• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99060100540
  • خبرنگار : 50046

چهار باغ علی آباد در انتظار تبدیل به الگوی باغ ایرانی

چهار باغ علی آباد در انتظار تبدیل به الگوی باغ ایرانی

ایسنا/خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: چهار باغ علی آباد در بجنورد یکی از باغ هایی است که قابلبت تبدیل شدن به الگوی باغ ایرانی همچون باغ ارم را دارد.

مستوفیان در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: در حال حاضر این باغ متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است.

وی افزود: در این باغ یک کوشک قدیمی وجود دارد که اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور حفظ این بنا عملیات مرمت را بر روی آن انجام داده است.

مستوفیان ادامه داد: با مرمت انجام شده در حال حاضر بنای کوشک ثابت شده است اما برای انجام محوطه سازی آن در ابتدا باید امر تعیین تکلیف صورت گیرد.

وی اظهارکرد: سال گذشته سه دانگ از محوطه این باغ به مزایده گذاشته شد و سه دانگ نیز باید تعیین تکلیف شود تا بتوان امر محوطه سازی را انجام داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای اینکه این باغ تبدیل به الگوی باغ ایرانی شود باید گونه های مختلف گیاهی و ... در آن جا غرس شود.

گفتنی است اثر چهار باغ علی آباد در بجنورد یک نمونه از چهار باغ ایرانی است که در دوره قاجاریه توسط خاندان شادلو به عنوان تفرجگاه ساخته شده و شامل دو محور شمالی-جنوبی و شرقی -غربی است که جوی آبی از آن می‌گذشته و توسط درختان مشجر شده و در میان باغ نیز کوشکی ساخته شده است. در سال‌های گذشته درختان تنومند در حاشیه محور شمالی –جنوبی و شرقی-غربی بریده شده و هنوز تنه‌های آن باقی مانده است.

این باغ موقعیت خوبی را برای احیاء به دلیل اینکه در حاشیه کمربندی شمالی بجنورد قرار گرفته و از سوی دیگر در نزدیکی مرکز استان قرار دارد.

چهار باغ ایرانی در اقلیمی مانند ایران یعنی در مناطق کویری، خشک و نسبتا خشک شکل می‌گیرد و می‌توان نمونه‌هایی از این باغ را در مجموعه پاسارگاد، مشاهده کرد که کوروش برای اولین بار با ایجاد یک نظام شبکه آبیاری و درخت کاری و همچنین ساخت کوشک، چهار باغ را ساخت.

سپس این الگوی ایرانی به مرزهای خارج از کشور نیز راه یافت و در حال حاضر می‌توان چهار باغ را در کشورهایی همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز مشاهده کرد. بیشترین الگوی چهار باغ را می‌توان در دوره تیموری مشاهده کرد.

حتی استقبال از این باغ به حدی بود که در نقوش قالی‌ها نیز ورود پیدا کرد و به آن قالی‌ها، قالی‌های چهار باغ می‌گویند و این نشان دهنده میزان مقبولیت از این معماری در میان مردم بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha