• چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98100403347

شهردار شیراز اعلام کرد:

اجرای ۱۰۰ میلیارد تومان طرح برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر

اجرای ۱۰۰ میلیارد تومان طرح برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر
عکس آرشیوی است.

ایسنا/فارس شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در بارندگی اخیر شاهد کمترین میزان آبگرفتگی و تماس شهروندان برای رفع آبگرفتگی معابر بودیم، گفت: شهرداری برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای طرح‌های لوله‌گذاری کرده است.

حیدر اسکندرپور چهارشنبه ۴ دیماه در جع خبرنگاران با بیان اینکه برای شناسایی نقاطی که هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی می‌شد، فیلم‌های آبگرفتگی سال‌های گذشته بازبینی و براین اساس نقاط دارای مشکل مشخص شد، گفت: تنها در منطقه ۱۱ شهرداری شیراز، بیش از ۲۰ میلیارد تومان طرح لوله گذاری انتقال آب‌های سطحی انجام شده است.

او با اشاره به اینکه قائم مقام و معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز که از افراد باسابقه در مدیریت شهری هستند، اعتقاد دارند که در طول تاریخ فعالیت شهرداری در این کلانشهر این حجم از لوله‌گذاری اجرا نشده است، اضافه کرد: برای آمادگی شهر در مواجهه با بارندگی‌های اخیر کانال ها و  رودخانه های خشک و چنار راهدار لایروبی شد و از ۴۸ ساعت قبل بارندگی نیروهای انسانی و ماشین آلات شهرداری در حالت آماده باش بودند و با مجموع این اقدامات مشکل خاصی پیش نیامد.

شهردار شیراز با بیان اینکه شدت بارندگی هفته گذشته ۵.۲ میلیمتر در ساعت بود و در مجموع ۶۰ میلیمتر بارندگی داشتیم، اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که شدت بارندگی پنجم فروردین ماه ۷۸ میلیمتر در ساعت بود و منجر به سیل شد.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با سازمان آب برای ساماندهی وضعیت دروازه قرآن، خاطرنشان کرد: وضعیت آب‌های سطحی در محدوده قانونی شهر بر عهده شهرداری و در حریم شهر بر عهده وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای است و تاج دروازه قرآن مرز حریم شهر و بالاتر از آن خارج حریم شهر محسوب می شود.

شهردار شیراز افزود: وزارت نیرو اعتقاد دارد که چون لوله گذاری دروازه قرآن ۳۰ سال پیش توسط شهرداری انجام شده، شهرداری باید اقدامات مرتبط با آن را انجام دهد. شهرداری نیز با گرفتن مشاور دو دسته مطالعات کوتاه مدت و بلند مدت انجام داده است.

اسکندرپور با بیان اینکه هم اکنون شهرداری برنامه های کوتاه مدت همچون افزایش حجم حوضچه آرامش از ۲۶ هزار مترمکعب به ۶۰ هزار مترمکعب را انجام داده است، گفت: اقدامات بلندمدت شامل لوله گذاری جدید و انجام اقداماتی در حوضه بالادست دروازه قرآن است.

وی با بیان اینکه سازمان آب باید مطالعات را تایید  کند تا قابلیت اجرا داشته باشد، خاطرنشان کرد که هنوز سازمان آب این مطالعات را تایید نکرده است.

اسکندرپور همچنین با اشاره به تدوین و تهیه برنامه زمان بندی برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه های عمرانی در مناطق یازده گانه شیراز، گفت: ۱۰۲ پروژه برای مناطق یازده گانه شهرداری شیراز تعریف شده و در دستور کار شهرداری های مناطق قرار گرفته است بنابراین تا پایان امسال به شکل مستمر شاهد افتتاح یا آغاز عملیات این پروژه‌ها خواهیم بود.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه تعداد پروژه ها در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه ای شهر بیشتر است، افزود: شهرداری منطقه یک دارای سه پروژه، منطقه دو دارای چهار پروژه، منطقه سه۱۰ شامل پروژه، منطقه چهار دارای چهار پروژه، منطقه پنج شامل ۹ پروژه، منطقه ۶ دارای ۱۳ پروژه، منطقه هفت دارای هشت پروژه ، منطقه هشت دارای ۱۳ پروژه، منطقه ۹ شامل پنج پروژه، منطقه ۱۰ دارای ۱۷ پروژه و منطقه ۱۱ شامل ۹ پروژه است.

اسکندرپور ضمن اعلام اینکه چندین تقاطع و کنارگذر در دهه فجر امسال افتتاح می شود، گفت: سعی می‌کنیم برخی از پروژه های بزرگ شهرداری نظیر پل‌های دوم و سوم تقاطع شهید رودکی، بزرگراه مهدیه، تقاطع مهدیه - امیرکبیر هم در دهه فجر به بهره برداری برسد که با بهره برداری از این سه پروژه رینگ پیرامونی شیراز در منطقه جنوب غرب تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر ۲۷ پروژه شاخص را تعریف و شهرداری برای اجرای آنها برنامه ریزی کرده است، اضافه کرد: نخستین پروژه شاخص مدنظر شورای شهر احداث پردیس سینمایی در میدان کوزه گری بود که این پروژه هم اکنون در حال احداث است و تلاش می‌کنیم آن را برای دهه فجر سال ۹۹ آماده کنیم؛ پردیس تئاتر نصر، باغ ایرانی، پیاده راه قصردشت، محور عرفان و ... از دیگر پروژه‌های شاخص است که عملیات اجرایی برخی شروع شده و بعضی هم در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

شهردار شیراز اضافه کرد: اجرای فاز نخست خط ۲ مترو از میانرود تا میدان امام حسین(ع) ۶ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این میزان مجموع دو سال بودجه کامل شهرداری است. البته ۵۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز احداث مترو توسط دولت تامین می‌شود.

اسکندرپور با یادآوری اینکه دهه فجر امسال آخرین ایستگاه خط یک مترو شیراز (ایستگاه وکیل) افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای این ایستگاه که با الهام از معماری دوره زنده و منطبق با بازار وکیل طراحی و اجرا شده و جزو زیباترین ایستگاه‌های مترو در کشور به شمار می‌رود، بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی از اتمام مطالعات خط ۳ مترو شیراز که قرار است حد فاصل پل معالی آباد تا شهرک گلستان اجرا شود، خبر داد و گفت: به زودی عملیات اجرایی این خط نیز آغاز خواهد شد با این توضیح که سعی خواهد شد از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این پروژه استفاده کنیم.

شهردار شیراز با اشاره به حجم بالای پروژه های نیمه تمام عمرانی و بدهکاری به پیمانکاران در ابتدای کار دوره جدید مدیریت شهری، گفت: در ابتدای کار با ۳۸۶ میلیارد تومان بدهکاری به چک رسیده پیمانکاران روبرو بودیم که ناشی از پروژه های دوره گذشته بود. همچنین پروژه های بسیاری نیز کلنگ زده شده بود یا درصد پیشرفت ناچیزی داشت و در مجموع حجم زیادی از پروژه های نیمه تمام برای ما گذاشته شده بود.

اسکندرپور اضافه کرد: در این شرایط مجموعه مدیریت شهری می توانست دو رویکرد متفاوت شامل اتمام پروژه های نیمه تمام یا کنار گذاشتن آن پروژه ها و آغاز پروژه های جدید را در پیش بگیرد؛ اما شهرداری به این دلیل که معتقد بود پروژه های نیمه تمام عمرانی سرمایه و اموال شهروندان است، پروژه جدیدی را در سال نخست آغاز نکرد و تمام تلاش خود را در سال ۹۷ و با تخصیص ۹۷ درصد از بودجه عمرانی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام، متمرکز کرد. همچنین ۳ درصد از بودجه سال ۹۷ هم به مطالعه پروژه های جدید اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه امسال چند پروژه جدید آغاز شده اما عمده اعتبارات بودجه ای برای تکمیل پروژه های نیمه تمام اختصاص یافته است، افزود: در دو سال اول تمام تلاش و انرژی خود را بر تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی گذاشتیم چون بسیاری از این پروژه ها در مسیر رفت و آمد شهروندان مشکل ایجاد کرده بود و باید به سرانجام می رسید.

شهردار شیراز تاکید کرد که اگر شورای شهر و شهرداری در سال نخست پروژه جدیدی را شروع نکرد به دلیل ناتوانی در اجرا نبود بلکه به واسطه تمرکز بر تکمیل تمام پروژه‌های نیمه‌تمام گذشته و به سرانجام رساندن آنها بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha