• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99041712358
  • منبع : نمایندگی قزوین

/یادداشت میهمان/

همه سرمایه خود را در یک شرکت و یا یک صنعت سرمایه‌گذاری نکنید

همه سرمایه خود را در یک شرکت و یا یک صنعت سرمایه‌گذاری نکنید

ایسنا/قزوین رحیم قاسمی، مدرس دوره‌های آموزش تحلیل بنیادی در مرکز آموزش جهاد دانشگاهی قزوین و تحلیلگر بازارهای مالی، در یادداشتی که با عنوان توصیه‌های کاربردی برای معامله‌گری در بورس ایران نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد: شاید شما هم شنیده باشید که فلان فرد چند ده میلیون یا چند صد میلیون از سرمایه خود را وارد بورس کرده و تنها یک سهم خریده و سود خوبی هم کرده است.

اگر شما بهترین مشاوران را داشته باشید و یا با دقیق‌ترین روش‌های ارزشیابی و انتخاب سهام، سهمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده باشید باز هم بر اساس اصول ثابت شده مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک صلاح نیست که همه تخم‌مرغ‌های خود را دریک سبد بگذارید. شاید قبلاً دیگران و یا حتی خود شما چنین کاری کرده و سود خوبی هم به دست آورده باشید ولی بنا به دلایل زیر ممکن است همیشه بخت با شما یار نباشد و دچار ضرر غیرقابل جبرانی شوید.

گاهی به دلایل غیرقابل‌پیش‌بینی ممکن است نماد یک شرکت بسته‌شده و تا مدت‌ها غیرقابل معامله باشد و بعد از باز شدن هم قیمت آن افت کرده باشد. به‌عنوان نمونه چند سال قبل استانداردهای گزارشات مالی بانک‌ها (توسط سازمان بورس) به یک‌باره تغییر کرد و بانک‌ها موظف شدند صورت‌های مالی خود را با استانداردهای جدید منتشر کنند و با استانداردهای جدید خیلی از بانک‌ها از سود دهی به ضرر دهی رسیدند و یا اینکه سود آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا ‌کرد و درنهایت نماد بیشتر بانک‌ها برای مدتی طولانی بسته شد و حدود ۶ یا ۷ ماه بعد با قیمتی کمتر از قیمتی که نماد آن‌ها بسته‌شده بود باز شدند، نمونه‌های زیادی از بسته شدن طولانی‌مدت (حتی چندساله) و غیرقابل‌پیش‌بینی نمادها وجود دارد، در این صورت اگر شما فقط سهام همین یک نماد بسته شده را داشته باشید باید مدت طولانی منتظر باز شدن نماد سهم خود باشید واگر زیر قیمت بسته شدن باز شود که ضرر زیادی را هم متحمل خواهید شد.

خیلی وقت‌ها ممکن است مفروضات ما در تحلیل درست از آب درنیاید. به‌طور مثال ممکن است شما در برآورد سود یک شرکتی که مواد اولیه آن وارداتی است (برای واردات به ارز خارجی نیاز دارد)، نرخ دلار را برای سال جدید (۱۳۹۹) معادل ۱۵۰۰۰ تومان در نظر گرفته باشید ولی در عمل قیمت ارز بیشتر از تحلیل قبلی شما افزایش یابد و با توجه به افزایش غیرعادی قیمت دلار، قیمت تمام شده محصولات شرکت نیز بالاتر رفته و در نهایت سود شرکت کمتر از پیش‌بینی شما محقق خواهد شد و به همین دلیل قیمت تک سهم شما نیز رشد نکرده یا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

عوامل بسیار زیاد دیگری که عمدتاً غیرقابل پیش‌بینی هستند ممکن است باعث شوند قیمت تک سهمی که شما در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید برخلاف انتظار شما کاهش یابد. لذا اکیداً توصیه می‌شود از تک سهم شدن جدا خودداری کنید.

اما چرا همه سهم‌های شما در یک صنعت نباشد. معمولاً اتفاقاتی که در بازار روی می‌دهد اثرات یکسانی بر روی شرکت‌های مختلف فعال در یک صنعت خواهد داشت. به‌طور مثال کاهش قیمت‌های جهانی فولاد اثر کاهنده بر سهام کلیه فولادسازان (حتی دنیا) می‌گذارد لذا بهتر است شما از یک صنعت فقط یک شرکت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید تا اصول مدیریت سرمایه و ریسک را رعایت کرده باشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha