• چهارشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98120705471
  • خبرنگار : 50040

چگونه طب سنتی کرونا را شکست می دهد؟

چگونه طب سنتی کرونا را شکست می دهد؟

ایسنا/گیلان یک پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی مقابله با کرونا را نیازمند تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: باید شب را زودتر بخوابیم تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشیم.

دکتر محمدرضا مسرورچهر، پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بروز بیماری کرونا در برخی از نقاط کشور و احتمال فراگیر شدن آن، اظهار کرد: برای مقابله با کرونا باید سیستم ایمنی بدن تقویت و از ضعیف شدن آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه طب سنتی ایرانی بدون تجویز دارو و یا تغییر در ترکیب غذایی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، افزود: تنها با تکیه بر تغییر سبک غلط زندگی می توان به سلامت هموطنان در مقابل کرونا و همه عفونت ها کمک کرد.

این پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر بدن، تصریح کرد: شاید ترس ها، استرس ها، ناآرامی ها و بی قراری ها از جمله مشکلات اساسی عموم مردم ما باشد که ریشه در آه و افسوس از گذشته و یا ترس از آینده دارد لذا در طب سنتی ایرانی این موضوع تحت عنوان «اعراض نفسانی» بیان می شود و سریع ترین عاملی است که بر روی تمام مزاج ها تاثیر می گذارد لذا باید حال خوب داشته باشیم تا دچار سوءمزاج و اختلال در کنش های فیزیولوژیک نشویم.

مسرورچهر با بیان اینکه اگر از آه و افسوس گذشته بگذریم، در حال حاضر جامعه متاثر از ترس از ابتلا به کروناست، عنوان کرد: گذشته که گذشته و کاری برای تغییر آن نمی توان کرد و فقط باید از آن پند بگیریم، اما آینده هنوز نرسیده و برای تغییر دادن آن اکنون باید کاری انجام دهیم. ما تمام عوامل تاثیرگذار را نمی شناسیم و بر آنها احاطه و اشراف نداریم، بلکه تنها بر روی عوامل شناخته شده در حد توان خود می توانیم اثرگذار باشیم لذا فقط به کارهایی که می توانیم انجام دهیم فکر و عمل کنیم.

وی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر به وجه نیک هر چیزی توجه کنیم، حالمان خوب می شود. همچنین باید به همدیگر کمک کنیم، زیرا کمک کردن به دیگران هر چقدر هم ناچیز باشد، باعث می شود به خود ببالیم و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و حالمان خوب شود.

این پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی یادآوری و مرور خاطرات خوش و پندآموز زندگی را موجب خوب شدن حال دانست و اضافه کرد: با توکل به خدا و شکرگزاری حالمان خیلی خوب می شود، زیرا هرکسی علیرغم مشکلات، در هر زمانی از مواهب و نعماتی هم برخوردار است لذا بخاطر آن مواهب و نعمت ها در قلب و زبان باید شکرگزار باشیم.

مسرورچهر یکی دیگر از مشکلات اکثر ایرانی ها را عدم تنظیم ساعت شروع خوابیدن و طول مدت خواب دانست و متذکر شد: تنها چیزی که می دانیم این است که هشت ساعت خواب کافی است، اما مهمتر از هشت ساعت خواب این است که از چه ساعتی به خواب برویم و کیفیت خواب ما چگونه باشد لذا در طب سنتی ایرانی کیفیت خواب از اهمیت بسیاری برخوردار است، یعنی باید خواب عمیق داشته باشیم.

وی با اشاره به رابطه خواب عمیق با هضم غذا، ادامه داد: در طب سنتی ایرانی هدف از غذا خوردن جایگزین کردن آن چیزی است که در اثر فعالیت های روزمره در بدن ما به تحلیل رفته لذا برای اینکه غذایی که می خوریم تبدیل به عین بدن ما شود چهار هضم روی آن انجام می شود؛ هضم در معده، هضم در کبد، هضم در عروق و هضم در خود عضو. هضم در معده و هضم در کبد در بیداری انجام می شود، اما هضم در عروق و هضم در خود عضو در خواب انجام می شود.

این پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: اگر هضم سوم و چهارم خوب صورت نگیرد، نه تنها هدف از غذا خوردن تامین نمی شود، بلکه خود مواد بدهضم شده مانند زباله هایی برای بدن محسوب می شوند و بر زحمت بدن می افزایند. در واقع اگر خواب عمیق نداشته باشیم هضم کامل و مناسب هم نخواهیم داشت و کم کم بدن رو به ضعف می گذارد.

مسرورچهر «کورتیزول» را از جمله هورمون هایی دانست که از غدد آدرنال ترشح می شود و تصریح کرد: میزان این هورمون بنا به نیاز بدن در روز از حدود هفت یا هشت صبح افزایش می یابد و در ساعت ۹ شب به حداقل خود می رسد و تا فردا هفت یا هشت صبح در همین مقدار حداقل باقی می ماند.

وی با بیان اینکه زود خوابیدن در شب سیستم ایمنی بدن را قوی می کند، افزود: اگر فردی شب را تا دیروقت بیدار بماند، میزان ترشح کورتیزول او در شب کاهش نمی یابد و این عدم کاهش ترشح کورتیزول موجب تاثیرات سویی نظیر کاهش ایمنی بدن، کاهش متابولیسم بدن، بی خوابی، احساس خصومت و دشمنی، احساس افسردگی، میگرن، ریفلاکس و احساس خستگی در بدن می شود لذا باید شب را زودتر بخوابیم تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشیم.

این پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی هورمون رشد را از جمله هورمون هایی دانست که به طور کلی موجب افزایش پروتئین سازی می شود و خاطرنشان کرد: کلیه آنتی بادی ها و مواد اساسی ساختمان پروتئینی دارند و بیشترین میزان ترشح هورمون رشد ۱۲ شب است.

مسرورچهر ادامه داد: هورمون رشد دو ساعت پس از خواب عمیق افزایش می یابد و این یعنی ما باید ساعت ۱۰ شب بخوابیم لذا اگر ما و خانواده برنامه زندگی را به نحوی تنظیم کنیم که از حدود ساعت ۱۰ شب بخوابیم به سیستم ایمنی بدن و پروتئین سازی کمک کرده ایم.

وی «ملاتونین» را هورمون تاثیرگذار بر روی سیکل خواب و بیداری دانست و عنوان کرد: ترشح ملاتونین از ساعت هفت یا هشت شب افزایش می یابد و تا حدود ساعت سه نیمه شب به بیشترین مقدار خود می رسد. سپس ترشح این هورمون تا حدود ساعت ۹ صبح سیر نزولی خواهد داشت لذا اگر تا دیروقت بیدار باشیم سیکل خواب مختل شده و خوابمان عمیق نمی شود. این در حالی است که زود خوابیدن در شب به سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند.

این پزشک و متخصص طب سنتی ایران با تاکید بر لزوم پرهیز از پرخوری و کم خوری، یادآور شد: پس از شروع غذا خوردن تا پنج لقمه مانده به سیر شدن سفره را ترک کنید یا حدود ۲۰ درصد از حجم غذای مصرفی روزانه خود بکاهید، زیرا نه تنها هضم را بهتر می کند، بلکه طبق مطالعات انجام شده، با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب، به بدن در مقابله با عوامل بیماری زای خارجی کمک می کند، البته دور از ذهن نیست که گرسنگی مفرط و تغذیه کمتر از نیاز نیز بدن را ضعیف می کند.

مسرورچهر با بیان اینکه وعده های غذایی باید بیشتر متمایل به صبحانه و شام باشد، گفت: از مقدار و حجم ناهار بیشتر بکاهید، زیرا صبحانه موجب قوت بدن می شود و زود خوردن شام سبب می شود غذاها هضم شود و بدن سست گردد و برای خواب عمیق شبانه آماده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.