• دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98100201249
  • منبع : سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» در حیدرآباد سند برگزار شد

کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» در حیدرآباد سند برگزار شد

به همت خانه فرهنگ جهوری اسلامی ایران در حیدرآباد سند و با همکاری انجمن نویسندگان پاکستان، کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالروز درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا رومی و در ادامه سلسله نشست‌های خانه فرهنگ کشورمان در حیدرآباد با محوریت معرفی مشاهیر ادبی و فرهنگی ایران و پاکستان، کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» در حیدرآباد سند برگزار شد.

در این نشست که با همکاری انجمن نویسندگان حیدرآباد صورت گرفت، شُعرا، اساتید دانشگاهی، پژوهشگران و جمع کثیری از علاقه‌مندان به ادبیات و عرفان اسلامی حضور داشتند.

علی اکاش، نویسنده و پژوهشگر سندی به تفصیل درباره مولانا و تأثیر اندیشه‌های وی بر تصوف سند سخنانی را بیان کرد. وی گفت: امروزه به تصوف اهمیت چندانی داده نمی‌شود. قرن ۱۵ الی ۱۹ تصور بر این بود که تصوف در اوج است و بعد از آن دیگر تفکر برتری بروز نخواهد کرد.

اکاش ادامه داد: مولانا رومی در عصری زندگی می‌کرد که به دور از مشغله‌ها و گرفتاری‌های امروزی. کلام عرفانی مولانا رومی در سند توسط شاه عبدالطیف بتهایی (شاعر و صوفی بلند آوازه سرزمین سند) و در شبه قاره توسط اقبال لاهوری به مردم معرفی و عرضه شده است.

نور احمد جنجهی به عنوان سخنران بعدی با قرائت گزیده‌های اشعار مولانا و تطبیق آن با اشعار «شاه عبدالطیف بتهایی» به تأثیر پذیری متصوفان سندی از مولانا رومی پرداخت. وی اظهار کرد: آغاز دوره شاعری مولانا رومی بعد از مطالعه آثار شمس تبریزی، شیخ فریدالدین عطار، سعدی شیرازی و عمر خیام بوده است. آثار مولانا مشتمل بر ۲۶ هزار بیت است که در ۶ مجلد نوشته شده است.

جنجهی ادامه داد: شعر مولانا بر اندیشه‌های شرق و غرب تأثیرات زیادی گذاشت، لذا اشعار او به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است. گفته می‌شود شاه عبدالطیف بتهایی همیشه یک جلد کلام الله مجید و یک جلد دیوان شعر مولانا را همراه خود داشته است و همواره از مولانا یاد کرده و اشعار خود را متأثر از ایشان می‌دانست.

سحر گل، مولوی‌شناس، محقق و نویسنده نامدار سرزمین سند به عنوان آخرین سخنران به بررسی تعدادی از مضامین عرفانی مولانا رومی و بررسی تطبیقی آن با مضامین عرفانی اشعار شاه عبدالطیف بتهایی پرداخت و در خصوص میزان و عمق تأثیر پذیری عرفا و صوفیان سند از حضرت مولانا سخنانی بیان کرد.

وی همچنین، با قرائت برخی از اشعار مولانا رومی و شاه عبدالطیف بتهایی به بیان تأثیر پذیری تصوف سند از مولانا رومی پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha