و دستگاه قضایی ارائه شد و در نهایت 500 میلیون تومان به منابع مالی اوقاف بازگشت.

وی با بیان اینکه عده ای افراد سودجو شبانه در اراضی موقوفه ملایر نسبت به احداث بنا اقدام می کردند، این کار را خلاف قانون دانست و از برخورد قضایی با این موارد خبر داد.

صدور سند مالکیت برای بازار و اراضی روستاها

جعفری با بیان اینکه کلیه اوراق و اسناد بایگانی شده اوقاف ملایر از سال گذشته تاکنون، اسکن و بارگذاری شده است، اظهارکرد: اقدام ماندگار و مهمی که طی یک سال اخیر انجام دادیم رفع مشکل سندی بین اراضی اوقاف و منابع طبیعی در 15 روستای شهرستان بود.

وی از صدور سند مالکیت برای بازار و اراضی روستاهای مختلف ملایر و تعیین تکلیف نهایی آنها خبر داد و گفت: با این اقدام حریم و مرز موقوفات مشخص شد که به نفع روستائیان است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تجهیز، نوسازی و هتلینگ بخش 25 تختخوابی بیمارستان امام حسین(ع) یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه در برداشته است، به اعزام 112 نفر به کربلای معلی با صرف 240 میلیون تومان از محل نیات واقفین و پرداخت کمک هزینه درمانی به 700 نفر بیمار نیازمند به مبلغ 300 میلیون تومان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در بخش کمک به تحصیل دانش آموزان نیازمند و توزیع لوازم التحریر بین ۶۰۰۰نفر، از محل نیات واقفین 960 میلیون تومان هزینه کردیم، ادامه داد: مبلغ هزینه شده در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی شامل حفظ، روخوانی و روانخوانی قرآن 75 میلیون تومان بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در راستای عمران و آبادانی امامزادگان شهرستان 200 میلیون تومان هزینه شده است، اظهارکرد: همچنین با صرف 770 میلیون تومان، 75 هزار نفر نیازمند و مستمند اطعام دهی شده و طبق نیات واقفین مراسم روضه خوانی برگزار شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به اینکه در بحث حمایت از ایستگاه های صلواتی 260 میلیون تومان هزینه کرد داشته ایم، گفت: طی یک سال گذشته 400 میلیون تومان صرف حفظ و نگهداری پارک بانوان و مقبره مرحوم سیف الدوله، بزرگ ترین واقف ملایر شده همچنین با صرف 40 میلیون تومان روشنایی 40 بقعه متبرکه شهرستان تجهیز و تأمین شد.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال بیش از 30 هزار نفر از نیازمندان شهرستان در شب‌های جمعه و سایر ایام مناسبتی چون ماه های رمضان، محرم و صفر از محل موقوفات اطعام ‌دهی می‌شوند.

جعفری با اشاره به موقوفه بودن بیش از 63 درصد از اراضی شهرستان، اظهارکرد: بیشترین موقوفات ملایر مربوط به شادروان سیف‌الدوله در بخش درمانی، فرهنگی، علمی و روضه‌ خوانی است.

وی با اشاره به اینکه ملایر با دارا بودن 195 موقوفه، در سطح کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، موقوفات سیف‌الدوله و شیخ ‌الملوک فخرالحاجیه را از مهمترین موقوفات درآمد زا در ملایر معرفی کرد و افزود: امسال دو وقف در این شهرستان به ثبت رسیده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه ما مشاوره لازم را برای ثبت موقوفات جدید به واقفان ارائه می‌دهد، گفت: در حال حاضر در زمینه های درمان بیماران صعب ‌العلاج، ازدواج و مسکن جوانان، امور فرهنگی، قرآنی و پیشرفت علمی و فناوری، نیازمند وقف های جدید در سطح شهرستان هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نیت‌های مهم واقف بزرگ ملایر اطعام‌ دهی بوده است، گفت: در راستای کمک به سایر مدارس شهرستان که موقوفه نیستند مجوز کمک به این مدارس را گرفته ‌ایم و مرمت و تجهیز مدارس حاشیه شهرها و روستاها را تا حد توان انجام می دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال برای تجهیز و نوسازی مدارس دبیرستان نمونه سیفیه و مدارس سیفیه 3و 4 و فخریه 680 میلیون تومان در زمینه های مختلف چون نماکاری و تعویض پنجره‌ها و ایجا کلاس درس جدید هزینه می شود، به برپایی شش موکب به منظور خدمات رسانی به زائران اربعین در سطح شهرستان ملایر اشاره کرد و افزود: این موکب‌ها فعالیت خود را از 15 مهرماه آغاز کردند.

جعفری بیان کرد: در راستای کمک به موکب‌های شهرستان، 135 میلیون تومان برای خرید برنج، گوشت، روغن، حبوبات، رب، پیاز و... هزینه شده است، همچنین در زمینه سایر تجهیزات شامل نصب بنر و داربست مساعدت کردیم.

جعفری از برنامه‌ریزی برای برگزاری محفل انس با قرآن در آذرماه خبر داد و گفت: قرار است این محفل بزرگ با حضور یکی از قاریان برجسته کشوری و حافظان نوجوان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات دیگر این شهرستان در راستای واگذاری زمین برای ایجاد یک پست برق در منطقه ولیعصر(عج) بود، گفت: در این زمینه مجوز لازم را گرفتیم تا با ۳۰ درصد پذیره ۱۲ هزار مترمربع زمین در اختیار برق باختر قرار گیرد تا این پست احداث شود.

وی با تأکید بر اینکه کلیه هزینه کرد اوقاف ملایر در سرفصل های مربوطه و در راستای اجرای امینانه نیات واقفین است، افزود : امسال دو وقف در این شهرستان به ثبت رسیده است.

المان مقبره واقفه ملایری ساخته می شود

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر نیز امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه های مهم این اداره که اجرا شده و یا در دست ساخت هستند، گفت: مرحومه شیخ ‌الملوک فخرالحاجیه سهرابی از مفاخر و واقفان ملایری منشأ خدمات بسیاری بوده است.

حمید رضا نوروزی با اشاره به اینکه با همکاری شهرداری و اوقاف ملایر پس از أخذ مجوزات قانونی مقبره این واقفه و همسرش به مداخل محوطه و حیاط بیمارستان فخریه منتقل شد، گفت: تاکنون 30 میلیون تومان برای این مقبره هزینه شده است.

وی با تأکید بر اینکه در صوت تأمین اعتبار، المان این بانوی واقفه با طراحی شکیل روی مقبره احداث می شود، گفت: طرح های مختلفی به دست ما رسیده که در مرحله بررسی هستند و پیش بینی شود ساخت و نصب این المان 100 میلیون تومان هزینه در بر داشته باشد.

نوروزی به احداث پروژه تجاری – مسکونی مجموعه موقوفه سیف الدوله با عرصه 900 مترمربع و اعیان 5 هزار مترمربع در میدان جهاد ملایر اشاره و اظهارکرد: برای احداث این پروژه 7.5 میلیارد تومان هزینه شده است و درحال حاضر فقط منتظر نصب انشعابات برق، آب، گاز و تلفن آن هستیم.

وی با بیان اینکه این پروژه دارای سه طبقه پارکینگ، پنج باب مغازه و 20 واحد آپارتمان با متراژ 75 و 90 مترمربع است، خاطرنشان کرد: مقرر شده این واحدها از طریق مزایده اجاره داده شوند.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در حاشیه بازدید از  دبیرستان نمونه سیفیه با بیان اینکه در بحث عمرانی، تجهیز و تعمیر این مدرسه و مدارس سیفیه 3و 4 و فخریه 680 میلیون تومان هزینه کردیم، افزود: سالن غذاخوری این مرکز بازسازی و تجیهز شد و در حال حاضر مشغول نماکاری و تعویض پنجره های این مدرسه هستیم.

نوروزی با بیان اینکه یکی از نیات واقفین ملایر بحث آموزشی و کمک به دانش آموزان، دانشجویان و طلاب نیازمند بوده است، افزود: در تلاش هستم با طی کردن روال قانونی و گردش کاری حدود 500 میلیون تومان از درآمد موقوفات ملایر را در زمینه احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی در مدارس نیازمند حاشیه شهرها و روستاهای ملایر هزینه کنیم.

وی در بازدید از بخش 25 تخت خوابی شادروان سیف الدوله در بیمارستان امام حسین(ع) ملایر با اشاره به اینکه برای بازسازی و تجهیز این بخش یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: این بخش مهم افتتاح شده اما به علت نبود و تأمین خدمه و نیروی متخصص مورد نیاز از سوی دانشگاه علوم پزشکی  هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

نوروزی با بیان اینکه برای فعل شدن این بخش به پرستار، بهیار و هشت خدمه‌ نیاز است، گفت: طبق قانون جذب نیروی جدید باید از طریق آزمون و مصاحبه صورت بگیرید این در حالیست که به گفته مسئول خدمات این مرکز درمانی در سال گذشته 16 خدمه بیمارستان بازنشسته شده و هنوز جایگزین نداشته اند.  

سنت حسنه وقف در جامعه ترویج یابد

معاون استاندار و فرماندار ملایر نیز گفت: باید از طریق تشویق مردم به وقف اموال خود و ادای صحیح حق واقف در زمینه اموال موقوفه، سنت وقف را هنرمندانه بیش از پیش در جامعه ترویج شود.

قدرت اله ولدی به مناسبت هفته وقف در دیدار با مجموعه اداره اوقاف و امور خیریه ملایر، اظهارکرد: عمل امینانه به وقف یکی از ضرورت‌هاست که نیازمند نظارت مستمر دست‌اندرکاران حوزه وقف است.

وی با بیان اینکه ملایر را در کشور به عنوان شهر واقفان خیراندیش می‌شناسند، افزود: موقوفات این شهرستان برکت‌های فراوانی برای مردم داشته اشت که این موقوفات باید طبق نیازهای روز باشد.

فرماندار ملایر با اشاره به اقدامات و عملکرد ماندگار اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان و اجرای امینانه نیت واقفان، ادامه داد: عرصه‌های متعددی برای وقف وجود دارد که با نظارت بیشتر نیازهای این حوزه باید سنجیده و احصا شود.

ولدی بیان کرد: علاوه بر کمک‌های خوب اوقاف و امور خیریه ملایر در حوزه‌های مختلف، برای ایجاد شهر نمایشگاهی مبل و منبت اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان یکی از دستگاه‌های اجرایی بود که تعامل و همراهی خوبی داشت.

وی گفت: همزمان با اربعین حسینی(ع) شش موکب در سطح این شهرستان برپا شد و در این راستا اداره اوقاف و امور خیریه ملایر بیش از 100 میلیون تومان به این موکب‌ها کمک کرد، که قابل تقدیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha