• شنبه / ۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98100704869
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

افزایش عملکرد بهینه ورزشکاران از طریق بهبود حرکت

افزایش عملکرد بهینه ورزشکاران از طریق بهبود حرکت

ایسنا/اصفهان متخصص تست تمرین و غربالگری‌های فانکشنال و بازگشت به ورزش، عنوان کرد: ورزشکاران آسیب دیده برای اینکه بتوانند بازگشت باکیفیت بالاتری به ورزش داشته باشند و ریسک آسیب مجدد را کاهش دهند نیاز به آشنایی به رشته «عملکرد بهینه از طریق بهبود حرکت» دارند.

مرتضی صفری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد استفاده ورزشکاران از راه‌حل‌های حرکت محور برای افزایش عملکردشان در زمینه فعالیتی که دارند و نا آشنایی آن‌ها با این موضوع، اظهار کرد: یک فیزیولوژیست ورزشی می‌تواند در حوزه‌های مختلف کار کند، بسیاری از افراد با «عملکرد بهینه از طریق بهبود حرکت» ناآشنا هستند، در این رشته، بدنسازی ورزشکاران و بازگشت به ورزش ورزشکارانی که آسیب‌دیدگی دارند، یا جراحی و دوران فیزیوتراپی خود را گذرانده‌اند انجام می شود.

وی افزود: ورزشکاران آسیب دیده برای اینکه بتوانند بازگشت باکیفیت بالاتری به ورزش داشته باشند و ریسک آسیب مجدد را کاهش دهند نیاز به آشنایی به این رشته دارند. با تمرینات و تست‌هایی که انجام می‌دهیم آن‌ها را به هدفی که دارند، می‌رسانیم.

این فیزیولوژیست ورزشی، ادامه داد: راه‌حل‌های حرکت محور جدیدترین موضوع در کار بازگشت ورزشکاران به ورزش است. کار بدنسازی سال ها است که انجام می‌شود. سال ها به سبک و روش خاص تمرینات به ورزشکاران تجویز می‌شد و در واقع همان تمرینات بدنسازی را انجام می‌دادند،اما اتفاق تازه این است که در این رشته به روش جدیدتری کار انجام می‌شود، به‌عنوان‌ مثال در بدنسازی اگر بخواهیم چابکی فردی را افزایش دهیم، تمرینات چابکی به او می‌دهیم و اگر به قدرت نیاز داشته باشد تمرینات قدرتی می‌دهیم تا تقویت شود، اما در عملکرد بهینه از طریق بهبود حرکت عوامل دیگر هم وجود دارند که یک ورزشکار بتواند عملکرد خود را بالا ببرد.

صفری افزود: گاهی با بهبود حرکت‌های بسیار ساده می‌توان بدون اینکه تمرین جدیدی اضافه کرد، عملکرد ورزشی ورزشکار را افزایش داد.

وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که برای فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند اگر تمرینات درستی از قبل داشتند، آسیب نمی‌دیدند و یا احتمال آن کاهش پیدا می‌کرد.

بنیان‌گذار راه‌حل‌های حرکت محور (CAMS) با بیان اینکه برای بازگشت به ورزش برای ورزشکاران، متخصص ورزشی پزشکی در این زمینه وجود ندارد، ادامه داد: متخصصان طبق روال گذشته تمریناتی را به صورت سنتی به ورزشکاران می‌دهند و به ورزشکار می‌گویند آرام‌آرام تمریناتش را شروع کند اما برخی ورزشکاران هم که اطلاعات خوبی ندارند و در بسیاری مواقع بعد از مدتی دوباره آسیب می‌بینند و یا نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتم در حوزه بازگشت به ورزش‌کار کنم.

صفری در خصوص اینکه چه زمانی ورزشکاران باید به آن‌ها مراجعه کنند؟ گفت: ابتدا ورزشکار آسیب دیده باید به پزشک متخصص مراجعه کند، زیرا به‌ هیچ‌ عنوان ما اجازه ارزیابی، معاینه و تجویز نداریم، باید پزشک فرد را معاینه کند، علت آسیب و درمان آن تشخیص دهد و پس از آن ما بر اساس نظر پزشک وارد کار می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: پس از فیزیوتراپی و بهبود عملکرد ورزشکار، وی به ما مراجعه می‌کند تا بتوانیم این بازگشت را قوی‌تر و باکیفیت بالاتر داشته باشیم. از طرف دیگر مورد پیشگیری از آسیب حیطه‌ای است که همه مربیان باید آن را بدانند.  

این متخصص تست تمرین و غربال‌گری‌های فانکشنال و بازگشت به ورزش، تاکید کرد: تنها با مطالعه نمی‌توان تست‌ها و غربالگری‌ها را انجام داد و آن چه که در کتاب‌ها است با چیزی که به‌صورت عملی در دوره‌های آموزشی گفته می‌شود، متفاوت است. به منظور استفاده ورزشکاران، فیزیوتراپ‌ها و مربیان از این دانش این غربال‌گری و تست‌ها در کلاس ها انجام می شود. همچنین راه‌حل‌های حرکت محور چه در زمینه بازگشت به ورزش و یا جلوگیری از آسیب و بهبود عملکرد ورزشی ارائه داده می شود.

صفری با بیان اینکه پارگی رباط صلیبی در بین ورزشکاران آمار بالایی دارد، اما اگر برخی نکات را بدانیم این آمار کاهش پیدا می‌کند، گفت: هدف اصلی ما این است که ورزشکاران به راحتی دچار آسیب نشوند و مربیان از آسیب دیدن ورزشکار جلوگیری کنند و بتوانند عملکرد وی را حفظ و در نهایت افزایش دهند.

وی تصریح کرد: همه افراد برای زندگی به حداقل‌هایی نیاز دارند که اگر این حداقل‌ها را نداشته باشیم در کارهای روزمره دچار آسیب می‌شویم. ورزشکاران اگر این حداقل‌ها را نداشته باشند به‌جز آسیب و بالا رفتن ریسک، سازگاری در ورزش را هم نخواهند داشت، برای نمونه فرد مدت‌ها تمرینات پرش انجام می‌دهد، اما عملکرد مثبتی ندارد چراکه پایه قوی ندارد. 

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: ورزشکاران در سطوح بالای ملی، قبل از اعزام به المپیک یا رویدادهای مهم در آکادمی ملی المپیک تست عملکرد ورزش می‌دهند، اما تست‌ها و غربالگری‌هایی  که مشخص‌کننده پایه و حداقل‌های آن‌ها است از قبل انجام نشده.

وی ادامه داد: این موضوع مثل‌این است که فردی یک‌باره به دانشگاه برود، در ورزش و حرکت هم به همین شکل است، حداقل‌هایی از بدنمان را نیاز داریم که بتوانیم وزنه‌های سنگین و کارهای سرعتی را انجام دهیم و این‌ معضلی برای ورزش کشور است که ورزشکاران ما این حداقل‌ها را ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha