• دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98122620066
  • خبرنگار : 71475

کرونا احتمالا به تظاهرات عراق پایان دهد

کرونا احتمالا به تظاهرات عراق پایان دهد

نگرانی‌ها از شیوع ویروس جدید کرونا در میان تظاهرکنندگان عراقی و تحصن‌کنندگان باعث اختلافات شدیدی در میان آنها شده است که می‌تواند به توقف قریب‌الوقوع همه فعالیت‌های اعتراضی بیانجامد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط، در حالیکه عده‌ای از معترضان تمایل به فیصله دادن به تحصن و متوقف کردن فوری تظاهرات برای جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر کرونا و کاهش پیامدهای آن دارند اما برخی دیگر این موضوع را به شدت رد می‌کنند و بر تداوم مبارزات تا تحقق خواسته‌های خود که از ابتدای اکتبر گذشته به‌ خاطر آن به خیابان‌ آمدند، اصرار می‌ورزند.

یک فعال عراقی می‌گوید: اوضاع بسیار پیچیده است، جوانان هراس زیادی از ویروس دارند و از سوی دیگر نگرانی‌ها از فروپاشی جریان اعتراضات بدون تحقق خواسته‌ها بسیار زیاد است.

این منبع در گفت‌وگو با الشرق الاوسط تصریح کرد، می‌توان گفت که معترضان به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ گروه اول به صراحت خواستار فیصله دادن قریب الوقوع به تحصن و تظاهرات به منظور حفظ جان مردم و جلوگیری از شیوع ویروس هستند و گروه دیگر بر ایستادگی با وجود خطرات زیاد اصرار دارد.

وی گفت،  فعالان حاضر در میادین این روزها درگیر بحث‌های جدی هستند تا درباره اینکه چه کاری باید انجام شود به توافقی دست یابند. پیشنهادهایی وجود دارند مبنی بر اینکه در هر طرف یک یا دو فرد باقی بماند. با این حال، اختلافات مانع از دستیابی به توافق نهایی برای مقابله با خطر شیوع ویروس بین معترضان و تحصن‌کنندگان می‌شود.

این فعال عراقی درباره ماهیت اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شده در میدان التحریر بغداد و در عموم میادین تأکید می‌کند که این اقدامات بسیار ضعیف و غالباً معادل صفر است. از این رو، برای ترس جوانان هیچ راه چاره‌ای نیست. کسی که می‌خواهد بماند، هیچ‌ کس نمی‌تواند او را مجبور به ترک صحنه کند و کسی که نمی‌خواهد بماند، می‌تواند به سادگی به خانه خود بازگردد.

وی خاطرنشان می‌کند: بیشتر معترضان از اینکه تظاهرات آنها به اهداف مورد نظر خود نرسیده خشمگین هستند؛ به‌ویژه پس از پیش‌بینی‌هایی که اشاره به انتخاب شخصیتی توسط گروه‌های سیاسی برای تصدی پست نخست وزیری دارد. این بدان معناست که این شخصیت با مشخصات اعلام شده از ماه‌ها برای نخست وزیر جدید تطابقی ندارد.

ستاد دولتی بحران پیشتر در عمده داده‌های خود  بر لزوم جلوگیری از تجمعات تأکید کرده بود اما گروهی که به ادامه اعتراضات پافشاری دارد، به بیانات آن اهمیتی قائل نشده است.

اکثر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که به دلیل خطرات گسترده‌ای که تجمعات در زمینه انتقال ویروس ایجاد می‌کنند و نیز اعلام وضعیت اضطراری، بستن مرزهای استان‌ها و منع آمد و شد شهروندان، تحصن‌ها و تظاهرات‌ها در روزهای آینده بعد از گذشت بیش از پنج ماه از آغاز آن متوقف می‌شود.

اتحادیه دانشجویان عراقی از بیم ابتلای دانشجویان به ویروس کرونا مخالف تظاهرات است اما  "شباب تشرین" با صدور بیانیه‌ای از دانشجویان خواسته بود تا در تظاهرات یکشنبه شرکت کنند.

از سوی دیگر، شورای عالی قضایی ادعاهایی مبنی بر محکومیت یک تظاهرکننده به اعدام را رد کرد و خواستار رعایت جوانب احتیاط‌ در قبال اطلاعات دروغین شد. در این بیانیه آمده است که حق تظاهرات مسالمت‌آمیز به موجب قانون اساسی تضمین شده و جایز نیست شخصی را به‌ خاطر استفاده از حق قانونی خود مواخذه کرد. این اطلاعات نادرست بخشی از شایعات دروغین است که با هدف برانگیختن افکار عمومی علیه دستگاه قضا و فشار آوردن بر آن جهت بستن این پرونده است.

انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha