• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99022317022
  • خبرنگار : 50181

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

کرونا 2000 میلیارد تومان به اقتصاد کرمانشاه زیان زده است

کرونا 2000 میلیارد تومان به اقتصاد کرمانشاه زیان زده است

ایسنا/کرمانشاه رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خسارت اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا برای استان کرمانشاه را حدود دو هزار میلیارد تومان براورد کرد.

کیوان کاشفی در جلسه امروز (23 اردیبهشت) شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، با اشاره به پیامدهای اقتصادی بحران کرونا که ایران را نیز مانند تمام دنیا تحت تاثیر قرار داده، اظهار کرد: در استان کرمانشاه نیز شیوع این بیماری خسارت حدود دو هزار میلیارد تومانی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: خسارتی که تخمین زده شده بر اساس شاخص‌های مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی استان در سال 98 و میزان آن در هر ماه، میزان تعطیلی رسته‌های شغلی مختلف و ... به دست آمده و به همه حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت، بازرگانی، کشاورزی و ... توجه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه خسارت اعلام شده تقریبی است و هر هفته به روز خواهد شد، تاکید کرد: دو هزار میلیارد تومان رقم قابل توجهی است و باید هرچه زودتر برای جبران این خسارت برنامه‌ریزی کنیم.

کاشفی همچنین از آمار 13 هزار و 80 نفری درخواست بیمه بیکاری در استان هم یاد کرد که از این تعداد 7655 نفر مشمول هستند و ادامه داد: برآورد آمارهای غیررسمی حاکی از بیکار شدن نزدیک به 20 هزار نفر در استان به دلیل پیامدهای اقتصادی کرونا است که البته با راه‌اندازی مجدد کسب و کارها تعداد بیکاران کاهش خواهد یافت.

وی درباره راهکارهایی که می‌تواند به کاهش پیامدهای اقتصادی کرونا کمک کند نیز افزود: عمده اقداماتی که باید انجام شود به صورت ملی است که اتاق بازرگانی ایران 30 پیشنهاد را در این زمینه ارائه داده، اما در بعد استانی تنها راهکار حمایت بیشتر بانک‌ها و دستگاه‌هایی مانند امور مالیاتی از فعالین اقتصادی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از برخی برخوردهای سلیقه‌ای درباره امهال تسهیلات بانکی انتقاد کرد و ادامه داد: اگر می‌خواهیم بحران اقتصادی کرونا را مدیریت کنیم، باید با روندی متفاوت نسبت به شریاط عادی کارها را پیش ببریم.

باید صدور پروانه‌های ساختمانی را تا 25 درصد افزایش دهیم

کاشفی در ادامه اشاره‌ای هم به مشکلات حوزه مسکن در استان کرمانشاه داشت و ادامه داد: از حدود 1.5 سال قبل به دنبال رفع مشکلات مسکن از دید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودیم و عقیده داریم ساخت و سازها و صنعت ساختمان در کرمانشاه نیازمند نظم و نسق است.

وی خاطرنشان کرد: برای این منظور نیازمند کاهش پرونده‌های کمیسیون ماده 100، بازنگری طرح‌های تفصیلی و همچنین به حداقل رساندن تخلفات هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه رسیدن به ادبیات مشترک در حوزه صنعت ساختمان را ضروری خواند و عنوان کرد: مسکن پتانسیل اشتغالزایی قابل توجهی دارد، می‌تواند بسیاری از صنایع وابسته را نیز رونق ببخشد و رفع مشکلات آن به زیبا شدن چهره شهر نیز کمک می‌کند.

کاشفی بر لزوم رفع مشکلات صنعت ساختمان و فراهم کردن زمینه‌های جهش در بازار مسکن تاکید کرد و ادامه داد: باید تلاش کنیم صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری رشد 20 تا 25 درصدی داشته باشد.

وی هچنین خواستار حمایت از سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای آنها شد.

شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه به ثبات رسیده است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به رتبه 17 استان کرمانشاه در زمینه شاخص فضای کسب و کار بین استان‌های دیگر داشت و تاکید کرد: اگرچه در سال‌های گذشته همواره جزو بدترین استان‌ها در زمینه شاخص فضای کسب و کار بودیم اما طی دو، سه فصل اخیر جایگاه استان بسیار ارتقا کرده و اکنون به ثبات رسیده است.

کاشفی بهبود فضای کسب و کار کرمانشاه را حاصل پیگیری و همراهی بخش‌های مختلف دانست و عنوان کرد: شاخص‌های متعددی بر وضعیت فضای کسب و کار اثرگذار است که باید برای بهبود همه آنها تلاش کنیم.

وی معتقد است، بهبود فضای کسب و کار تنها راه حل مشکل بیکاری کرمانشاه و جذب سرمایه‌گذار به استان است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه همچنین از تدوین بسته پیشنهادی جهش تولید در استان هم خبر داد که تحویل مدیران ارشد استان شده و گفت: امید آن می‌رود که پیشنهادات این بسته هرچه زودتر با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha