• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98090905680
  • خبرنگار : 50203

از طرح شهید احمدی روشن چه می دانید؟

از طرح شهید احمدی روشن چه می دانید؟

ایسنا/مرکزی رئیس بنیاد ملی نخبگان استان مرکزی گفت: طرح شهید احمدی روشن بدنبال تقویت کار و روحیه تیمی و همچنین ترغیب دانشجویان به تلاش برای حل یکی از مسائل مبتلابه کشور است.

حامد دیلمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح شهید احمدی روشن برای اولین بار در استان مرکزی و چهارمین بار در سطح کشور در حال اجراست، اظهار کرد: در گذشته تسهیلاتی تحت عنوان هسته‌های پژوهش و فناوری برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شد و دانشجویانی که مشمول این جوایز می‌شدند، می‌توانستند با راهنمایی یکی از اساتید خود تیمی تشکیل دهند و پروژه‌ای را ظرف مدت ۹ ماه و با حمایت بنیاد ملی نخبگان به نتیجه برسانند.

وی افزود: طرح شهید احمدی روشن در واقع پا را فراتر از طرح‌های گذشته گذاشته و سعی در توسعه تیم‌ها و گروه‌های دانشجویی داشته است. تقویت کار و روحیه تیمی و همچنین تلاش دانشجویان برای حل یکی از مسائل مبتلابه کشور، دو هدف اصلی اجرای طرح شهید احمدی روشن است که خوشبختانه در مدت چهار سالی که این طرح در سطح کشور برگزار می‌شود، در پیشبرد اهداف خود بسیار موفق بوده است.

دیلمی با بیان اینکه تمام روند فعالیت دانشجویان در این طرح تحت هدایت و راهنمایی اساتید خبره دانشگاهی انجام می‌شود، گفت: دوره اول این طرح با درخواست بنیاد ملی نخبگان مبتنی بر ارائه مسائل مبتلابه جامعه در حوزه پژوهش و فناوری در آبان ماه سال جاری در استان مرکزی شروع شد و سعی شده بود تا این طرح همه اساتید دانشگاهی سطح استان را شامل شود. در ادامه اجرای طرح، اساتید طرح‌های مد نظر خود را در قالب پروپوزال‌های معین ارائه دادند و پس از آن نیز ثبت نام دانشجویان شروع شد که در نهایت پنج طرح در قالب طرح شهید احمدی روشن در استان مرکزی مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه حداقل نفرات یک تیم ۵ و حداکثر ۱۵ نفر هستند، بیان کرد: دوره اجرای این طرح ۹ ماهه است و قبل از شروع سال تحصیلی جدید، اولین دوره اجرای آن در سطح استان‌های کشور به پایان می‌رسد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان مرکزی با اشاره به مشارکت ۶۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در طرح شهید احمدی روشن در استان مرکزی، بیان کرد: در حال حاضر این طرح در مرحله گزینش تیم‌ها توسط اساتید است و در نهایت، تیم‌های برگزیده بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده مشخص می شوند. همچنین اساتید بر اساس سوابق و مهارت دانشجویان می‌توانند دانشجویان مورد نظر خود را انتخاب کنند و طرح‌های پژوهشی خود را در قالب تیم‌های برگزیده به مرحله اجرا برسانند.

دیلمی تصریح کرد: برخورداری دانشجویان از جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان یا داشتن معدل بالای ۱۷ در مقطع کارشناسی و معدل ۱۸ در دوره کارشناسی ارشد، از شروط ثبت نام دانشجویان در این طرح است که البته بنابر تبصره ای برخی از دانشجویانی که معدل کمتر از ۱۷ هم دارند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی از دریافت کمک هزینه‌ای به صورت ماهانه با عنوان "فن یار" برای دانشجویانی که در تیم‌های شرکت کننده حضور دارند خبر داد و افزود: هزینه‌های مربوط به طرح شامل ساخت نمونه، انجام آزمایش‌های مربوطه، تهیه مواد مورد نیاز و ... کاملا بر عهده بنیاد ملی نخبگان است و در کنار آن نیز بنا بر تشخیص استاد مربوطه، دوره‌های آموزشی و تخصصی لازم برای دانشجویان برگزار می‌شود. پروژه ها در نهایت به ساخت یک نمونه منجر می‌شوند و پس آن نیز به همت بنیاد ملی نخبگان، تیم‌های برگزیده در جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف شرکت داده می‌شوند تا از این طریق بتوانند اسپانسرهای علاقمند را جذب و در پایان طرح را به مرحله تجاری سازی برسانند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان مرکزی تاکید کرد: از آنجاکه اساتید و دانشجویان در محیط دانشگاه حضور دارند، دانشگاه ها متعهد شده اند که فضاهای مناسبی را در سطح دانشگاه برای انجام امور پژوهشی دانشجویان این طرح اختصاص دهند. همچنین بر اساس تفاهم نامه بنیاد ملی نخبگان و پارک علم و فناوری استان، بنیاد نیز محیط مشخصی را برای استقرار هسته های فناوری و اجتماعات پژوهشی در اختیار دانشجویان قرار خواهد داد.

دیلمی خاطرنشان کرد: دوره اول اجرای این طرح فرصت محدودی برای اساتید و دانشجویان بود که امیدواریم با تجربیات اولین دوره اجرای این طرح در استان مرکزی و اطلاع رسانی دقیق تر، در سال‌های آینده شاهد حضور پررنگ دانشجویان فعال و علاقمند استان در طرح شهید احمدی روشن باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha