• یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98091006627
  • خبرنگار : 50203

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اراک:

بسیاری از امکانات دانشگاه آزاد معطل مانده اند/مراکز رشد کالای لوکس نیستند

بسیاری از امکانات دانشگاه آزاد معطل مانده اند/مراکز رشد کالای لوکس نیستند

ایسنا/مرکزی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: درچند سال گذشته، به مراکز رشد موجود در سطح دانشگاه آزاد به چشم یک کالای لوکس نگاه شده است که این نگاه باید با تغییر رویکرد و حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم، تغییر کند.

زرافشان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مطالعه کلانی که اخیرا در حوزه تحلیل وضع موجود دانشگاه آزاد اسلامی از منظر توسعه فناوری و نوآوری انجام شده است، اظهار کرد: متاسفانه همه مسئولان دانشگاه آزاد اراک معضل کمبود بودجه را با دل و جان چشیده اند و همچنان درگیر این مشکل هستیم و آن را در همه ابعاد دانشگاه خصوصا بخش فناوری لمس می کنیم.

وی کاهش اثرگذاری رویکرد آموزشی و مدرک محوری را یکی از آسیب های اساسی دانشگاه آزاد از منظر فناوری دانست و افزود: وجود نگاه بخشی در زمینه توسعه کارآفرینی و نوآوری یکی دیگر از مشکلات خاص دانشگاه آزاد است و متاسفانه در همه واحدها به مراکز رشد به چشم یک کالای لوکس نگاه شده است که این نگاه باید با تغییر رویکرد دانشگاه در آینده دستخوش تغییر شود. عدم تناسب زیرساخت های حقوقی و مالی با توسعه فناوری و نوآوری، تعریف فعالیت فناورانه و اقتصادی اساتید در خارج از دانشگاه به دلیل وجود مقررات دست و پا گیر دانشگاه و نبود اکوسیستم مناسب تجاری سازی در دانشگاه، از دیگر مشکلات این دانشگاه هستند که امیدواریم با تغییر رویکرد دانشگاه در آینده، این مشکلات نیز به زودی برطرف شوند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک خاطرنشان کرد: پیش از این، امکان شراکت در سهام یک شرکت برای سیستم کلی دانشگاه آزاد میسر نبود، اما خوشبختانه از آنجاکه این دانشگاه به نوعی خصوصی محسوب می شود، این امکان اخیرا در دانشگاه مهیا شده است و واحدهای مختلف می توانند سهام دار شرکت های دلخواه خود شوند و حتی این امکان را دارند تا با مشارکت یکدیگر، اقدام به راه اندازی شرکت های مادر تخصصی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی بسیاری در دانشگاه آزاد اراک وجود دارد که بدون استفاده باقی مانده است، گفت: دانشگاه آزاد بر خلاف دانشگاه های دولتی، در هر نقطه ای به صورت مویرگی واحد دانشگاهی دارد و این بدین معنی است که این دانشگاه می تواند در کوچک ترین مناطق نیز در زمینه کسب و کارهای بومی و نوین فعال باشد. همچنین با توجه به امکانات و تجهیزات بلااستفاده این دانشگاه، این مجموعه این آمادگی را دارد طی تفاهماتی امکانات خود را در اختیار سایر دانشگاه ها و مراکز مربوطه قرار دهد.

زرافشان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۶ میلیون نفر در سطح دانشگاه های آزاد کشور مشغول فعالیت علمی و اجرایی هستند، بیان کرد: این تعداد اگر دست به دست یکدیگر دهند، می توانند در زمینه کسب و کارهای نوین و کارآفرینی اقدامات بزرگی در سطح کشور انجام دهند و آینده دانشگاه را تضمین کنند؛ ولی اگر روند کنونی فعالیت دانشگاه تا ۵ یا ۱۰ سال آینده به همین منوال باشد، نمی توان منتظر اتفاقات خوبی در سطح دانشگاه بود.

وی ادامه داد: حمایت از برگزاری رویدادهای ترویجی در زمینه آشنایی با کارآفرینی و نوآوری و اهمیت آنها، آشنایی با نیازها و فرصت های ملی و منطقه ای، برگزاری چالش ها و مسابقات علم و فناوری، معرفی نمونه های موفق و الگوسازی آنها برای نظام دانشگاهی و مردم و... بخشی از سیاست های اجرایی دانشگاه در حوزه ترویج و فرهنگ سازی هستند که امیدواریم در مدت چند سال آینده به مرحله اجرا برسند.

زرافشان ساماندهی و بسترسازی جهت توسعه و تسهیل تجاری سازی و بازاریابی فناوری ها و محصولات دانش بنیان را از جمله راهبردهای کلان دانشگاه آزاد در آینده عنوان کرد و افزود: دانشجویان باید از همان ابتدای ورود خود به دانشگاه در جهت صحیح هدایت و ساماندهی شوند و از سال های ابتدایی ورود آنان به دانشگاه، شرایط کارآفرینی و ایده پروری برای آنان در سطح دانشگاه فراهم شود. حرکت به سمت پویش کارآفرینی نیز یکی از اهداف اصلی دانشگاه در چند سال آینده است و بر همین اساس باید مراکز رشد و مدارس کارآفرینی در سطح دانشگاه شکل بگیرند و تعاملات دانشگاه نیز به صورت هدفمند با صنایع افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha