حجتالاسلام مجتبی بیرانوند در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: انتظار ظهور، اصلاح عمومی در وضع جهان بشر بوده و از اعماق روح سرچشمه میگیرد که از شخص پایهگذار اسلام نقل شدهاست.
وی ادامه داد: همه گروههای اسلام در این زمینه یک رأی بوده و احادیث نیز متواتر است که انتظار امام زمان(عج) از مسایل مهم در فلسفه عالی تشیع و از حقایق معارف اهل بیت(ع) بوده که همواره مورد توجه منتظران حضرت بوده است.
بیرانوند بیان کرد: انتظار در ماهیت خود منتظر را متوجه پیشوای بزرگی میکند که خلیفه خدا در زمین و دارای قدرت بیزوال و پاینده است و با قیام و اقدام او اوضاع جهان دگرگون شده، عدل و قسط در زندگی فردی و اجتماعی انسانها پیاده میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انتظار در اعتقاد تشیع محتوایی اصلاحگر، تحرک آفرین و تعهدآوری دارد که عالیترین نوع بندگی حق تعالی و در نتیجه برترین عمل و نیکوترین تلاش و جنبش را به نمایش میگذارد، عنوان کرد: منتظر واقعی از رفتار اصلاحی و گسترش پاکی و باز داشتن جامعه از پلیدی بیخبر نبوده و دست روی دست نمیگذارد تا یک سره تسلیم گناه و فساد و هر نوع بی عدالتی گردد و همه کارها را به عهده مصلح اسلام گذاشته، از خود سلب مسئولیت کند بلکه در حال جنبش، تلاش و به فکر اصلاح خود و دیگران است.
وی ادامه داد: این تحول بزرگ پیشاز هر چیز نیازمند عناصر آماده و با ارزش انسانی است که بتوانند این بار سنگین را به دوش بکشند که این در درجه نخست، مستلزم بالا بردن سطح اندیشه، آگاهی و آمادگی روحی و فکری است.
بیرانوند تصریح کرد: تنگنظریها و کوتهبینیها، کج فکریها، حسادت، اختلافهای کودکانه و نابخردانه و به طور کلی هرگونه نفاق و پراکندگی با موقعیت منتظران واقعی سازگار نیست چراکه او برای چنین برنامه مهمی هرگز نمیتواند نظارهگر باشد بلکه باید در صف اصلاح طلبان قرار گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ایمان به نتایج و سرانجام این تحول اجازه ماندن در صف مخالفان را نمیدهد و بودن در صف موافقان نیز به داشتن اعمالی پاک و روحی پاک تر و برخوردار از شجاعت و آگاهیِ کافی نیاز دارد و خودسازی برای چنین هدفی، مستلزم به کار بستن عمیق ترین برنامه ی اخلاقی، فکری و اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد به انتظار آثار تربیتی از لحاظ خودسازی فردی دارد، عنوان کرد: ازجمله این آثار میتوان به آراستگی به عدالت و تقوا، بردباری و پایداری، دین شناسی بنیادین و لزوم اصلاحطلبی و ظلمستیزی اشاره کرد.
بیرانوند با اشاره به اینکه در عصر غیبت منتظران راستین علاوهبر خود در برابر یکدیگر نیز مسئولیت دارند، بیان کرد: چراکه برنامه عظیم و سنگینی که در انتظار آن هستند باید با تمام عناصر تحول در آن شرکت کنند و کار را به صورت دسته جمعی و همگانی به انجام رسانند.
انتهای پیام
نظرات