• دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 98120503719
  • خبرنگار : 50181

کارشناس بازار سرمایه:

تازه واردهای بازار بورس از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند

تازه واردهای بازار بورس از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش ورود افراد غیرحرفه‌ای به بازار بورس، به چنین افرادی توصیه کرد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

محمد ماهیدشتی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه نسبت به سال 1392 که اوج بازار بورس را شاهد بودیم تعداد افراد فعال در بازار بورس بسیار بیشتر شده، اظهار کرد: اگر چه تعداد کدهای معاملاتی جدید در کشور افزایش یافته اما هنوز تعداد فعالان بازار بورس نسبت به جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته پایین‌تر است.

 ماهیدشتی مهمترین نکته‌ای که در مورد ورود افراد جدید به بازار بورس وجود دارد را پایین بودن سواد مالی و تجربه فعالیت آنها در بازارهای اقتصادی دانست و عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که تازه وارد بازار بورس شده اند تجربه قبلی فعالیت در بازار سهام را ندارند که در این زمینه نیازمند آموزش‌های بیشتر خصوصا از دوران مدرسه هستیم.

وی معتقد است، چنین ورودی به بازار بورس اگرچه ممکن است گاهی با آزمون و خطا و کسب تجربه  ادامه پیدا کند، اما اصول علمی و تجربه نشان می‌دهد اکثر افرادی که بدون داشتن سواد مالی وارد بازار بورس می‌شوند، حضورشان در بازار کوتاه مدت خواهد بود و گاهی شکست می خورند.

این کارشناس بازار سرمایه مهمترین پیامد ورود افراد غیرمجرب به بازار بورس را شکست مالی خود آنها برشمرد و یادآوری کرد: در تمام دنیا به این شکل است که زیان عوام در بازار سرمایه به بازدهی بازار منجر خواهد شد.

ماهیدشتی پیامد دیگر حضور افراد غیرحرفه‌ای در بازار بورس را مربوط به اقتصاد کشور دانست و گفت: وجود عوام در بازار سهام باعث می‌شود شرکت‌ها در قیمت‌گذاری دچار اشتباه شوند و گاه قیمت گذاری‌ها حباب گونه و غیرواقعی باشد. با این روند دیگر شاخص بورس نمی‌تواند نشانگر سایر شاخص‌های اقتصادی باشد و ما را  دچار خطا خواهد کرد.

این کارشناس بازار بورس اضافه کرد: افراد باتجربه بازار بورس می‌دانند که بازدهی بازار دائمی نیست و همیشه امکان سقوط شاخص وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هرچه به سمت جلو برویم حضور افراد غیرحرفه‌ای در بازار بورس بیشتر و میزان غیرحرفه‌ای بودن آنها نیز بیشتر می‌شود، یادآور شد:  شد بهتر است این افراد بیشتر به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند.

وی با اشاره به مزیت‌هایی که حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد، تاکید کرد: بازدهی این صندوق‌ها نه تنها از بانک‌ها، بلکه گاهی از بیشتر شرکت های بورس نیز بیشتر است.

به گفته ماهیدشتی چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت مستمر جریان سرمایه و نقدینگی را وارد بازار می‌کنند و به علاوه سود آنها به صورت اشتراکی میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود، معمولا بازدهی خوبی دارند. البته نباید فراموش کنیم وقتی شاخص‌ بورس به میزان قابل توجهی یعنی بیش از ۳۰ درصد آن هم برای بلند مدت سقوط کند، حتما صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با وجود این شرایط باز هم حضور در صندوق‌های سرمایه گذاری نسبت به بازار سهام برای افرادی که تجربه کمی از حضور در بازارهای مالی دارند، بهتر است.

 وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون بازار بورس در اوج قیمت‌ها قرار دارد، افزود: بررسی سال‌های گذشته نشان می‌دهد طی ۲۰ سال اخیر سه بار سقوط عظیم شاخص بورس در ایران را شاهد بوده ایم که احتمال ریزش قابل توجه آن دوباره وجود دارد.

 ماهیدشتی با بیان اینکه در چنین شرایطی ورود افراد تازه وارد به بازار بورس با این قیمت‌های بالا منطقی نیست، عنوان کرد: ورود به بازار بورس زمانی که قیمت‌ها بالا باشد، مناسب نیست.

وی یادآوری کرد: با این وجود اگر افرادی اصرار به ورود به بازار سرمایه دارند باید به چند نکته توجه کنند که مهمترین آن افق بلندمدت سرمایه‌گذاری است و این افراد باید سوددهی سرمایه خود را برای چندین سال آینده در نظر بگیرند.

 ماهیدشتی با بیان اینکه افراد باید جریان مستمر سرمایه نیز داشته باشند، گفت: کسی که قرار است در بازار بورس فعالیت کند باید نقدینگی در اختیار داشته باشد تا زمانی که قیمت‌ها پایین است، بتواند خرید کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha