• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99020906406
  • منبع : نمایندگی گیلان

چگونه در ماه رمضان تغذیه صحیح داشته باشیم؟

چگونه در ماه رمضان تغذیه صحیح داشته باشیم؟

ایسنا/گیلان یک کارشناس تغذیه گفت: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود.

مژده حسینی، کارشناس تغذیه در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه روزه داری علاوه بر تعالی روح، به لحاظ پزشکی برای جسم فواید بسیار ارزشمندی دارد، اظهار کرد: اثر روزه داری بر سلامت دستگاه گوارش، قلب، کاهش وزن، سلامت مغز، کاهش فشار خون، سم زدایی و سلامت کبد، کاهش فرایندهای التهابی و افزایش ایمنی بدن اثبات شده است.

وی با اشاره به اثر ضد سرطانی روزه، افزود: زمانی که انسان بیش از هشت ساعت گرسنگی را تحمل کند، سلول های سالم برای کسب انرژی و جبران کمبود غذا از سلول های معیوب و توده های مستعد سرطان، تغذیه می کنند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود لذا رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحری می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع جسمی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند.

حسینی، با بیان اینکه معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، گفت: خوردن غذاهای سهل الهضم و کمی نرم برای افطار مناسب تر است. در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید، بلکه بدن خود را به تدریج برای شام آماده کنید.

وی بهترین ماده غذایی برای شروع افطار را مصرف یک لیوان آب گرم یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما و عسل دانست و عنوان کرد: در هنگام افطار بدن نیازمند یک منبع انرژی به شکل گلوکز است که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند. خرما به دلیل داشتن قند و پتاسیم، فشار خون و قند خون را تنظیم می کند. البته خرمای خریداری شده قبل از مصرف باید شسته و ضدعفونی شود و این امر مهم در مورد میوه جات و سبزیجات نیز با دقت نظر انجام گیرد.

این کارشناس تغذیه، باز کردن روزه با آب سرد را موجب سوءهاضمه، اختلال در جذب، نفخ، دل درد و سایر ناراحتی های گوارشی دانست و یادآور شد: در طب سنتی گفته می شود مصرف آب گرم در افطار دارای فواید بسیاری است، یعنی کبد را شستشو می دهد، دهان را خوشبو می کند، دندان ها را محکم می کند، باعث تقویت چشم می شود، معده را شستشو می دهد، صفرا را می برد، بلغم را برطرف می کند، حرارت معده را فرو می نشاند و سردرد را بهبود می بخشد.

وی ادامه داد: از غذاهای سبک مانند فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی خوردن، سوپ های کم چرب، آش با حبوبات کم و حلیم کم چرب نیز می توان در افطار استفاده کرد. البته غذا باید به آرامی و خوب جویده شود. خوردن غذا در حجم زیاد در وعده افطار موجب ایجاد مشکلات گوارشی و نیز بی اشتهایی در سحر می شود. همچنین باید از خوردن کله پاچه و سیرابی در وعده افطار که موجب تشنگی زیاد می شود، پرهیز کنیم.

حسینی، بر مصرف شام یک ساعت بعد از افطار سبک تاکید کرد و افزود: در این وعده می توان از گوشت، مرغ و ماهی، نان و برنج در مقدار کم، سبزیجات، سالاد و ماست استفاده کرد. همچنین در فاصله شام تا قبل از خواب از انواع میوه جات آبدار و مایعات مانند آبمیوه های طبیعی استفاده شود؛ این امر برای تامین آب بدن و پیشگیری از تشنگی و خشکی دهان و گلو در ایام شیوع کووید۱۹ بسیار ضروریست.

این کارشناس تغذیه، مصرف آب، میوه ها و سبزیجات آبدار مانند مرکبات، هندوانه، خیار و کاهو، آبمیوه های طبیعی، آب سبزیجات مانند آب هویج و انواع شربت های طبیعی کم شیرین مانند تخم شربتی، خاکشیر و شربت آبلیمو را توصیه کرد و گفت: در فاصله وعده افطار تا شام از انواع آجیل بدون نمک مانند فندق، بادام و گردو و خشکبار مانند برگه زردآلو و انجیر استفاده کنید.

وی با بیان اینکه فاصله زمانی بین وعده شام تا سحری برای جبران کمبود آب بدن بسیار مهم است، تصریح کرد: کم آبی و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه و افتادن فرد روزه دار شود.

حسینی با اشاره به عوارض حذف وعده سحر، یادآور شد: برخی افراد به تصور غلط برای کاهش وزن و یا به دلیل میل به خواب بیشتر، وعده سحری را حذف می کنند و مجبور به تحمل مدت طولانی گرسنگی و تشنگی می شوند که ممکن است مشکلاتی مانند سردرد، افت فشار خون، افت قند خون و حتی تهوع و سرگیجه در ساعات پایانی روز را برایشان به دنبال داشته باشد. همچنین زمانی که بدن برای مدت طولانی با گرسنگی و کمبود انرژی مواجه شود، شروع به استفاده از چربی ها و سپس عضلات، برای تامین انرژی می کند. از عوارض دیگر حذف وعده سحر می توان به کاهش انرژی مصرفی، کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش وزن بدن، کاهش قدرت بدن، افزایش آسیب دیدگی بدن، کاهش تراکم استخوان و... اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه بر عدم مصرف غذاهای سرخ کردنی و پر چرب، حاوی قند و نمک فراوان و پرادویه و مواد غذایی شور مانند ترشی ها، کنسروها، کراکرهای نمکی و آجیل شور تاکید کرد و گفت: تشنگی خود را به جای نوشیدنی های شیرین با آب، میوه ها و سبزیجات رفع کنید. همچنین سعی کنید از زولبیا و بامیه استفاده نکنید یا در مقدار و دفعات کم استفاده شود.

وی با بیان اینکه افراد دیابتی باید قبل از روزه داری با پزشک خود مشورت کنند، ادامه داد: در طول روزه داری استراحت و خواب کافی متناسب با نیاز بدنتان داشته باشید؛ در غیر این صورت در طول روز احساس بی حالی و خستگی خواهید کرد. خوابیدن پس از سحری و نماز صبح، نه تنها کمکی به کم شدن ضعف روزه داری نخواهد کرد، بلکه آن را تشدید می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha