• سه‌شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99020201184
  • خبرنگار : 71625

تجربه آموزش آنلاین موسیقی در گفت‌وگو با یک نوازنده

فاجعه‌ای غم‌انگیز برای موسیقی ایرانی + ویدیو

فاجعه‌ای غم‌انگیز برای موسیقی ایرانی + ویدیو

نزدیک به سه ماه است که شیوع ویروس کرونا کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را تعطیل کرده است و این امر باعث ملغی شدن بخشی از درآمد هنرمندان موسیقی می‌شود. اکنون که فعالیت‌های موسیقی تعطیل شده و بخشی از مردم در خانه مانده‌اند، دیدیم که کنسرت‌هایی به صورت آنلاین برگزار شد تا شاید بتوان جریان موسیقی را به نوعی در جامعه ادامه داد.

خبرنگار بخش موسیقی ایسنا با حسام اینانلو ـ نوازنده کمانچه ـ در این زمینه و فعالیت‌هایی که خود او در زمان قرنطینه خانگی انجام داده است، گفت‌وگویی انجام داده است.

او به ایسنا گفت: حوزه فعالیت من در موسیقی، کلاسیک ایرانی است. جریان کنسرت‌های آنلاین تا جایی که من دنبال کرده‌ام، چندان به سمت موسیقی ایرانی نرفته است؛ البته شاید برگزاری این کنسرت‌ها فعلا جهت آگاه‌سازی مخاطب از وجود چنین پدیده‌ای باشد.

او اضافه کرد: در زمان قرنطینه، در صفحات اینستاگرام هنرمندان خارجی می‌دیدم که  کنسرت‌هایی خانگی برگزار می‌کردند. این اجراها صرفا با موبایل فیلم‌برداری نشده بود و کیفیت بهتری نسبت به دوربین موبایل داشت. تماشای اجرای آنها برای من خیلی جذاب بود؛ چون می‌توانستم از تهران کنسرت هنرمندی را در کشور دیگر ببینم که در خانه خود نشسته و ساز می‌زند. البته می‌دانم که از برخی از این هنرمندان حمایت می‌شوند و گاهی حتی لوگوی حامی‌شان در زیر ویدیو وجود دارد.

رسانه‌ها از موسیقی جدی حمایت کنند

این هنرمند در ادامه درباره حمایت از موسیقی ایرانی می‌گوید: متأسفانه در ایران موسیقی ایرانی جایی ندارد، و پیش از شیوع این بیماری نیز کنسرت‌های آن مخاطب محدودی داشت که البته این امر مسئله‌ای نیست؛ چون هر کار جدی در دنیا مخاطب بالایی ندارد. مساله مهم به رسانه‌ها باز می‌گردد؛ زیرا متأسفانه این موسیقی هیچ‌گاه در کشور رسانه‌ای نداشته است؛ مثلا تلویزیون ما به هر دلیلی به موسیقی نمی‌پردازد ولی از طرفی جدای از تلویزیون خیلی از رسانه‌های دیگر می‌توانند مانند تلویزیون عمل کنند؛ چراکه برخی از سایت‌ها و یا اپیلیکیشن‌های مختلف که هر کدام از آنها بازدیدکننده بالا دارند، می‌توانند از موسیقی جدی حمایت کنند. از طرف دیگر کنسرت‌های آنلاین می‌توانست در سالن برگزار نشود و با یک سیستم صوتی خیلی ساده و یک فیلم‌بردار در خانه هنرمند برگزار شود.  

اینانلو همچنان به بحث حمایت از موسیقی جدی پرداخته و درباره اینکه حمایت از این موسیقی در این شرایط باید چگونه باشد، اضافه کرد: درست است که در موسیقی جدی همیشه با بحران مخاطب روبه‌رو هستیم ولی برگزاری کنسرت آنلاین بازگشت اقتصادی خاصی برای اسپانسر ندارد. مگر اینکه مبلغی را به عنوان دستمزد به هنرمند پرداخت کنند؛ زیرا شنیده‌ام در موسیقی پاپ دستمزدی را به هنرمندان پرداخت می‌کنند و این کار موجب می‌شود صدمه جدی به بدنه موسیقی آنها وارد نشود. با این حال در این شرایط هم می‌بینیم افرادی که از برگزاری کنسرت حمایت می‌کنند باز هم سمت موسیقی پاپ می‌روند و این امر فاجعه‌ای غم‌انگیز است.

او ادامه داد: گرچه که اگر اعلام شود که برای مثال قرار است آقای حسین علیزاده (آهنگساز و نوازنده) در سبک موسیقی ایرانی نیم ساعت از خانه خود به صورت آنلاین برای مردم ساز بزند، مخاطبان زیادی خواهد داشت.

آموزش آنلاین یک پروژه شکست خورده است

این نوازنده درباره آموزش آنلاین نیز گفت: در موسیقی کلاسیک عموما شغل درآمدزای موسیقیدان‌ها آموزش است؛ زیرا نمی‌توانند از کنسرت‌ها به آن صورتی که باید درآمد داشته باشند. اکنون هم که آموزش با تعطیلی آموزشگاه‌ها دچار مشکل شده است، همه سعی می‌کنند به آموزش مجازی روی بیاورند ولی چون این موضوع خیلی تازه است و مردم آشنایی چندانی ندارند فعلا به لحاظ اقتصادی یک پروژه شکست خورده است.

او درباره فعالیت خود در آموزش آنلاین در این ایام گفت: در تعطیلات نوروز با افشین هاشمی (بازیگر) به ایده او یکی از دستگاه‌های ایرانی را کار کردیم و ویدیوهای آن را در فضای مجازی منتشر کردیم. تولید یک ویدیوی ۲۵ دقیقه‌ای نزدیک ۴۰ ساعت زمان برد که بسیار مفید بود. ولی اتفاقا با آقای هاشمی هم این بحث را داشتیم که جای این برنامه در صفحه اینستاگرام ما نیست، مگر ما چقدر مخاطب داریم؟ و از آن تعداد فالوئر ما، چه تعداد از آنها چنین ویدیوهایی را تماشا می‌کنند؟ گرچه که می‌شد این کارها را در تلویزیون ارائه داد، ولی بخش فرهنگ جدی در حال حذف شدن از رسانه‌هاست.

ویدیوهای تلفیقی موسیقی اینانلو

او درباره فعالیت موسیقایی خود در دوران قرنطینه که همچنان ادامه دارد، بیان کرد: در این دوران از راه دور با آرتیست‌های مطرح دنیا ویدیوهایی را ضبط کردیم، درواقع بداهه‌های موازی را با آنها کار کردم. محتوایی که در ذهن داشتم این بود که اکنون کل بشریت در انزوا زندگی می‌کند و قرار است همه در خانه‌های خود باشند. حال این انزوا می‌تواند زمان‌هایی باعث ایجاد یأس شود و گاهی نوعی امید درباره آینده بعد از این اتفاق شود. به همین منظور هر بار قطعه‌ای را در خلوتم با کمانچه می‌نواختم و آن را برای یکی از دوستانم در خارج از کشور که مثلا کنترباس می‌زد و در نروژ زندگی می‌کرد می‌فرستادم و از آنها می‌خواستم که برداشت خود را از آن قطعه با توجه به حال و هوای خود با سازشان برایم بنوازند و ارسال کنند. در نهایت هر دو ویدیو را میکس می‌کردم و تلفیقی از هر دو ساز می‌ساختم.

او در پایان گفت: منتهی هیچ رسانه‌ای وجود ندارد که من بتوانم این کارها را از طریق آنها منتشر کنم تا دیگران نیز بتوانند استفاده کنند؛ به همین دلیل این ویدیوها تنها در اینستاگرام من منتشر شد. این اتفاق کار جالبی بود و واکنش‌های خوبی هم ‌گرفتم. خوب می‌شود اگر افرادی که بودجه‌ای را برای کنسرت‌های آنلاین پاپ در نظر می‌گیرند، بتوانند این قبیل کارها را نیز به عنوان کارهای تولید موسیقی در این شرایط در رسانه‌هایی بزرگتر بازتاب دهند تا مخاطبان بیشتری داشته باشد.

در این سمت می‌توانید نمونه‌ای از ویدیوهای تلفیقی این هنرمند را مشاهده کنید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۳ ۱۰:۳۵

اگر شبکه موزیک در صدا وسیما داشتیم خیلی خوب می شد

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۴ ۰۲:۲۰

موزیک شبکه مخصوص نیاز دارد اموزش مبانی و تئوری و نت خوانی لازمه هر ایرانیست