• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99031911782
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خودنمایی ماه در آسمان خرداد

خودنمایی ماه در آسمان خرداد

ایسنا/اصفهان مقارنه ماه و مریخ، همنشینی ماه و زهره، اجتماع ماه و سیاره‌ها و رصد هلال آخر ماه شوال مهمترین رویدادهای نجومی آخرین روزهای خردادماه هستند.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص رویدادهای نجومی روزهای پایانی خرداد ماه، اظهار کرد: در سحرگاه بیستم خرداد، شاهد اجتماع «ماه» و دو سیاره «مشتری» و «زحل» خواهیم بود.

عمران مرادی با توضیح اینکه در رویداد اجتماع چند جرم آسمانی در یک سمت آسمان در کنار هم قرار می‌گیرند، افزود: ۲۰ خرداد در ساعت ۳ و ۴ دقیقه بامداد اجتماع ماه با این دو سیاره منظومه خورشیدی رخ می دهد که همه در یک منطقه از آسمان کنار هم قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه سیاره های مشتری و زحل به دلیل اندازه بزرگ با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند، تاکید کرد: برای رصد بهتر این دو سیاره و دیدن اقمار گالیله ای مشتری و یا حلقه های زیبای زحل باید از ابزار رصدی مناسب استفاده کنیم و هرچه ابزار رصدی قوی تر باشد بهتر می‌توان سطح سیاره را تشخیص داد.

مریخ همنشین ماه و نپتون می‌شود

این مدرس و پژوهشگر نجوم یادآور شد: بامداد ۲۴ خرداد در ساعت ۱ و ۴۵ دقیقه نیز مقارنه «ماه» و سیاره «مریخ» رخ می‌دهد که در این زمان مریخ به شکل یک جرم درخشان قرمز رنگ در کنار ماه قابل مشاهده است.

مرادی با بیان اینکه مریخ نسبت به زحل و مشتری اندازه کوچکتری دارد، تصریح کرد: برای رصد بهتر این سیاره باید از ابزار رصدی قدرتمندتری استفاده کرد، همچنین در این تاریخ ساعت ۲۳ و ۳۹ دقیقه شاهد مقارنه «نپتون» و «مریخ» خواهیم بود.

وی در توضیح رویداد مقارنه، گفت: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که این اجرام در آسمان در کنار هم دیده شوند.

رصد هلال آخر ماه شوال با چشم غیرمسلح

عضو فعال مرکز نجوم ادیب اصفهان دیگر رویداد نجومی این ماه را مربوط به ۲۹ خرداد دانست و گفت: در ساعت ۲۳ و ۲۳ دقیقه شاهد یک پدیده تخصصی نجومی خواهیم بود. در این زمان سایه دو قمر گالیه ای مشتری به نام های «اروپا» و «گانیمد» بر روی سیاره مشتری خواهد افتاد و زمان مناسبی برای عکاسی نجومی خواهد بود. این پدیده از ساعت ۲۳و ۲ دقیقه آغاز و در ساعت ۲۳ و ۲۳ دقیقه به پایان می رسد.

مرادی ادامه داد: ۳۰ خرداد در ساعت ۵ و ۲۴ دقیقه سحرگاه مقارنه ماه و زهره رخ می دهد و ۳۱ خرداد در ساعت ۵ و ۱۴ دقیقه سحرگاه شاهد رصد هلال آخر ماه شوال با چشم غیرمسلح خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha