• چهارشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98090604054
  • خبرنگار : 50059

نشست «زیست‌فناوری شتابگری» بستری برای حل مشکلات استان قزوین

نشست «زیست‌فناوری شتابگری» بستری برای حل مشکلات استان قزوین

ایسنا/قزوین نشست «زیست‌فناوری شتابگری در خدمت کشاورزی مدرن، سلامت و محیط‌زیست» به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با حضور ‌پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌های استان قزوین برای بررسی و ارائه راهکار برای مشکلات استان قزوین برگزار شد.

نشست یک‌روزه تخصصی «زیست‌فناوری شتابگری در خدمت کشاورزی مدرن، سلامت و محیط‌زیست» به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با حضور مسئولان استانی، اساتید، ‌پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌های استان قزوین در سالن جلسات دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) امروز ششم آذر در حال برگزاری است.

مهدی زندیه - معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) - در این مراسم با بیان اینکه در برگزاری این نشست تخصصی از ظرفیت پژوهشگران و انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها بهره‌مند شده‌ایم، اظهار کرد: سازمان‌ها و اداراتی چون آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها، محیط‌زیست، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و آب و فاضلاب از جمله ادارات مرتبط با موضوع نشست زیست‌فناوری هستند.

وی افزود:  متأسفانه کمربند سبز و باغات قزوین در چند سال اخیر مورد خدشه قرار گرفته و برخی از آن از بین رفته است لذا در این نشست تخصصی موضوعاتی چون راهکارهای بهبود ژنتیکی، گیاهان، آب‌وخاک و کاربردهای شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه در حوزه بسیج علمی حرکت‌های زیادی در سطح استان صورت نگرفته است، گفت: این اتفاق در حالی است که استان قزوین ظرفیت‌های بسیاری دارد و بی‌شک با تحرک در حوزه بسیج علمی رخدادهای بسیاری خوبی در استان قزوین صورت خواهد گرفت. 

ایجاد بستر تبادل‌نظر شبکه فعالان حوزه زیست‌فناوری قزوین

حامد مازندرانی‌زاده - رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) - و دبیر این نشست نیز در تشریح اهداف این نشست عنوان کرد: معرفی امکانات و توانمندی‌های دانشگاه امام خمینی (ره) در حوزه زیستی، ایجاد ارتباط بین ارگان‌ها و دانشگاه‌ها در این حوزه، معرفی امکانات و حمایت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، تبادل‌نظر به‌منظور بسترسازی شبکه فعالان در حوزه زیست‌فناوری در منطقه و تبادل‌نظر در خصوص دانش و آینده‌نگاری در حوزه زیست‌فناوری را می‌توان از جمله اهداف این نشست تخصصی یک‌روزه دانست.

وی با بیان اینکه در سند معاونت علمی و فناوری در حوزه زیست‌فناوری برای هر دانشگاهی وظایفی مشخص شده است، ادامه داد: در این راستا توافق‌نامه‌ای بین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده است که موضوعات محوله طبق این توافق‌نامه به‌واسطه ظرفیت و نیاز استان‌ها تعیین شده است.

مازندرانی‌زاده تصریح کرد: از جمله محورهای این توافق‌نامه می‌توان به بهبود ژنتیکی و  بیولوژیکی و تولیدات ارزشمند گیاهی، زهکش‌های زیستی با استفاده از گونه‌های گیاهی برای دفع آب مازاد و آلاینده‌های خاک و ‌پالایش توأمان آب‌وخاک در کاربرد پساب‌کش‌ها و طراحی و ساخت تراشه‌های الکترومکانیکی زیستی برای جداسازی سلول‌های سرطان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران استان قزوین می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند لذا طرح پیشنهادی خود را به معاونت پژوهشی دانشگاه ارائه کنند تا پس از تائید، مورد حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری قرار گیرد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: امیدواریم این نشست یک‌روزه بتواند بستری را برای فعالیت و ‌حمایت از پژوهشگران از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ایجاد و ارتباط بیشتری با آن‌ها را فراهم کند.

این استاد دانشگاه در تشریح فعالیت‌های دانشکده کشاورزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: این دانشگاه با ۳۱۰ عضو هیئت‌علمی، ۷ دانشکده اصلی و دو مرکز آینده‌پژوهی در گروه‌های مختلف از جمله حوزه کشاورزی در حال فعالیت است؛ دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه امام با ۲۸ عضو هیئت‌علمی از سال ۹۴ به‌عنوان یک دانشکده مستقل در حال فعالیت است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست یک‌روزه اساتید و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی به ارائه مقالات و پژوهش‌های انجام شده خواهند پرداخت و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی حضور با امتیاز بازآموزی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha