• سه‌شنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99031307689
  • خبرنگار : 50294

چگونه از نشخوار فکری دوران پسا کرونا رهایی یابیم؟

 چگونه از نشخوار فکری دوران پسا کرونا رهایی یابیم؟

ایسنا/کردستان به گفته یک روانشناس زمانیکه در تخیلات خود وقایع خطرآمیزی را تصور می‌کنیم مغز دیگر قادر به تشخیص واقعی و تخیلی بودن موضوع نخواهد بود و همین تصور خطرآمیز سبب ترشح هورمونی به نام کورتیزول در خون و ایجاد ترس و اضطراب مزمن و تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می شود.

شیوا ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر کرونا مهم‌ترین مسئله نگران کننده در دنیا است، و در زمان وقوع هر بحرانی داشتن مقداری ترس و اضطراب کاملا طبیعی است و همین استرس خود محرکی است برای حرکت، افزایش انگیزه، هدف و افزایش سطح آگاهی برای مقابله با حوادث و ... اما توجه داشته باشید که استرس ناشی از مسئله اگر از حد اعتدال خود خارج شود به ویژه برای افرادی که خود مستعد اختلالات استرسی هستند سبب ایجاد اختلالات شدیدتر و حادتر روانپزشکی خواهد شد که نیاز است این میزان از استرس در افراد کنترل شود.

وی عنوان کرد: فوبیا یا ترس از کرونا سبب به وجود آمدن حساسیت‌هایی همچون شست‌وشوی مکرر و خارج از عرف، افکار منفی و بدبینی نسبت به دنیای اطراف خواهد شد که استرس بیش از حد ناشی از بروز بیماری سبب حملات پانیک یا هراس در افراد می شود، بدون شک مهار ویروس کرونا در گرو رعایت اصول بهداشتی و فردی خواهد بود اما این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که اگر رعایت اصول بهداشتی از حد اعتدال خود خارج شود سبب شکل‌گیری اختلالات روانی درازمدتمی شود به طوری که آرامش را از زندگی افراد سلب خواهد کرد.

ابراهیمی افزود: استرس یا اضطراب بیش از حد معمول در خصوص بیماری کرونا عواقبی همچون افسردگی، ناامیدی و درماندگی را در پی دارد، که همه این عوامل سبب افزایش افکار منفی در افراد می شود به ویژه درماندگی که سبب افزایش انکار در انسان خواهد شد و فرد قادر به مقابله صحیح و کارآمد با بحران بوجود آمده نخواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از راه هایی که می تواند به نحوی سبب کنترل ترس و استرس ناشی از کرونا باشد ارتقاء اعتماد و ایجاد نوعی اعتمادسازی در فرد خواهد بود، زیرا اعتماد سازی سبب مشارکت طرفین در پیشگیری و مقابله با معضل پیش‌رو خواهد بود و اگر اطلاع‌رسانی‌های به موقع انجام پذیرد و رعایت بهداشت فردی صورت گیرد سبب مهار به موقع ویروس می شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: وقتی مسئله جدی و حاد به ویژه مباحث ناشناخته و مبهمی در جامعه بروز پیدا می‌کند سرتیتر اخبار روزنامه‌ها و سایت‌ها و مجلات خواهد شد و همین هجوم اطلاعات و آگاهی سطح اضطراب بدن انسان را افزایش می‌دهد که نیاز است در چنین مواقعی با استفاده از تکنیک‌های آرام سازی بحران را در خود کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه افکار منفی سوخت موردنیاز خود را از طریق توجه بیش از حد فرد تامین می‌کند، عنوان کرد: یکی از راهکارهای موثر در حذف افکار منفی در ذهن و کاهش فشار فکری در افراد عدم توجه به آن است زیرا افکار منفی برای ورود به ذهن و ماندگار شدن در آن نیازمند توجه ویژه افراد است.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از راهکارهای کارآمد در بحث مدیریت بحران عدم اجازه سرایت افکار و ترس‌های بیمار دیگران به وجود ما است، که در این زمینه نیازمند افزایش سطح آگاهی در مورد مسئله هستیم زیرا ترس بیش از حد سبب آسیب‌پذیری بدن در مقابل بیماری‌ها و مشکلات خواهد شد.

وی تاکید کرد: هنگامی که اخبار روزانه را دنبال می‌کنیم باید به آن سطح از آگاهی دست یابیم که علاوه بر جنبه منفی خبر، جنبه مثبت اخبار را نیز در نظر بگیریم.

به گفته این روانشناس، در مرحله اول کنترل استرس و اضطراب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اولین قدم در جلوگیری از مسائل بحرانی تقویت سیستم ایمنی بدن است و برای دستیابی به این امر نیازمند کنترل و کاهش استرس و اضطراب هستیم زیرا با کنترل استرس هورمون کورتیزول کمتری ترشح خواهد شد و اگر قادر به کنترل استرس خود نباشیم این هورمون بدن را وادار به واکنش‌های غیرطبیعی خواهد کرد و میزان خطا و اشتباهات در واکنش بدن را نیز افزایش خواهد داد.

شیوا ابراهیمی اظهار داشت: عدم ثبات فکری در افراد و وجود افکار مبهم در ذهن حوزه نگرانی ذهن را آشفته می‌سازد و توجه و تمرکز بر افکار منفی یا تصورات اشتباه سبب تشویش ذهن افراد خواهد شد که یکی از راهکارهای مهم برای رهایی از این نشخوار فکری و آزادسازی ذهن از افکار منفی، آوردن افکار برروی کاغذ است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی اوقات افراد در مسائلی که در حیطه نفوذ ما و قابل حل هستند به دلیل ترس از آگاهی جامعه نسبت به مشکلات فردی و به ویژه اهمیت نگرانی اجتماعی فرد سبب می‌شود که فرد تلاشی در راستای حل مسئله انجام ندهد.

ابراهیمی تاکید کرد: طبق دیدگاه روانی-عاطفی الیس نظریه پرداز روانشناسی هر کسی در طول عمر خود بارها و بارها افکار منفی را تجربه خواهد کرد و انسان می‌تواند با استفاده از توانایی‌های بالقوه خود همانگونه که تصورات تخیلی و غیرمنطقی موجبات استرس و نگرانی را فراهم می‌سازد به همان میزان از طریق تفکرات منطقی و عقلانی خود را از بند انواع استرس و نگرانی برهاند و با کمک افکار و اندیشه مثبت زندگی خود را به سمت تمایلات درست جهت دهد.

وی افزود: باورهای منطقی اغلب به پیامدهای عاطفی و رفتار سازنده و رشد حفظ سلامتی روانی فرد منجر خواهد شد و معمولا افرادی که از شخصیت‌های سالمی برخوردار هستند و منبع کنترل وجودی خود را بر تفکرات مثبت و کارآمد بنا نهاده‌اند، باید به این سطح از آگاهی دست یابیم که باورپذیری نقش بسزایی در رشد و سلامتی افراد خواهد داشت و باید آن را در وجود خود تقویت کنیم.

ابراهیمی بیان کرد: افرادی که در طول زندگی خود از باور منطقی برخوردار هستند بیش از افرادی که افکار خود را بر پایه واقعیت‌های عینی پایه‌گذاری کرده‌اند قادر به حل مسئله و حفاظت از روح و روان خود را خواهند داشت و سعی آین افراد بر آن است تا خود را از بازیچه بودن هرگونه اطلاعات و اخبار منفی و کاذب برهانند و حداقل تعارض‌ها و تضادهای شخصی و پریشانی را در خود بوجود بیاورند و از درگیر شدن با تعارض و تضاد شخصی با افراد سمی به شدت پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: برداشت و باورهای غلط و غیر منطقی از یک رخداد سبب بروز آشفتگی و پریشانی در فرد خواهد شد و حتی یکی از دلایل اصلی ایجاد افسردگی طرز تفکر خود انسان است زیرا فرد افسرده به دلیل استدلال و منطق اشتباه درباره مسائل و اتفاقات است که دچار افسردگی می شود و ناراحتی و اضطراب هر فردی زاییده باورهای غیرمنطقی است زیرا هر انسانی تمایل ذاتی شدیدی باورهای تخیلی و غیرمنطقی دارد و معمولا نسبت رفتار خود سهل‌انگار و راحت‌طلب است.

به گفته این روانشناس، سیستم ساختاری انسان شبیه به آهنربا است که واقعیت‌ها را به سوی خود جذب می‌کند و بدن انسان به عنوان مرکز انرژی طراحی شده که هرچقدر در ذهن افکار منفی وجود داشته باشد واقعیت‌های منفی را به سوی خود جذب خواهد کرد و تکرار مکرر کلمات منفی و تمرکز بر افکار منفی به ویژه زمانی که همراه با ترس باشد انسان را به سمت ناتوانی و درماندگی سوق خواهد داد و باید این نکته را در نظر گرفت که نیروی جهانی به انرژی کلمات پاسخ خواهد داد و زمانیکه فرد کلمات منفی را مداوم با خود تکرار کند بدون شک جواب منفی نیز از دنیا دریافت خواهیم کرد.

شیوا ابراهیمی اظهار کرد: افکار با احساسات ارتباط مستقیم و دوجانبه دارد و احساسات ما نتیجه مستقیمی با افکار ما دارد و زمانیکه ما احساس ضعف داشته باشیم بدون شک افکار ما نیز منفی خواهد بود و انسان می‌تواند با توجه به قوه عقل و اختیار با تغییر افکار خود احساسات خود را نیز تغییر دهد، اما اگر برای تغییر افکار خود هیچ تلاشی نکنیم قطعا استرس و افکار منفی بیماری‌های جسمی را افزایشش داده و به همان میزان نیز ترس سبب افزایش مواد شیمیایی در بدن خواهد شد.

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: استرس و اضطراب دو مقوله کاملا از هم جدا هستند، استرس معمولا ریشه بیرونی دارد و یک منشا و عامل واقعی به نام استرسو دارد که سبب ایجاد استرس در افراد خواهد شد، اما اضطراب ساخته و پرداخته ذهن بوده و عاملی واقعی و بیرونی ندارد و تنها بر پایه حدسیاتی است که گاها ممکن است در دنیای واقعی نیز رخ بدهد، استرس مقوله‌ای منفی نیست و تا حدمعقول و منطقی نوعی محافظ انسان در برابر بحران است.

وی در پایان یادآور شد: در این روزها که ترس از کرونا دنیا را به خود مشغول کرده جدای از ترس و مبهم بودن این ویروس اغراق بیش از حد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مورد این بیماری است و تکرار مکرر این اخبار سبب افزایش ترس و استرس در افراد خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha