• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99041712443
  • خبرنگار : 50165

از آخر چهارم؛ جایگاه زنجان در جدول تورم استانی

از آخر چهارم؛ جایگاه زنجان در جدول تورم استانی

ایسنا/زنجان معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در خرداد ماه امسال استان زنجان در بین استان‌های با نرخ تورم سالیانه پایین و دارای رتبه چهارم بود.

ایرج امینی، شامگاه روز گذشته (۱۶ تیر) در نشست خبری رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و معاونان سازمان، با بیان اینکه شتاب نرخ تورم در زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر است، اظهار کرد: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد امسال به ۲۵.۷ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل با ثبت ۲۸ درصد، ۲.۳ واحد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: در خرداد امسال، استان زنجان در بین استان‌های با نرخ تورم سالیانه پایین و دارای رتبه چهارم بود که بر همین اساس استان ایلام با ثبت ۳۳ درصد دارای بالاترین نرخ تورم و استان آذربایجان‌ غربی با ۲۴.۲ درصد پایین‌ترین نرخ تورم سالانه را به خود اختصاص داده است.

این مسئول ادامه داد: نرخ تورم سالانه استان که در فروردین سال ۹۷ با ثبت نرخ ۶.۷ درصدی، تک‌رقمی بود، با ادامه روند افزایشی خود در نهایت در اسفند به ۲۵.۳ درصد رسید و این روند افزایشی همچنان ادامه داشت و نرخ تورم در سال گذشته، در نقطه ۳۳.۹ درصد توقف کرد؛ اما امسال نرخ تورم، روند کاهشی خود را آغاز کرده است.

امینی، سالنامه آماری را یکی از مهم‌ترین محصولات آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دانست و خاطرنشان کرد: سالنامه آماری استان زنجان مجموعه‌ای حاوی اقلام آماری و مهم‌ترین شاخص‌های تولید شده بیش از ۹۰ دستگاه اجرایی استان و نتایج طرح‌های آماری مرکز آمار ایران است که از سال ۵۲ تاکنون منتشر شده و آخرین سالنامه آماری استان مربوط به سال ۹۷ بوده که در ۲۴ فصل در سال گذشته تهیه و عرضه شد.

در ادامه مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، با اشاره به بازدید از ۲۱۴ پروژه ملی واقع در جغرافیای استان، اظهار کرد: تعداد پروژه‌های عمرانی استان بسیار بیشتر از این عدد است، ولی اگر تعداد پروژه‌های کوچک‌ مقیاس از مجموع پروژهای استان کسر شود، ۲۱۴ پروژه در ابعاد کلان در حال‌ حاضر در استان وجود دارد.

محمود محمدی‌مشفق ادامه داد: احداث باند دوم سه‌راهی سلطانیه، ابهر و تاکستان با افق ۱۴۱۰ از بین پروژه‌های بازدید شده، پروژه‌ای است که زمان اتمام آن به لحاظ مقیاس و بزرگی از سایر پروژه‌ها عقب‌تر است و این در حالی است که ۸۸ پروژه زمان‌بندی پیش‌بینی شده را رعایت و ۱۵ پروژه جلوتر و ۱۱۱ پروژه عقب‌تر از زمان‌بندی پیش‌بینی شده هستند.

وی افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی ۲۱۴ پروژه استان ۴۰ درصد است که در همه شهرستان‌های استان توزیع شده و شهرستان خدابنده کمترین مدت‌زمان اجرای پروژه را به خود اختصاص داده است و شهرستان ابهر بیشترین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ای را به خود اختصاص داده است. همچنین شهرستان خدابنده در انتهای جدول پیشرفت فیزیکی پروژه قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر رشد خوبی در تعداد مهندسان مشاور استان داریم؛ به‌طوری که چهار سال قبل ۴ شرکت مهندسی مشاور در استان وجود داشت که امسال این تعداد به ۲۴ رسیده است و  همچنین ۴۲۹ پیمانکار حقوقی و ۲۵۶ پیمانکار حقیقی یا محلی داریم که کارهای اجرایی را انجام می‌دهند، به همین منظور ۵۰ درصد پروژه‌ها و ۲۰ درصد بودجه پروژه‌ها، سهم پیمانکاران محلی استان است.

در ادامه مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه‌ و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، اظهار کرد: پودمان آموزش مدیران جوان با حضور ۴۹ نفر از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

خلیل قاسملو ادامه داد:  ۱۵ موسسه آموزشی غیردولتی از مرکز آموزش و پژوهش دارای مجوز آموزش کارکنان دولت بوده و وظیفه ارائه آموزش‌های شغلی به کارکنان دولت را دارد و حال با شیوع کرونا تمرکز بر آموزش‌های غیرحضوری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha