• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99052619012

برادر امام رضا(ع) محور گردشگری خوزستان کوچک یزد

برادر امام رضا(ع) محور گردشگری خوزستان کوچک یزد

ایسنا/یزد رییس هیات امنای امام‌زاده عبدالله (ع) بافق این آستان مقدس که در مجاورت بافت تاریخی این شهر واقع شده را یکی از مقاصد همیشگی گردشگران این شهرستان خواند.

«سید سعید حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد این آستان شریف، اظهار کرد: امامزاده عبدالله(ع) فرزند بلافصل موسی ابن جعفر(ع) و برادر بزرگ امام رضا(ع) هستند که در 12 ربیع‌الاول سال 143 هجری قمری دیده به جهان گشودند و در پنجم رجب سال 203 هجری قمری بنا به منقولات، به شهادت رسیدند.

وی با بیان این که معماری و کاشیکاری‌های منحصر به فرد این زیارتگاه در شهرستان بسیار چشم‌نواز است، اضافه کرد: بنای این مجموعه که در وسط یکی از میادین اصلی شهر بافق قرار گرفته، دارای گنبدی دایره‌ای شکل و منحصر به فرد است که در قلب این شهر خودنمایی می‌کند.

حسینی افزود: مساحت عرصه این مجموعه تاریخی مذهبی که متعلق به قرن پنجم تا هفتم هجری قمری است،یک هکتار وسعت دارد و معماری اسلامی در ساخت آن مشهود است و آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاریهای آن نیز در طول زمان به زیبایی آن افزوده است.

وی آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) بافق را مورد محبت و اقبال مردم استان‌های همجوار به ویژه کرمان و اصفهان نیز دانست و گفت: هر ساله تعداد زیادی از مسافران و گردشگران، زائر این امام‌زاده می‌شوند که بسیاری از آنها برای چندمین مرتبه برای ادای دین و حاجت، به بافق سفر می‌کنند.

حسینی از نقش امام زاده عبدالله(ع) در رونق گردشگری بافق یاد کرد و گفت: این امام‌زاده یکی از مهمترین محورهای گردشگری بافق به شمار می‌رود که خوشبختانه با قرارگیری در محور گردشگری تاریخی این شهر و مجاورت با بناهای تاریخی، همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگری این شهرستان است و همیشه در ایام پررونق گردشگری شاهد اتراق تعداد قابل توجهی از گردشگران در این امام‌زاده هستیم.

وی با بیان این که نذورات و کمک‌های مردمی به این امام زاده نسبت به سال‌های قبل افزایش بیش از 40 درصدی داشته است، اظهار کرد: بعضاً به علت افزایش اعتماد مردم به هیات امنای امام زاده و از طرفی دیگر شناخت بیشتر کرامات این امام زاده، منجر به افزایش قابل توجه نذورات و کمک‌های مردمی شده است.

این مسئول از اجرای برنامه‌هایی به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این آستان مقدس خبر داد و گفت: بعضاً این امام‌زاده دارای کمبودها و ضعف‌هایی مانند نداشتن مهمانسرای زائران بود که به منظور جلوگیری از چندباره کاری، طرحی جامع برای امام‌زاده تهیه و به تایید سازمان اوقاف رسید تا براساس آن طرح‌هایی اولویت‌بندی و در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به پیگیری برای ساخت مهمانسرای امام زاده، تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها، ایجاد صحن جوادالائمه(ع) با اعتبار 1.4 میلیارد تومان بوده که خوشبختانه تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی به کاشی‌کاری سر در ورودی امام زاده نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات در دست اجرا، ایجاد سقف متحرک به تناسب اصالت و قدمت بنا و با تایید اداره میراث فرهنگی، به منظور افزایش فضای مسقف و گنجایش ظرفیت است که این طرح نیز در دست طراحی و برآورد اعتبار به منظور اجراست.

این مسئول ایجاد حسینیه در داخل فضای امام‌زاده با عنوان شبستان حضرت زهرا(س) را با برخورداری از معماری ایرانی و اسلامی از دیگر اقدامات عمرانی عنوان کرد و گفت: ساماندهی رقبه(مغازه)های تجاری و املاک امام‌زاده عبدالله (ع) نیز از دیگر اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

وی به اجرای برنامه‌های فرهنگی در بستر امام زاده(ع) اشاره کرد و گفت: خوشبختانه قدم‌های مثبتی نیز در این زمینه برداشته شده که نمونه آن در روزهای کرونا، توزیع بیش از 200 بسته معیشتی به ارزش هر بسته 350 هزار تومان بود.

حسینی به تجهیز و بهبود بیش از پیش اتاق عقد این مجموعه اشاره کرد و گفت: هر فرد متمایل و علاقمند به برگزاری مراسم عقد خود در این امام‌زاده، از فقیر تا غنی، می‌تواند از ظرفیت این اتاق به طور رایگان بهره‌مند شود که البته در روزهای کرونایی و به علت محدودیتهای اعمال شده برنامهای در این باره نداریم اما در روزهای عادی عمدتا هفته‌ای دو زوج متقاضی برگزاری مراسم‌های خود در این زمینه بودند.

وی به اجرای برنامه‌هایی قرانی و مجازی در روزهای کرونایی اشاره کرد و گفت: در زمینه مباحث قرانی، مسابقاتی به صورت مجازی با پیش بینی 300 نفر شرکت کننده برگزار شد که شاهد حضور 900 نفر متقاضی در رده‌های سنی مختلف بودیم که در پایان نیز به 175 نفر از برگزیدگان جوایزی تعلق گرفت.

رییس هیات امنای امام زاده عبدالله‌(ع)، ترویج قران در میان جوانان را از مهمترین اهداف برگزاری برنامه‌های فرهنگی این آستان دانست و گفت: خوشبختانه با برگزاری برنامه های فرهنگی توانستیم انس با قرآن را احیا و حفظ قرآن را ترویج کنیم و معتقد هستیم اگر مردم به قران و ائمه متصل شوند بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های آینده و جوانان برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha