• یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98100805545
  • منبع : نمایندگی زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان عنوان کرد

انجام ۱۷ هزار نمونه‌گیری برای تشخیص بیماری‌های مشترک انسان و دام

انجام ۱۷ هزار نمونه‌گیری برای تشخیص بیماری‌های مشترک انسان و دام

ایسنا/زنجان مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ۱۷ هزار نمونه‌گیری و آزمایش دام برای تشخیص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (برای تشخیص سل، تب مالت و مشمشه) انجام شده است.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با بیماری تب‌برفکی و آبله در فصل سرد سال، اظهار کرد: دامداران باید مراقب باشند، به‌ویژه در این فصل بیماری‌های تب‌برفکی و آبله در دامداری بروز نکند.

این مسئول در خصوص اقدامات مقابله‌ای برای پیشگیری از ابتلا به تب‌برفکی و آبله، عنوان کرد: در این راستا باید از خرید دام از منابع نامطمئن و سابقه نامشخص جلوگیری شود. همچنین از واکسیناسیون دام‌هایی که خریداری می‌شود اطمینان حاصل شود. علاوه بر این نسبت به واکسیناسیون دام خود اقدام کنند و در این‌باره از بخش خصوصی نیز کمک بگیرند تا پوشش وسیع‌تر و سریع‌تر واکسیناسیون میسر شود.

وی درخصوص مرغ‌داری‌ها و بیماری رایج آن‌ها در این فصل از سال، بیان کرد: در این فصل، مرغ‌داران باید از انجام اقدامات بهداشتی، قرنطینه و واکسیناسیون غفلت نکنند؛ چراکه در فصول سرد سال شرایط برای بیماری‌های تنفسی مانند نیوکاسل، برونشیت و آنفلوانزا مساعد است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه فصل پیش رو فصل بره‌زایی است، اظهار کرد: دامداران نخست باید از بره‌ها مواظبت به عمل آورند. به‌ویژه الزامی است که در دو روز اول تولد، آن‌ها را از گزند سرما دور نگه دارند. در ثانی هنگام کمک به حیوان از دستکش و وسایل حفاظتی استفاده کنند تا خود آن‌ها درگیر بیماری‌هایی مانند تب مالت، سالمونلوز، کمپیلو باکتریوزیس و غیره نشوند.

حاج‌کاظمی در ارتباط با واکسیناسیون انجام شده برای مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، گفت: در هشت ماهه اخیر، علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (مانند سیاه‌زخم، تب مالت و هاری) تعداد ۷۱۰ هزار راس دام واکسینه شده‌ که همه آن‌ها به صورت رایگان بوده است.

این مسئول از بخش خصوصی استان زنجان به خاطر همکاری جدی و شبانه‌روزی در پوشش همگانی واکسیناسیون دام‌ها قدردانی کرد و افزود: بالغ بر دو میلیون و ۸۹۰ هزار راس دام علیه بیماری‌های اختصاصی و خسارت بار دام مانند تب‌برفکی، لامپی‌اسکین، آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مبازره با بیماری‌ها دو رکن دارد که یکی از آن‌ها تشخیص سریع و دیگری واکنش به‌موقع است که با هدایت بخش حاکمیتی در هر دو مورد بخش خصوصی دامپزشکی استان نقش مهمی را در این راستا داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha