• چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 98122116367
  • خبرنگار : 71062

ایثار اجتماعی به قلم دستیار ویژه رییس بنیاد شهید

ایثار اجتماعی به قلم دستیار ویژه رییس بنیاد شهید

دکتر محبوب شهباری مشاور عالی و دستیار ویژه رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران یادداشتی با عنوان ایثار اجتماعی در تقابل با کرونا منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، در متن محبوب شهبازی پیرامون ایثار اجتماعی آمده است: «از آنجا که یک مسأله اجتماعی می‌تواند زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار دهد، آنها درباره‌اش می‌اندیشند و به دنبال راه‌حل هستند. در چنین شرایطی است که مردم از مدیران و نهادهای اجتماعی مربوطه انتظار دارند برای رفع مسأله یا کنترل آن اقدام کنند. از نکات مهم در تقابل با یک مسأله اجتماعی، شیوه صحیح مواجهه با آن توسط مردم و مسئولان است. بدیهی است اگر این مواجهه به‌صورت نادرستی انجام شود، انرژی جامعه را هدر می‌دهد و بر دامنه مشکل می­‌افزاید.

تجربه جامعه‌ایران در دهه‌های اخیر نشان داده که می­توان با روحیه مشارکت، همدلی، فداکاری، ایثار و همبستگی اجتماعی و با تکیه بر ذخایر ارزشی، فرهنگی و تاریخی خود بر بحران‌ها غلبه کرد. در این راستا، یکی از موارد مهمی که باید موردتوجه قرار گیرد، شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارزش‌آفرین جامعه و بهره‌گیری مناسب از آنها جهت حل مسأله است.

دراین‌باره می­‌توان به نمونه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد؛ ارتش عراق در ماه‌های آغازین شروع جنگ، موفقیت‌هایی کسب کرد، اما زمانی که جامعه‌ایران؛ به‌درستی ذخیره‌های ارزشی و فرهنگی خود در مقابله با متجاوز را شناخت و روحیه ایثار و فداکاری فرصت بروز و ظهور پیدا کرد، شرایط به نفع ایران تغییر کرد. ارزش‌های اسلامی و انقلابی و روحیه ایثار و گذشت توانست مشارکت همه مردم را جلب کند و تبلور آن، حضور داوطلبانه آحاد جوانان در جبهه‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ مادی و معنوی مردم، از آنان بود. نتیجه آنکه، جامعه‌ایران توانست مسأله اجتماعی مهمی مانند تهاجم خارجی را حل کند و بر دشمن غلبه کند.

پس‌ ازآن نیز مسائل اجتماعی دیگری با حضور و مشارکت مردم حل‌شده یا تقلیل یافته‌اند که مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان، ازجمله آنهاست. مسأله اجتماعی – بهداشتی کرونا که امروز جامعه جهانی و به‌تبع آن جامعه‌ایران با آن روبروست، یک مسأله نوپدید است که در دهه‌های اخیر نظیر آن کمتر در دنیا مشاهده‌شده است. نسل امروز بیماری‌های واگیر مانند وبا، سل و غیره را تجربه نکرده است.

بنابراین در رویارویی با ویروس کوید19، دچار ترس، اضطراب و استرس است. در چنین شرایطی، هر جامعه‌ای متناسب با ذخایر و توانمندی‌های معنوی و مادی خود می‌تواند عواقب مسأله را کاهش دهد و بر آن غلبه کند. پیشرفت‌های اخیر پزشکی جامعه ایران و گسترش شبکه بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور، ایران را به یکی از کشورهای قدرتمند منطقه، به لحاظ سیستم بهداشت و درمان، تبدیل کرده است. شاهد این مدعا حضور گسترده مردم کشورهای خاورمیانه، جهت درمان در بیمارستان‌های ایران است.

مهم‌تر آنکه، در روزهای اخیر مشاهده می‌شود کادر درمانی بیمارستان‌ها با روحیه عالی و خستگی‌ناپذیر و با ایثار و فداکاری که حاکی از وجود ارزش‌های متعالی معنوی و انسانی در وجود آنهاست، مشغول خدمت‌رسانی به بیماران هستند. این روحیه ایثارگرانه از نوع همان ارزش‌های معنوی و ذخایر فرهنگی است، که جامعه ایران، مسأله جنگ را به‌واسطه آن حل کرد.

مشارکت آحاد مردم و مسئولان در مقابله با انتشار ویروس کوید 19 و کاهش ابتلا به آن و همراهی با توصیه‌ها و اقدامات پزشکان و متخصصان در روزهای اخیر به‌وضوح دیده می‌شود. این مشارکت و همدلی بین مردم، ناشی از ذخیره‌های ارزشی و معرفتی اسلامی-ایرانی است که مهربانی، همکاری، ایثار و نوع‌دوستی حاصل آن است. بی‌تردید ملت ایثارگر ایران اسلامی همچون همیشه با اتکا به روحیه ایثار به‌عنوان یک قدرت شگرف اجتماعی می‌توانند بر بحران‌های مختلف فائق آیند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha