• پنجشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98101914959
  • خبرنگار : 50072

افزایش بهره‌وری با هفته کاری 4 روزه

فضای کار اشتراکی

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک هفته کاری چهار روزه، بهره‌وری را افزایش داده، استرس در محل کار را کاهش می‌دهد و رویکرد متمرکزتری در فعالیت کاری فراهم می‌کند. این روش کاری موجب استفاده از محیط کار توسط دیگر افراد نیازمند نیز خواهد شد.

به گزارش نیوز، تحقیق جدید در نیوزلند نشان داد که یک هفته چهار روزه باعث افزایش بهره وری 20درصدی شده و استرس ناشی از کار 45 درصدی را به 38 درصد کاهش می‌دهد و با افزایش تعادل کار و زندگی از 54 درصد به 78 درصد همراه است.

نتایج آزمایش مشابه که توسط مایکروسافت ژاپن انجام شد نیز نشان داد با کاهش یک روز کاری بهره‌وری شغلی 40 درصد افزایش می‌یابد که این میزان فراتر از بازده تولیدی و تأثیرات زیست محیطی است. در این تحقیق، یک هفته کاری چهار روزه موجب کاهش 24 درصدی مصرف برق و کاهش مصرف 29 درصدی پرینتر شد.

تغییر انتظارات

کاهش ساعات کاری هفتگی، خالی شدن مراکز شغلی و دورکاری نیز موجب کاهش موارد مصرفی زیادی شده و اگر شیوه‌ای در نظر بگیریم که هزینه‌های مربوط به فضای اداری کاهش یابد در بهره‌وری نیز مؤثر خواهیم بود.

در حال حاضر، مفهوم ساختمان اداری به عنوان سمبل، منسوخ شده است و در واقع کارکنان در جستجوی مکانی برای رفع نیازهای خود و انعطاف پذیری بیشتر هستند. افراد خواهان مکانی هستند که از نظر شخصی مناسب آنان باشد و فضایی برای کار خلاقانه و مشترک ایجاد کند. این نوع تغییر فرهنگی، خواسته افراد را در مورد نحوه طراحی ساختمان‌های اداری تغییر داده و نحوه عملکرد در این مورد نیز بازتاب همین نگرش است.

اشتراک‌گذاری دفاتر کاری

با ایجاد  دفاتر سازگارتر می‌توان در زمان تعطیلات نیز از این مکان‌ها استفاده کرد. دفاتر سازگار به این  معنی است که افراد دیگر می‌توانند در صورت نیاز از آنها استفاده کنند .با روش اشتراک گذاری دفاتر، امکاناتی مانند سالن‌های اداری و یا فضای غذاخوری در روزهای تعطیل برای افراد نیازمند فراهم می‌شود. می‌توان اتاق جلسات را نیز در اختیار خیرین محلی یا مؤسسات اجتماعی قرار داد تا میزبان رویدادها، سمینارها یا همایش‌ها باشند.

هماهنگی

با افزایش کار توزیعی، درک از دفتر مرکزی در حال تغییر و مدلی جدید در حال ظهور است و تعریف آن نیز هر مکانی برای کار کردن است.

ایده سنتی دفتر مرکزی  با آدرس برجسته و نام یک سازمان که با حروف بزرگ در بیرون آن نوشته شده روز به روز منسوخ می‌شود و جای خود را به یک راه حل جدید و اقتصادی‌تر می‌دهد.

با کاهش مقیاس فضای "مالکیت فردی" و دسترسی به امکانات مشترک و همکاری با سازمان‌های همفکر که به دنبال یک رویکرد مدرن‌تر هستند ارزش برند یک سازمان ارتقاء می‌یابد. روش اشتراک‌گذاری آزاد ایده‌ها و همکاری، به سرعت در حال تبدیل شدن به یک هنجار است.

تقویت تعامل آزاد در سازمان‌ها، محیطی را برای اجرای ایده هایی که در ساختمان اداری سنتی وجود ندارد را نیز فراهم کرده است. مکالمه گاه به گاه در یک کافه عمومی می‌تواند مشکل کاری فرد را که مدتی درگیر آن بوده، با همفکری دیگری برطرف کند و یا دیدن افراد در راهروها به ایجاد ارتباط در پروژه های آینده کمک خواهد کرد. با استفاده از این رویکرد می‌توان فرهنگی پویا و جذاب ایجاد کرد.

مزایای برند سازمانی برای کارکنان

سازمان‌های مدرن پتانسیل ارتقاء ادراک دیگران از برند خود را می‌شناسند. هنگامی‌که یک مکان برای جذب مشاغل آینده‌نگر در اندازه‌ها یا بخش‌های مختلف و میزبانی از فرصت‌های شغلی معنی‌دار و مثبت ایجاد می‌شود،انعکاس این برند برای کارکنان آن مطلوب است. استفاده از فضای کارآمدتر و مؤثرتر نیز بیانگر مسؤولیت و معروف شدن برند در برابر محیط‌زیست خواهد بود.

تغییر نگرش اجتماعی به نحوه کار یک اشتباه یا یک ناهنجاری نیست بلکه ایده‌ای جدید و ماندگار است و نیازمند کمک برنامه‌ریزان و طراحان است.

توسعه‌دهندگان، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاران باید انتظارات کاری افراد در این روش را بپذیرند و توجه خود را به تأثیرات زیست‌محیطی ساختمان‌ها معطوف کنند.

مشاغل نیز به‌نوبه خود، باید به سمت رویکرد فضای اشتراکی حرکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.