• یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99051208724
  • خبرنگار : 50046

آیا مشکل قطعی آب در شهر بجنورد حل شدنی است؟

آیا مشکل قطعی آب در شهر بجنورد حل شدنی است؟

ایسنا/خراسان شمالی یکی از چالش هایی که ممکن است هر شخصی به خصوص در فصل گرما و تابستان با آن مواجه شوند، قطع آب است.

درست است که بارش باران در اوج گرما ممکن است سبب خوشحالی افراد شود چراکه ممکن است دمای هوا حتی برای یک روز هم که شده خنک شود اما بارش های تابستانی امسال علاوه بر اینکه موجب متضرر شدن بسیاری از کشاورزان شده، شهروندان بجنوردی را نیز دچار مشکل کرده است.

طی یک ماه اخیر شاهد چند فقره قطع آب بعد از بارش های باران در محلات مختلف شهر بجنورد بوده ایم که مسئولان در این ارتباط توضیحاتی را نیز ارائه داده اند.

افزایش ۶۵ درصدی مصرف آب شهروندان بجنوردی در روز عیدقربان

منصور درتومی رئیس آب و فاضلاب شهرستان بجنورد در گفت و گو با ایسنا، گفت: طی یک ماه اخیر چندین مرتبه جریانات سیلابی وارد سد شیرین دره که بخشی از آب مورد نیاز شهر بجنورد تامین می شود، شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب توسط شهروندان بجنوردی ۷۵۰ لیتر برثانیه است که ۴۵۰ لیتر بر ثانیه آن توسط آب موجود در سد شیرین دره و مابقی توسط چاه های اطراف بجنورد که حفر شده است، تامین می شود، افزود: زمانیکه سیلاب وارد سد می شود و تلاطم در دریاچه مخزن ایجاد می کند،  آبگیری از سد دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

درتومی اظهارکرد: در این چنین مواقع برای اینکه بتوان آب مورد نیاز شهروندان را مدیریت کرد از توان آب چاه های حفر شده در اطراف شهر استفاده می کنیم.

وی در ارتباط با قطعی آب طی روز گذشته نیز توضیح داد: از ساعات ابتدایی پنج شنبه با توجه به جریانات سیلابی که از سوی مناطق ارناوه و ... وارد سد شیرین دره شد، دوباره آب موجود در دریاچه این سد دچار تلاطم شده و مجبور به خارج کردن آب از مدار شدیم تا گل و لای ها ته نشین شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اما پیش بینی های لازم انجام شده بود و مخازن در حداکثر ارتفاع نگه داشته شد و ذخیره آب انجام شود اما از آنجاییکه روز جمعه مصادف با عید قربان بود و علاوه بر آن میزان شست و شو و استفاده مردم از آب در روزهای جمعه زیاد است مقدار قابل توجهی از آب ذخیره سازی شده مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در شرایط عادی میزان مصرف آب توسط شهروندان بجنوردی ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است در آن روز این میزان به یک هزار و ۲۴۰ لیتر بر ثانیه رسید، تاکیدکرد: همین امر سبب شد تا در روز شنبه از حدود ساعت ۱۵ با قطع آب مواجه شویم اما دوباره از همان شب آب سد شیرین دره وارد مدار شد و مشکل حل شد.

رئیس آب و فاضلاب شهرستان بجنورد در پاسخ به این سوال که سال های گذشته نیز جریانات سیلابی وارد سد می شد اما با مشکل قطع آب مواجه نمی شدیم، توضیح داد: بارش های ابتدایی سال گذشته به صورت نم نم بود و موجب ایجاد تلاطم در دریاچه مخزن نمی شد و از سوی دیگر اگر جریانات سیلابی نیز وارد سد می شد با سرعت کمتری بود این درحالی است که چند جریان سیلابی وارد شده طی یکی دو ماه گذشته با سرعت بالا بوده و سبب ایجاد تلاطم در مخزن سد و گل و لایی شدن آب شده است.

اجرای طرح احداث آبگیر موقت در سد شیرین دره مشکل قطع آب را کاهش می دهد

وی در ادامه بیان کرد: شرکت آب منطقه ای در حال اجرای طرحی است که در صورت ایجاد تلاطم در دریاچه مخزن و یا گل و لای شدن آب و عدم توانایی برداشت آب از بخش های فوقانی سد، بتواند از آب های سطحی برداشت لازم را انجام دهد.

درتومی تاکید کرد: اجرای این طرح در مراحل پایانی است که فقط برای تامین برق مورد نیاز دچار مشکل است که اگر این امر حل شود موضوع قطع آب نیز برطرف می شود.

ایجاد خطوط انتقال برق در سد شیرین دره در صورت اختصاص پست فوق توزیع به شرکت برق

علیرضا صبوری مدیر عامل شرکت برق خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با اجرای طرح احداث آبگیر موقت در سد شیرین دره و تامین برق آن گفت: شرکت برق هیچ تعهدی برای تامین برق مورد نیاز این پروژه ندارد.

وی افزود: در چندین سال گذشته شرکت آب منطقه ای اعتباری را برای ایجاد پست فوق توزیع برق دریافت کرده تا این پست را در آنجا ایجاد کند و این امر نیز محقق شده است.

صبوری ادامه داد: با ایجاد این پست برق قرار بر این شده تا تمامی نیازهای برق اعم از پمپاژ و ... از طریق آن فراهم شود و از آنجاییکه نزدیک ترین پست شرکت برق تا سد شیرین دره حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد به هیچ این امکان وجود ندارد که از آنجا برق به سد شیرین دره منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه اعلام می کنند که باید ۱۰ کیلومتر خط انتقال برق ایجاد شود، تاکیدکرد: شرکت برق این اجازه را ندارد خارج از پست، خط انتقال ایجاد کند و از سوی دیگر از آنجاییکه پست ایجاد شده در سد شیرین دره توسط شرکت آب منطقه ای، پست اختصاصی است، بازهم شرکت برق نمی تواند هیچ گونه دخل و تصرفی در آن انجام دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورتی شرکت برق می تواند وارد این موضوع شود و خطوط انتقال برق را ایجاد کند که پست برق ایجاد شده در سد شیرین دره تحویل این شرکت داده شود.

نیازمند توان بیشتری از برق برای وارد مدار شدن ایستگاه های پمپاژ هستیم

مدنی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با پروژه احداث آبگیر موقت در سد شیرین دره و رفع مشکل قطعی آب هنگام ورود جریانات سیلابی به داخل سد اظهارکرد: اجرای پروژه مذکور تقریبا به پایان رسیده است و فقط تامین برق آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ پیگیری های لازم با شرکت برق برای تامین برق مورد نیاز این پروژه انجام شده است، افزود: بحث هایی برای آبرسانی وجود داشت و چهار ایستگاه پمپاژ آب در مسیر خط آبرسانی ساخته شده و ایستگاه فوق توزیع برق ایجاد شده است و برای اینکه این پمپ ها وارد مدار شوند نیازمند توان بیشتری از برق هستیم که درخواست آن به شرکت برق داده شده است.

مدنی ادامه داد: البته برای تامین برق مورد نیاز به دنبال راهکارهای دیگر همچون بحث دیزل نیز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته اجرای پروژه با شرکت آب منطقه ای بوده است که عملیات اجرایی پروژه انجام شده و به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده شده است و در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب متولی پیگیری امور هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha