• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99061007125
  • خبرنگار : 50294

مدیرعامل شرکت آب منطقەای کردستان خبر داد:

رشد ۷٨ درصدی پروژە سد سیازاخ برای تامین آب شرب بیجار و یاسوکند

رشد ۷٨ درصدی پروژە سد سیازاخ برای تامین آب شرب بیجار و یاسوکند

ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت آب منطقەای کردستان گفت: سد سیازاخ از سدهای مهم استان است کە بستە بە جمعیتی کە پوشش می‌دهد ارزش آن کمتر از سد قشلاق نیست.

کامران خرم صبح امروز دو شنبه(۱۰شهریور) در نشست خبری در خصوص سدهای در دست اجرا در استان کردستان اظهار کرد: سد گاران، سیازاخ، چراغ ویس زیویە، میرآباد و رمشت، عباس آباد از جملە سدهای در دست اجرای استان کردستان هستند کە چندین هدف را دنبال می‌کنند.

وی افزود: امسال حدود ۱٥ میلیارد تومان بە عملیات آبرسانی بە شهرهای بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از سد سیازاخ تخصیص یافتە است.

مدیرعامل شرکت آب منطقەای کردستان تصریح کرد: تامین آب شرب بیجار و حسن‌آباد یاسوکند از طریق ۱٤۷ کیلومتر خط انتقال انجام خواهد شد کە قرار است ۱٥ میلیارد دیگر بە آن تخصیص دادە خواهد شد.

خرم از اهداف دیگر سد سیازاخ را تامین آب صنعت برشمرد و بیان کرد: این پروژە تاکنون ٨۷ درصد رشد فیزیکی داشته و مقرر است ۶ میلیون متر مکعب آن به صنعتی مانند صنعت پتروشیمی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقەای کردستان گفت: سد گاران یکی از سدهای مهم در استان است کە تامین آب سامانە و آب شرب مریوان را بە دنبال دارد و عملیات اجرایی آن بە اتمام رسیدە است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، سد چراغ‌ویس یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرا در استان است که دو هدف اصلی تامین آب شرب سقز و روستاهای مسیر را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به سه هدف اصلی که سد چراغ‌ویس دنبال می‌کند افزود: آبرسانی به شهر سقز و آبرسانی به حوزه صنعت و شبکه ۵هزار هکتاری است که همگی جزو پروژه‌های مجزا است و مستلزم احداث چند جاده روستایی است.

خرم اختصاص ۲۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد چراغ‌ویس به بخش کشاورزی را تحولی عظیم در بخش کشاورزی و اشتغالزایی در این بخش دانست و گفت: از ۶ کیلومتر انتقال آب شیرین به سقز از محل تصفیه خانه شماره ۲ حدود ۱.۲ کیلومتر آن انجام گرفته است.

وی در خصوص سد زیویه کامیاران و تخصیص آب به یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد عنوان کرد: کل اهدافی که سد زیویه دنبال می‌کند آبرسانی به بخش کشاورزی منطقه است.

خرم عنوان کرد: امید است که سد رمشت تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد و عملیات آبگیری آن انجام شود، همچنین هدف آن صرفا مصارف کشاورزی است.

خرم اعلام کرد: میانگین بارندگی در سال جاری حدود ۴۶۳ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته و در مقایسه درازمدت دو درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خصوص مسدود کردن ۱۶۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان عنوان کرد: تا پایان مرداد سال جاری ۱۶۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شده است.
کامران خرم یادآور شد: از آنجایی که تاکنون سه هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شده است، ۴۵ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها برگشته است.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار و ۷۸۸ کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی نصب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha