• چهارشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99050805705
  • خبرنگار : 50024

آب شرب البرز با ۴۰۰ چاه عمیق تأمین می‌شود/هر چاه خنجری به قلب آیندگان

آب شرب البرز با ۴۰۰ چاه عمیق تأمین می‌شود/هر چاه خنجری به قلب آیندگان

ایسنا/البرز مدیر روابط عمومی آبفای البرز با بیان اینکه سالانه ۸۰ هزار نفر به جمعیت البرز اضافه می‌شود، گفت: افزایش جمعیت و افزایش تعداد مشترکین آب در طول سال‌های گذشته باعث تضعیف جدی منابع آب‌های زیرزمینی استان شده به طوری که عمق چاه‌های عمیق ما از ۱۵۰ متر به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است.

علیرضا لرستانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مرداد و شهریور ماه پیک مصرف آب است، اظهار کرد: در فصل تابستان در برخی روزها، دمای هوا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که این امر باعث افزایش تعداد کولرهای آبی روشن، تعدد در استحمام و به طور کلی افزایش میزان آب مصرفی توسط مشترکان می شود.

وی ادامه داد: البته در تابستان امسال به واسطه شیوع کرونا و لزوم  رعایت اصل ۲۰-۲۰ ( شستشوی ۲۰ بار دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه در روز) و همچنین شست و شوی مداوم سطوح و کالاهای خریداری شده توسط مردم، میزان آب مصرفی مشترکان به میزان قابل توجهی بالا رفته است.

وی توضیح داد: در این شرایط خاص باز هم شاهد هستیم برخی از شهروندان برای شستن پارکینگ، پیاده رو، فرش و خودروی خود آب را بی تفاوت بازگذاشته و به هیچ وجه به این فکر نمی‌کنند که منابع آبی محدود است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، در فصل تابستان اغلب کولرها با دور تند کار می‌کنند که طبق محاسبات صورت گرفته هر کولر روشن به اندازه مصرف روزانه یک نفر آب استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک آب در البرز داریم، افزود: اگر نیمی از این خانوارها هم در فصل تابستان از کولر آبی استفاده کنند با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که در این سه ماه چقدر به میزان آب مصرفی استان اضافه می‌شود.

لرستانی با بیان اینکه سالانه به اندازه جمعیت یک شهر به جمعیت البرز اضافه می شود، گفت: سالانه حدود ۸۰ هزار نفر به جمعیت البرز اضافه می شود و تأمین آب برای این جمعیتی که مدام در حال افزایش است ساده نیست.

این مسئول بیان کرد: افزایش جمعیت و افزایش تعداد مشترکین آب در طول سال‌های گذشته باعث تضعیف جدی منابع آب‌های زیرزمینی استان شده به طوری که عمق چاه‌های عمیق ما از ۱۵۰ متر به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است.

مدیر روابط عمومی آبفای البرز توضیح داد: در حال حاضر ۴۰۰ حلقه چاه عمیق در البرز داریم که هر یک خنجری به قلب آیندگان استان است چرا که از طریق این چاه‌ها منابع آبی چند صد ساله را بدون اینکه بدانیم چه زمان طولانی ای برای تجدید پذیری آنها لازم است را تخلیه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بدو شک استفاده مداوم از آبخوان‌ها برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم باعث کاهش منابع زیرزمینی می‌شود که این امر تامین آب برای نسل‌های بعد را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برای مشترکین پرمصرف تنبیهی در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: هر چند آب بهای مشترکین پرمصرف تصاعدی محاسبه می‌شود، ولی بسیاری از آنها با این استدلال که پول آب مصرفیمان را می‌دهیم همچنان نسبت به صرفه جویی در آب بی تفاوت هستند.

لرستانی تاکید کرد: برای برخورد با کسانی که آب را بیهوده مصرف می‌کنند که نمی‌توانیم وارد خانه‌های مردم شویم و تنها سلاح ما قبض‌های تصاعدی برای مشترکین پر مصرف است که آن هم نتیجه چندانی ندارد.

وی گفت: مردم باید به این باور برسند که آب محدود است و منابع آبی تنها متعلق به آنها نیست و باید فرهنگ مدیریت و مصرف بهینه آب در آنها نهادینه شود تا شاهد تغییراتی در شرایط موجود باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha