• پنجشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۲:۱۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99021712400
  • خبرنگار : 71424

برای فعالیت‌های تربیتی اجباری در کار نیست

برای فعالیت‌های تربیتی اجباری در کار نیست

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تفاوت جنس کار معلمان تربیتی و دیگر معلمان اشاره کرد و گفت: دانش آموز برای حضور در کلاس هم اجبار و هم انگیزه دارد؛ اما برای فعالیت‌های تربیتی اجباری در کار نیست و حتی انگیزه نیز وجود ندارد. بنابراین باید انگیزه ایجاد کنیم و به همین جهت کار معلم های پرورشی بسیار سخت است.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی به تحلیل رویکردها، دیدگاه‌ها و مواضع مدیریتی در مواجهه با مسائل و موضوعات تربیتی پرداخت و با اشاره به اینکه امور تربیتی یادگار شهیدان باهنر و رجایی است، گفت: همیشه خود را میراث دار یادگار گران بهای این دو شهید می‌دانیم. در ابتدای انقلاب بنا به ضرورت‌هایی که وجود داشت، این دو شهید برای جلوگیری از نفوذ اندیشه‌ها و مکاتب التقاطی و انحرافی به قلب‌های پاک دانش آموزان و معلمان و توسعه و ترویج ارزش‌های انقلاب، نهاد پرورشی را بنا نهادند.

وی افزود: به مرور زمان، مجموعه معاونت پرورشی هم در ساختار، هم در نیروی انسانی و هم در محتوا دچار تغییر و تحولاتی شد. با توجه به حساسیت‌هایی که رهبر انقلاب در این حوزه دارند، بر حوزه پرورشی تأکید بسیار زیادی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه موضوع تربیت را باید از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی جدا کرد، گفت: حوزه پرورشی تنها مسئول تربیت در نظام تعلیم و تربیت نیست و همه اجزا و ارکان نظام تعلیم و تربیت در کشور این مسئولیت را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: معلم حوزه پرورشی مکلف است مانند معلم ریاضی که وظیفه دارد یک سرفصل را در زمینه یادگیری تدریس کند، یک‌سری فعالیت‌ها را در حوزه فرهنگی و پرورشی برای دانش آموزان تدارک ببیند.

کاظمی با اشاره به تقسیم‌بندی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در سطوح مختلف تحصیلی گفت: برخی از این فعالیت‌ها درون مدرسه است؛ اما اکثر فعالیت‌های این حوزه در خارج از مدرسه تعریف می‌شود. در واقع این فعالیت‌ها در مدرسه آغاز می‌شود اما خارج از مدرسه محقق می‌شود و یا تداوم پیدا می‌کند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در برنامه درسی ملی، برای دانش آموزان یک شناخت نسبی در حوزه نماز ایجاد می‌کنیم، اما اینکه نماز را چگونه، کجا و با چه کیفیتی بخوانیم و همچنین زمینه تمرین این معرفت را در دانش آموز ایجاد کنیم، بر عهده معلمان پرورشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تفاوت جنس کار معلمان تربیتی و دیگر معلمان اشاره و بیان کرد: دانش آموز برای حضور در کلاس هم اجبار و هم انگیزه دارد اما برای فعالیت‌های تربیتی اجباری در کار نیست و حتی انگیزه نیز وجود ندارد. بنابراین باید انگیزه ایجاد کنیم و به همین جهت کار معلم‌های پرورشی بسیار سخت است.

وی افزود: حوزه کار تربیتی اساساً یک کار بر اساس اختیار است. در واقع زمانی می‌توانیم بگوییم تربیت محقق شده است که یک عمل آگاهانه و مختارانه از یک انسان سر بزند، زیرا در غیر این صورت تربیتی در کار نیست، بلکه دانش است.

وی با تأکید بر اینکه باید زمینه‌های نهادینه سازی دانش را ایجاد کنیم، اظهار کرد: موفقیت‌های یک دانش آموز در یک بخش زمینه قضاوت برای موفقیت برای یک دانش آموز در همه بخش‌ها نیست. در حوزه فرهنگی و پرورشی، بستر فعالیت‌های تربیتی توسط معلمان پرورشی مهیا می‌شود و در این زمینه بیشتر به اعداد و ارقام توجه می‌کنیم.

کاظمی با حضور در رادیو گفت و گو از تفاوت حوزه‌های دانشی و تربیتی گفت و بیان کرد: حوزه دانشی کمیت پذیر و قابل سنجش است یعنی می توان درس ریاضی را با یک آزمون سنجید اما حوزه های پرورشی و فرهنگی این ‌گونه نیست زیرا برخاسته از رفتارهای درونی است که در طول زمان باید خودش را نشان دهد. به عنوان مثال پایبندی و تعلق یک دانش آموز به وطن خود امری است که به مرور زمان مشخص می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.