• شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98093022325
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک سازنده و نوازنده دوتار:

مردم تربت‌جام با صدای دوتار انس گرفته‌اند

مردم تربت‌جام با صدای دوتار انس گرفته‌اند

ایسنا/خراسان رضوی یک سازنده و نوازنده دوتار گفت: مردم تربت‌جام با ساز دوتار آشنا هستند و فرزندان خود را از کودکی آموزش می‌دهند و به نوعی با صدای دوتار انس گرفته‌اند.

اسفندیار تخمکار در گفت‌وگو با ایسنا به محبوبیت این ساز در بین مردم منطقه اشاره کرد و افزود: اکثر مردم تربت‌جام و منطقه با این ساز آشنا هستند و فرزندان خود را از کودکی آموزش داده و به نوعی با صدای این ساز انس گرفته‌اند، نوازندگان و سازندگان دوتار برای حفظ این هنر و انتقال آن به نسل‌های آینده از جان و مال خود مایه گذاشته‌اند.

تخمکار بیان کرد: حالا که پرونده «مهارت ساختن و نواختن دوتار ایرانی» در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسیده باید حمایت‌های مادی و معنوی از هنرمندان و فعالان این عرصه بیشتر شود تا این هنر ماندگار گردد، در هر گوشه از جهان تربت‌جام را به نام دوتارش می‌شناسند در نتیجه ترویج و ماندگاری موسیقی محلی و بومی یک ضرورت است.

او مطرح کرد: در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی در منطقه رخ داده و هنرمندان آن‌ها را با نواختن همین ساز زنده می‌کنند و شاید حُزنی که در صدای این موسیقی وجود دارد به نوعی آن را خاص کرده و تاکنون استقبال بی‌نظیری از آن شده و با گذشت زمان محبوبیت آن در میان مردم کم نشده است.

بیش از سه هزار نفر نوازنده دوتار در تربت‌جام فعالیت دارند

این سازنده و نوازنده دوتار در تربت‌جام گفت: درحال حاضر بیش از سه هزار نفر نوازنده از سطح دانش‌آموزی تا استادی در این حوزه فعالیت دارند و تاکنون در بیشتر جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند. همچنین 12 کارگاه ساخت دوتار به صورت رسمی در این منطقه فعالیت دارند.

وی ثبت جهانی «مهارت ساختن و نواختن دوتار ایرانی» را فرصتی برای ترویج و توسعه این موسیقی محلی و بومی دانست و اظهار کرد: برای تجهیز یک کارگاه ساخت دوتار امکانات اولیه و مصالحی مورد نیاز است که هزینه دارد اگر قرار باشد دوتارهای ساخته شده را به قیمت بالا در بازار عرضه کنیم دیگر کسی برای خرید آن‌ها رغبتی ندارد از این رو هنرمندان متحمل هزینه‌های گزافی می‌شوند که زندگی ساده آن‌ها نشانگر این است که این حرفه را تنها به دلیل عشق و علاقه ادامه می‌دهند و درآمدی برای آن‌ها ندارد که امیدواریم با این اقدام حمایت از هنرمندان بیشتر شود.

40 سال است با این هنر انس گرفته‌ام

تخمکار در ادامه این گفت‌وگو مطرح کرد: مدت 40 سال است که به نوازندگی و سازندگی دوتار به صورت حرفه‌ای مشغول هستم و در پنج جشنواره بین‌المللی و کشوری موفق به کسب مقام اول در نوازندگی شده‌ام و در هفدهمین جشنواره فجر مقام اول را در ساخت دوتار کسب کرده‌ام.

وی ادامه داد: به دلیل علاقه زیادی که به این هنر داشتم دو فرزندم را در این مسیر هدایت کردم و اکنون هردوی آن‌ها به صورت حرفه‌ای مشغول نواختن و ساختن دوتار هستند.

وی عنوان کرد: نسل امروز با هنرمندان قدیمی متفاوت هستند درک آن‌ها از هنر نیازمند حمایت مادی است زمانی‌که مشاهده می‌کنند نوازندگان و سازندگان دوتار با این شهرت جهانی چه سختی‌هایی کشیده‌اند از فعالیت در این عرصه دلسرد می‌شوند موسیقی سنتی تربت‌جام برای ماندگاری نیازمند حمایت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha