• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98092518317
  • خبرنگار : 50059

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

دانشگاه ادامه دبیرستان نباشد

دانشگاه ادامه دبیرستان نباشد

ایسنا/قزوین عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: در حال حاضر تب مدرک‌گرایی در جامعه وجود دارد و برای اینکه فضای دانشگاه به معنای حقیقی خود نزدیک شود نیاز است از داستان مدرک‌گرایی خارج شویم و دانشگاه ادامه دبیرستان نشود.

مهسا رون، عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر لزوم بازتعریف مفهوم دانشجو، استاد و دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آیینه‌ای از فضای جامعه است و تب مدرک‌گرایی و ارزش بسیار قائل شدن برای آن در جامعه و در بین خانواده‌ها وجود دارد چنانچه به‌محض پایان تحصیل فرد در دوره دبیرستان چنین تلقی می‌شود که حتماً باید آن‌ها وارد دانشگاه شوند و حتی برخی به‌اجبار خانواده به دانشگاه می‌آیند؛ در حال حاضر بخش عمده‌ای از دانشجویان در دانشگاه‌ها سیاهی لشگر هستند که از سر علاقه به آن رشته نیامده‌اند.

رون عنوان کرد: در حال حاضر تب مدرک‌گرایی در جامعه وجود دارد و تا زمانی که این تب فروکش نکند تعریف ما از دانشجو محقق نمی‌شود. برای اینکه فضای دانشگاه به معنای حقیقی خود نزدیک شود نیاز است از داستان مدرک‌گرایی خارج شویم و دانشگاه ادامه دبیرستان نشود.

وی ادامه داد: علت مهم بیکاری بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تعریف نادرست جامعه از ارزش‌هاست به‌گونه‌ای که شخص دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترا دارای ارزش تلقی می‌شود بدون اینکه یک ساعت در بازار کار فعالیت مفید داشته باشد.

نیازی نیست همه به دانشگاه بروند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، با تأکید بر اینکه باید کارآفرینی در جامعه ارزش محسوب شود، تصریح کرد: به نظرم کارآفرینی یک شخص با مدرک دیپلم برای خود و دیگران از یک دانشجوی دکتری که بازار کار را درک نکرده‌ و صرفاً در حال تحصیل است، ارزش و اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: باید ضمن تغییر نگاه خانواده‌ها به مدرک‌گرایی این نگرش که «همه نباید دانشگاه بروند» در جامعه گسترش یابد و همه بدانند این نگرش یک تعریف نیست بلکه یک ضد ارزش است؛ متأسفانه در حال حاضر این تفکر به یک عادت تبدیل شده و ما از تعریف دانشجوی حقیقی دور شده‌ایم در حالی که نباید چنین باشد.

رون عنوان کرد: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر با توجه به کاهش آمار ورودی‌های کنکور، تب دانشگاه رفتن در حال فروکش است و صندلی‌های دانشگاه در حال خالی شدن هستند.

استاد خوب از نظر دانشگاه کیست؟

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دانشگاه اگر می‌خواهد برای دانشجویان سرمایه‌گذاری کند و خروجی مطلوب از یک دانشجوی حقیقی به دست بیاورد باید نگاه متفاوتی نسبت به اساتید داشته باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر اساتید خوب از نظر دانشگاه کسانی هستند که مقالات علمی پژوهشی بیشتری ارائه کنند نه استادی که دانشجو را برای حل مشکلات جامعه آماده کند و او را به مسائل جامعه پیوند بدهد و یا زمینه مهارت‌آموزی برای آن‌ها را ایجاد کند.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) افزود: معمولاً دانشجو استادی را می‌پسندد که یک جزوه ۵۰ صفحه‌ای به او بدهد که این جزوه نیز دارای مطالب به‌روز نیست، به‌طور قطع دانشجویی که از این نظام آموزشی خارج می‌شود آماده بازار کار نیست.

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه امام خمینی (ره) گفت: اکثر این دانشجویان پیش از تحصیل در دانشگاه به بازار کار رفته و مهارت‌آموزی‌های لازم را دریافت کرده‌اند و بعد وارد رشته‌ای شده‌اند که واقعاً آن را دوست داشتند و حتی زحمت سفر و دور بودن از خانواده را برای دست‌یابی به علاقه خود متحمل شده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در همه جای دنیا دانشگاه‌ها نیروی مفید کار را برای جامعه تربیت می‌کنند و آن‌ها در کنار علم و تئوری‌ها مهارت لازم را هم کسب می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر کسی از روی علاقه و نیاز جامعه وارد رشته‌ای شود این موضوع می‌تواند موجب تعلق وی به آن رشته و ادامه محکم آن مسیر شود.

اشباع بسیاری از رشته‌های دانشگاهی

وی بیان کرد: با توجه به اشباع بسیاری از رشته‌ها نیاز است به‌مانند همه جای دنیا گرایش‌های جزئی و بسیار دقیق برای هر رشته‌ای تعریف شود تا دانشجویان بتوانند از همان ابتدای امر در حوزه دلخواه خود فعالیت و تحصیل کند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه در پایان گفت: امروز دانشگاه‌ها به سمت ارتباط بیشتر با صنعت حرکت کرده و تلاش می‌کنند وابستگی خود را به دولت کاهش دهند و به معنای حقیقی به نیازهای جامعه نزدیک‌تر شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha