• شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98091611801
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

معاون استاندار تاکید کرد:

ضرورت توجه به مباحث بومی‌نگری در پژوهش‌ها

ضرورت توجه به مباحث بومی‌نگری در پژوهش‌ها

ایسنا/چهارمحال و بختیاری جانشین رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش و فناوری در چهارمحال و بختیاری گفت: امید است در پژوهش‌ها به مباحث بومی نگری توجه شود، پژوهش ها به ویژه پژوهش‌های دانش‌آموزی بومی‌سازی شوند، زیرا اگر معلم پژوهشگر باشد قطعا دانش‌آموز پژوهشگر تربیت می‌کند.

لیلا محمدیان ۱۶ آذرماه در نشست خبری اعضای ستاد هفته پژوهش و فناوری با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: از سال ۷۹ بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تائید شورای فرهنگ عمومی ۲۵ آذرماه روز پژوهش نامیده شد و  در تقویم جای گرفت.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۴ با توجه به اهمیت فناوری در اجتماع جهانی عنوان فناوری به هفته پژوهش افزوده شد، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و مراکز بسیار خوبی در استان وجود دارد و به بهانه هفته پژوهش دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و مراکز فناوری کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

محمدیان گفت:  هدف از کنار هم بودن‌ها این است که بازخوردهای خوبی را برای توسعه پایدار استان داشته باشیم.

وی بیان کرد: اکنون دغدغه جهانی توسعه نبوده، بلکه توسعه پایدار است که با افراد و امکانات از بین نرود و همواره وجود داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: امید است با استفاده از پژوهش‌های عمومی، فنی و تخصصی که در استان انجام می‌شود، به توسعه پایدار دست یابیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه شهرکرد به عنوان دانشگاه معین استان و دبیرخانه هفته پژوهش و فناوری است که در قالب ۳ دبیرخانه از جمله دبیرخانه دانش‌آموزی، دبیرخانه پژوهش و فناوری و نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار شورای سیاست‌گذاری کار خود را انجام داد.

محمدیان گفت: از اقشار مختلف مردم به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان دعوت می‌شود از این نمایشگاه بازدید و ایده، خلاقیت و افکار علمی و فناورگونه استان را مشاهده کنند، همچنین افرادی که در حوزه کارآفرینی فعال هستند می‌توانند ایده‌های خوبی را از این نمایشگاه بدست آورند.

وی اظهار کرد: امید است در پژوهش‌ها به مباحث بومی نگری توجه شود، پژوهش ها به ویژه پژوهش‌های دانش‌آموزی بومی‌سازی شوند، زیرا اگر معلم پژوهشگر باشد  قطعا دانش‌آموز پژوهشگر تربیت می‌کند.

محمدیان تصریح کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش، نقش شورای دانش‌آموزی است که نباید بی‌اهمیت از کنار آن گذشت.

وی افزود: در روز اختتامیه از برگزیدگان دبیرخانه که مقالات و طرح‌هایی خود را در این هفته ارائه می‌دهند، به مرحله کشوری راه خواهند یافت که امید است چهارمحال و بختیاری جزء ۳ استان برگزیده کشوری باشد.

جانشین رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش و فناوری در ادامه گفت: سال گذشته در کارگروه آموزش و پژوهش مصوب شد یک درصد اعتبار جاری دستگاه‌ها به امر پژوهش اختصاص داده شود که متاسفانه دو دستگاه اجرایی نتوانستند این کار را تا پایان سال مالی انجام دهند.

وی افزود: امسال مقرر شد دستگاه‌های اجرایی که اعتبار خوبی دارند آن را استفاده کنند و دستگاه‌هایی که سال گذشته نتوانستند اعتبار خود را جذب کنند در کارگروه مربوطه دلیل عدم جذب را بیان کنند.

محمدیان ادامه داد: اگر برای کارگروه مشخص شود که سهل‌انگاری در جذب اعتبار انجام شده قطعا برخورد خواهد شد و اگر اعتبار پژوهشی مجدد تجمیع شد این دستگاه‌ها نمی‌توانند پروژه ارائه دهند.

در ادامه سعید کریمی جانشین رئیس ستاد استانی هفته پژوهش گفت: هدف اصلی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق توسعه پژوهش، فناوری،  بومی‌سازی و تقویت دستاوردهای پژوهش و فناوری است.

رئیس دانشگاه شهرکرد افزود: بعد از اتمام هفته پژوهش در استان، پژوهش ملی هفته آینده در تهران از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود و از بین استان‌ها  ۳ استان به عنوان برترین‌ها شناخته می‌شوند.

در ادامه فرحناز قائدامینی دبیر کمیته جشنواره دانش‌آموزی هفته پژوهش و فناوری گفت: با توجه به سند تحول بنیادین که در مدارس استان اجرا می‌شود یکی از مواردی که بسیار مدنظر فعالیت‌های آموزش و پرورش بوده بحث پژوهش‌محور کردن فعالیت‌های مدارس است.

وی بیان کرد:در سند تحول بنیادین یکی از وظایف آموزش و پرورش این است که فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان  و معلمان را تقویت کرده تا از این طریق به سمت و سوی توسعه پایدار کمک شود.

قائدامینی گفت: یکی از نگاه‌ها برای شادکردن مدارس، پژوهش محور کردن مدارس است، هر چه دانش‌آموز در مسیری حرکت کند که آموخته‌های خود را در قالب عمل به کارگیرد می‌تواند تاثیرگذار و شادی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: ۷۶  اثر برای پژوهشگر برتر و ۳۷ اثر برای معلم پژوهنده به اداره کل ارسال شد که آثاری داوری و ۲ پژوهشگر برتر و ۲ معلم پژوهنده برتر استانی انتخاب و به جشنواره تهران ارسال شد.

قائدامینی خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم  به توسعه پایدار مدنظر  دست یابیم که مشکل را به مسئله تبدیل کنیم و برای حل مسئله از راهکارهای مختلف استفاده کنیم.

در ادامه محسن مبینی دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری و معاون دانشگاه شهرکرد گفت: یکی از برنامه‌هایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش امسال مطرح کرده طرح‌های رونق تولید است که طرح‌ها در این قالب به دبیرخانه ارسال و ۳ طرح برتر استانی در زمینه رونق تولید برای تجلیل از آن‌ها آماده هستند که به وزارت علوم معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها در جهت رفع نیازهای استان، تصریح کرد: بحثی بوده که نیازمند برنامه‌ریزی است، زیرا طرح تحول در مهرماه ابلاغ شده و باید در مجموعه دانشگاه‌ و دانشکده‌ها هماهنگی انجام تا آرام آرام این موضوع عملیاتی شود، امید است با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود این امر عملیاتی شود.

وی گفت: فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و جامعه از ابتدای سال ۹۸ برای دانشگاه‌های تابع وزارت علوم الزامی بوده که تاکنون ۳ نفر از اعضای هیات علمی مشغول گذراندن فرصت مطالعاتی هستند.

در ادامه اسماعیل پیرعلی  دبیر کمیته نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار بیان کرد: لازم است افراد از این نمایشگاه دیدن و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را مشاهده کنند، زیرا از این طریق تجارب بسیار به افراد منتقل خواهد شد و ممکن است در این میان، افرادی دارای نوآوری بوده و تکمیل کننده زنجیره باشند.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه در ۲۶ غرفه برپا خواهد شد که از این تعداد ۸ غرفه به شرکت‌های پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها و مابقی به دستگاه‌های دولتی اختصاص یافته است.

پیرعلی افزود: در این نمایشگاه از ۶ محصول فناور رونمایی خواهد شد، همچنین از یک دستاورد خلاق و یک پژوهش از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان رونمایی می‌شود.

وی گفت: در کنار نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی به منظور راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان و رویدادهای استارتاپی با ارائه راهکار از سوی دانشجویان برگزار خواهد شد.

دبیر کمیته نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵ طرح مطالعاتی و طرح‌های پژوهشی در حوزه سهم آبه زیست محیطی حوزه کارون، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، گیاهان دارویی  و تجاری سازی در استان انجام شد که اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی هستند و قرار است امسال در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری تقاضاهای دستگاه‌های اداری احصا و  با توجه به بودجه در اختیار، پژوهش‌ها در جهت توسعه استان انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha