• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99050603752
  • منبع : نمایندگی قزوین

/چهل سال با جهاد دانشگاهی/

یک نماینده مجلس: جهاددانشگاهی می‌تواند بازوی دستگاه‌های اجرایی باشد

یک نماینده مجلس: جهاددانشگاهی می‌تواند بازوی دستگاه‌های اجرایی باشد

ایسنا/قزوین نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مسئولین از فرصت ارتباط با جهاددانشگاهی استفاده کنند می‌توانند در پیشبرد اهداف سازمانی خود موفق‌تر عمل کنند، گفت: نهادها می‌توانند جهاد را به‌عنوان یک بازوی اجرایی، پژوهشی و فکری در کنار خود ببینند.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم جهاد را با رویان و درمان ناباروری و روش‌های جدید در درمان آن می‌شناسند، «رویانا» هم اولین گوسفند شبیه‌سازی‌شده خاورمیانه از دستاوردهای جهاددانشگاهی است.

وی ادامه داد: با شنیدن نام جهاددانشگاهی در استان قزوین، دستاوردهایی همچون مرکز تله مدیسین درمان ناباروری، نوآوری‌های جهاد دانشگاهی در رشته‌های تحصیلی و مهارتی به ذهن خطور می‌کند، معمولاً مردم جهاد را با دوره‌های کوتاه‌مدت مانند طراحی دوخت، تکنسین داروخانه، داروشناسی، طب سنتی و دوره‌های متعددی از این قبیل می‌شناسند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی یک نمونه از نهادهای پیش‌برنده گام دوم انقلاب است، گفت: فرا رسیدن ایام هفته جهاد را به اعضای این نهاد انقلابی و آنانی که روحیه جهادی دارند تبریک می‌گویم چون جهاددانشگاهی تبلور یک مجموعه انقلابی و گام دومی است.

جهاددانشگاهی خلأ حوزه علم و فناوری را پر کند

این نماینده خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی یک ارگان جهادی و انقلابی است که می‌تواند خلأهای حوزه علم و فناوری را با دیدگاه تحقیق و توسعه و جذب توان علمی نخبگان پر کند و یک ارگان پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ در کشور متناسب با اهداف جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی عنوان کرد: جهاددانشگاهی به‌واسطه وجود نیروی جهادی خلاق، نوآور، مبتکر و جوان می‌تواند نقاط خلأ را به‌خوبی شناسایی کند؛ جهاد در حوزه‌های دارای خلأ مانند نظام آموزشی، پژوهشی، پرورشی، علم و فرهنگ ورود پیدا کرده است و وجود چنین نهادهایی ضرورت دارد.

محمدبیگی گفت: فکر می‌کنم تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی با رهیافت زیبایی شناسانه و ابزار هنری به‌خوبی می‌تواند در جهاد تبلور پیدا کند، در جهاد می‌توانیم پرورش خلاقیت‌ها، استعدادهای جدید، ارائه طرح‌ها و ایده‌های نو را مشاهده کنیم، جهاد دانشگاهی باید به عرصه‌های بین‌المللی نیز فکر کند البته این امر در خصوص ناباروری تحقق پیدا کرده و می‌تواند در حوزه‌های نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی نیز محقق شود.

وی تصریح کرد: استفاده از ایده‌های خلاقانه، ساختارهای نو، شاخص‌های جدید و در مجموع روحیه جهادی سریع و بدون پرداختن به حواشی و بروکراسی ویژگی خاص جهادی‌هاست؛ معمولاً جهادی‌ها با اقدام سریع و درعین‌حال همراه با دقت علمی ممتاز فعالیت دارند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جهاددانشگاهی به‌اندازه لازم حمایت نشده است اگر جهاد را در بحث‌های کلان حمایت می‌کردیم الآن شاهد شکل‌گیری نسل جدیدی از مدیران، دانشمندان و عالمان توانمند با جهت‌گیری‌های بهتر بودیم و می‌توانستیم در تربیت دانشمندان و نیروهای خلاق، متخصص و مبتکر که تعهد و روحیه معنوی داشته باشند موفق‌تر عمل کنیم.

وی یادآور شد: ظرفیت جهاددانشگاهی در جنبه‌های مختلف علوم پزشکی، پژوهشی و مبارزه با برخی از بیماری‌ها مانند درمان ناباروری، درمان سرطان و غربالگری‌های ویژه پزشکی ثابت شده است، به نظر من حضور جهاد در پژوهش‌های دارویی برای پر کردن خلأهای نظام دارویی و تجهیزات پزشکی کشور می‌تواند مؤثر واقع شود.

جرقه تولید علم توسط جهاد دانشگاهی رقم بخورد

محمدبیگی تشریح کرد: ورود جهاددانشگاهی در حوزه‌های نوآوری و جهش تولید در حوزه تولید علم خصوصاً علوم انسانی بسیار مفید خواهد بود چون جهش علوم انسانی و تغییر سبک این بخش بسیار مهم است و جرقه تولید علم در عرصه‌های دانش انسانی باید توسط جهاددانشگاهی رقم بخورد. البته در این میان گام‌هایی برداشته شده ولی کافی نیست؛ برای مثال جهاددانشگاهی می‌تواند در تدوین کتب درسی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ایجاد رشته‌های جدید بین بخشی ورود پیدا کند.

وی اشاره کرد: به نظر می‌رسد کشور نیاز به تربیت نیروهای مهارتی دارد و جهاد دانشگاهی در این عرصه می‌تواند مفید واقع شود. همچنین جهاددانشگاهی می‌تواند در تربیت طراحان جدید مد و لباس ایرانی- اسلامی ورود پیدا کند. نمونه‌ای از طرح‌های ایرانی- اسلامی را در جهاددانشگاهی قزوین داریم که جای تشکر و افتخار دارد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ورود در عرصه‌های فناورانه می‌تواند به جهاد کمک‌کننده باشد، گفت: در برخی از بخش‌ها جهاد مطلوب عمل کرده و در برخی از بخش‌ها موفقیت مورد انتظار پیش‌آمده و چند دلیل دارد، در ابتدا باید ساختار جهاد محکم‌تر از قبل شود و یک بازنگری در ساختار آن به وجود آید البته حمایت مسئولان اجرایی کشور بسیار مهم است گاهی می‌بینیم جهاددانشگاهی درگیر کنش و واکنش‌های سیاسی شده است و این شایسته جهاد نیست که نیروهای پرتوان و با استعداد و مدیران خلاق گاهی به خاطر برخوردهای سلیقه‌ای کنار گذاشته شوند.

وی افزود: در حوزه حل مسائل پزشکی جهاد مطلوب عمل کرده و قابل توسعه است، جهاددانشگاهی در حوزه آموزشی خصوصاً آموزش‌های مهارتی و برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت عملکرد مطلوبی داشته و فعالیت‌های این نهاد قابل توسعه و گسترش است.

محمدبیگی اظهار کرد: خودم را جهادی می‌دانم و به‌عنوان مدرس با جهاد دانشگاهی همکاری داشتم و در برخی از دوره‌ها نیز کارآموز بودم و در کلاس‌ها شرکت کردم و همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با آنان داشتم و تلاش کردم در حوزه زیرساختی به جهاد دانشگاهی کمک کنم چون روحیه جهادی در این نهاد انقلابی قابل‌ احترام و قابل آموختن است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: اگر مسئولین از فرصت ارتباط با جهاددانشگاهی استفاده کنند می‌توانند در پیشبرد اهداف سازمانی خود موفق‌تر عمل کنند و جهاد را به‌عنوان یک بازوی اجرای، پژوهشی و فکری کنار خود ببینند و استفاده‌های لازم را از جهاددانشگاهی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha