• چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99022417829
  • خبرنگار : 50115

سایت‌ها در بازار خودرو حباب می سازند

نظر رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان درباره قیمت پراید

نظر رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان درباره قیمت پراید

ایسنا/اصفهان رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اعتقاد بر اینکه با احتساب تورم امروز، قیمت پراید باید ۶۰ میلیون تومان باشد، گفت: خودروسازان باید قیمت خودرو را بر روی حاشیه بازار و با اختلاف ۵ میلیون تومان اعلام کنند، تا افراد برای ثبت نام خودرو صف نکشند و بازار ملتهب نشود.

حمیدرضا قندی در گفت‎وگو با ایسنا در خصوص نوسانات بازار خودرو، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط کشور بسیاری بر روی بازار خودرو، دلار، طلا و مسکن تمرکز کرده‌اند، در صورتی‌که اگر به سوی هر کدام یک از صنوف برویم شاهد افزایش قیمت و تورم در آنها هستیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه با قرارگرفتن خودرو در ردیف کالاهای سرمایه ای، صنف بنگاه داران خودرو و فعالان قدیمی این رسته فلج شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با بیان این‌که خودروهای داخل نمایشگاه امانتی و متعلق به مشتریانشان برای فروش است، افزود: نمایشگاه‌ها در شرایط فعلی هیچ ثبت‌نامی برای خرید خودرو و احتکار و عرضه به بازار ندارند، اما متاسفانه بسیاری از مردم نقدینگی خود را برای سرمایه‌گذاری و به امید افزایش قیمت وارد بازار خودرو می‌کنند که موجب نوسانات شدید قیمت می‌شود.

وی به نقش دو شرکت ایران خودرو و سایپا در نوسانات بازار خودرو اشاره کرد و گفت: از ایام عید تاکنون و در پی شیوع کرونا میزان تولید دو شرکت خودروساز به شدت کاهش یافته و حتی برخی نمایندگی ها اعلام می کنند که ساپیا تنها چهار خودرو را در یک هفته فاکتور کرده است.

قندی با تاکید بر اینکه نمی‌توان بازار خودرو را با دستور و فشار بر روی بنگاه‌ها و مصرف کنندگان و حتی دلالان نگه داشت، افزود: تنها راهکار بهبود شرایط بازار، تولید و تزریق خودرو به بازار است، از سوی دیگر رویه ثبت نام و قرعه کشی شرکت های خودروساز برای ثبت نام خودرو و ... راهکار حل مشکل این بازار نیست.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۳ در کنار کارت پیکان های لوکس تولیدی از سوی ایران خودرو درج شده بود که «خودرو تا سه سال غیرقابل انتقال است»، پیشنهاد داد، دو شرکت خودروساز می‌توانند به این نحو ثبت نام کنند که افراد متقاضی از سال ۱۳۸۳ تاکنون هیچ خودروی پلاک ملی به نام آنها ثبت نشده باشد و در سند ثبت شود که خودرو تا پنج سال غیرقابل انتقال باشد، در این شرایط خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به نقش دو شرکت ایران خودرو و سایپا در وضعیت بازار خودرو، گفت: به طور قطع نمایشگاه‌داران، خودروها را احتکار نکرده‌اند، هم‌چنین به دلیل کرونا طی چند ماه گذشته شاهد کاهش تولید خودرو هستیم و هم‌چنین از سوی دیگر قیمت ۳۰ نوع مواد اولیه به کار رفته در خودروها افزایش یافته است که سبب افزایش قیمت این محصول شده، در این شرایط خودروسازان خودروهای خود را زیر قیمت نمی فروشند.

تاثیر ۷۰ درصدی سایت‌های آگهی خودرو در حباب قیمت

وی همچنین با تاکید بر نقش سایت‌های تبلیغاتی در افزایش و حباب قیمت خودرو، اظهار کرد: متاسفانه ابتدا اجازه دادند این سایت ها بازار خودرو را بر هم بزنند و سپس اعلام می‌کنند که آنها اجازه درج قیمت را ندارند، در حالی که نمایشگاه داران سراسر کشور باید تعیین کننده قیمت خودرو و فروش به مصرف کنندگان باشند نه سایت های تبلیغ و آگهی خودرو.

قندی تصریح کرد: در حال حاضر سایت‌ها حدود ۷۰ درصد در نابسامانی و حباب قیمت خودرو تاثیر دارند و اگر قیمت ها اعلام نشود مصرف کنندگان به نمایشگاه ها مراجعه می‌کنند، البته طی دو هفته گذشته به شخصه به مشتریان خود تاکید کرده‌ام که خودرو صفر خرید نکنند، چرا که قیمت ها کاذب است.

وی گفت: البته با دستور رئیس جمهور، سازمان بازرسی و وزارت صمت، از روز شنبه تاکنون بازار خودرو با روند کاهش قیمت بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان مواجه بوده، با این وجود قیمت‌ها همچنان کاذب است، چراکه با احتساب تورم امروز، قیمت پراید برای مصرف کننده باید ۶۰ میلیون تومان و نه ۹۰، ۸۰ و ۷۰ میلیون تومان باشد.

کسری بودجه شرکت های خودروساز

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته قیمت خودرو از سوی شورای رقابت اعلام نشد، اظهار کرد: خودروسازان باید قیمت خودرو را بر روی حاشیه بازار و با اختلاف ۵ میلیون تومان اعلام کنند، تا افراد به سمت صف های طولانی ثبت نام برای خودرو نروند، متاسفانه قیمت خودروها به صورت کارشناسی روز اعلام نمی‌شود.

وی به کسری بودجه شرکت های خودروساز اشاره کرد و افزود: خودروسازان برای تامین و جبران هزینه های خود از طریق پیش فروش و ثبت نام تامین مالی می کنند، اما امروز صنعت خودروسازی نیازمند کار کارشناسی است و مشکل این صنعت با دستور  حرف و وعده ... حل نمی شود.

قندی درباره بازار خودروهای دست دوم نیز گفت: اکنون بازار در حال رکود است و با وجود افزایش قیمت خودرو، خرید و فروش بسیار کم انجام می‌شود، حتی نمایشگاه داران اصفهان هفته ای دو خودرو هم معامله نمی‌کنند، با این وجود قیمت خودروهای دست دوم براساس خودروهای صفر کیلومتر مقایسه و تعیین قیمت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha