• پنجشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98120100250

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی:

نمایش «زال و رودابه»؛ مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر داستانی عاطفی صورت‌بندی کرده است

نمایش «زال و رودابه»؛ مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر داستانی عاطفی صورت‌بندی کرده است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در نمایش «زال و رودابه» سعی شده مفاهیم اصلی شاهنامه را در بستر یک داستان عاطفی صورت‌بندی کنند و جذابیت و صبر و حوصله‌ای که باید کودکان و نوجوانان داشته باشند را با همین بستر جذاب فراهم کنند و در مجموع کار خوب و موفقی است.

جعفر مروارید در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اجرای نمایش «زال و رودابه» اثر استاد کمال‌الدین غراب، اظهار کرد: تئاتر زال و رودابه به کارگردانی استاد غراب اشاره به میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی دارد و اثر فاخر شاهنامه که سبک زندگی ایرانی-اسلامی را بیان می‌کند، برای نسل جوان و نوجوان بازسازی شده است؛ مفاهیمی که عمدتا اخلاقی، اخلاق اجتماعی و اخلاق پهلوانی است و نیاز امروز ما نیز همین نگاه پهلوانی و اخلاقی است.

وی ادامه داد: این نمایش توانست حماسه‌ای که آنجا آفریده شده را به خوبی ترسیم کند و ما نیازمند بازتولید این‌چنین حماسه‌ها در زندگی روزمره خودمان هستیم. در این نمایش روابط بین‌انسانی که همراه با آرزو، امید و گاهی رنج، غم و غصه است و همگی مخلوط ویژگی هویت انسانی و برآمده از بخش‌های مادی و معنوی است، به تصویر کشیده شده است؛ و این آمیزه انسان، که از خاک است و در نهایت به افلاک یا خدا می‌رسد را در این نمایش مشاهده کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تصریح کرد: مخاطبان و جامعه مخاطب تئاتر سلایق مختلفی دارد و تئاترهایی که در سطح شهر مشهد صورت می‌گیرد، سعی می‌کند تمامی این سلایق را پوشش دهد. در کنار تئاترهایی که اصطلاحا مبتنی بر مفاهیم مدنی یا نقادی اجتماعی و مفاهیم مدرن است، بخش عمده‌ای هم به احیاء میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی آن هم در مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، می‌پردازد و این تئاتر در زمره چنین تئاترهایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که وضعیت موجود تئاتر ما خوب است، افزود: از این جهت وضعیت موجود را مطلوب می‌دانم که ما جوانان خوبی در عرصه تئاتر داریم و نسل پیشکسوت تئاتر در کنار نسل جوان تئاتر ایفای نقش می‌کنند. عوامل تئاتری که از مشهد در جشنواره فجر حائز رتبه شد، همگی جوان و چهره‌های جدیدی بودند و برگزیده شدن این تئاتر نشان از وجود این استعدادها در مشهد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: در نهایت این استعدادها باید با حماسه‌ها و آرمان‌ها، میراث فرهنگی کهن ایران، خراسان و مشهد ارتباطی پیدا کند و به دلیل این که تئاتر بیان سبک زندگی و زبان وضع و حال ماست، باید ظهور این روابط را بین اضلاع مختلف فرهنگی و اجتماعی کنونی در عرضه تئاتر ببینیم؛ این که بتوانیم آنچه که در گذشته رخ داده را برای آینده بهتر و بانشاط‌تر، باامیدتر و با خلاقیت فرهنگی و هنری بیشتر بازخوانی کنیم و پاسخ دادن میراث گذشته ما به مطالبات و سؤوال‌های کنونی نسل جوان را موردتوجه قرار دهیم؛ هرچه ما بتوانیم فاصله بین آن میراث و مطالبات و نیازهای عینی را کمتر کنیم، در عرصه تئاتر موفق‌تر خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha