• پنجشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99062015243
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن:

بهره‌برداری بی‌رویه از عرصه‌های مرتعی یکی از تهدیدات منابع طبیعی بردسکن

بهره‌برداری بی‌رویه از عرصه‌های مرتعی یکی از تهدیدات منابع طبیعی بردسکن
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن تغییرات اقلیمی و خشکسالی، بهره‌برداری بی‌رویه از عرصه‌های مرتعی مانند چرای بی‌رویه و بیش‌ از حد ظرفیت مراتع و رعایت نکردن زمان ورود و خروج دام به مرتع، آتش‌سوزی، برداشت غیر مجاز، تخریب و تصرف اراضی و قطع و ریشه‌کنی درختان و بوته‌های جنگلی و بیابانی و آفات و بیماری‌ها را از مهمترین عوامل تهدید کننده منابع طبیعی در شهرستان دانست.

 محمد یاری در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان بردسکن ۳۷۹ هزار و ۷۶ هکتار مرتع، ۱۶۶ هزار و ۶۶۱ هکتار جنگل و ۱۶۰ هزار و ۸۲۴ هکتار بیابان هستند.

وی عنوان کرد: در حدود ۹۵ درصد از اراضی ملی این شهرستان سند و برای حدود ۶۰ درصد از این اسناد، سند تک‌برگی صادر شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن، اظهار کرد: شهرستان بردسکن چهار سال متوالی مقام اول استان در خصوص اخذ اسناد تک‌برگی استان را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین افزود: در اجرای قانون جامع کاداستر با توجه به برنامه پنج‌ ساله برای اخذ سند مالکیت کاداستری برای اراضی ملی در کشور برای بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان، اسناد تک‌برگی صادر شده است.

یاری با بیان اینکه با اجرای این طرح تصرف و تعرض و پدیده زمین‌خواری به شدت کاهش یافته و از جعل اسناد جلوگیری به عمل می‌آید، عنوان کرد: این اداره در سال ۹۹ مجهز به GPS پیشرفته شده است که روند صدور اسناد تک‌برگی و ثبت در سامانه شمیم را به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد.

وی مطرح کرد: در راستای پیشگیری و مبارزه با حریق‌های احتمالی شهرستان بردسکن اقدامات متنوعی انجام شده که برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای گروه‌های مختلف از جمله نمایندگان طرح‌های مرتع‌داری، عشایر منطقه و همیاران طبیعت و دهیاران از آن جمله است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت: از دیگر اقدامات انجام شده برگزاری مانور اطفای حریق در شهرستان و ایجاد پایگاه‌های پیشگیری و اطفای حریق در نقاط بحرانی شهرستان، توزیع بروشورهای ترویجی، دیوارنویسی در سطح شهر و روستاها بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد آتش‌بر در تاغزارهای منطقه پایین ولایت به طول ۳۵ کیلومتر از دیگر اقدامات اداره جهت جلوگیری از حریق‌های احتمالی است، اظهار کرد: تا کنون در شهرستان بردسکن ۷۶ مرتع ممیزی شده و حدود ۱۰ مرتع نیز دارای طرح مرتع‌داری هستند همچنین مقرر شده تا سال ۱۴۰۰ برای تمام سامانه‌های طرح مرتع‌داری نوشته شود.

یاری افزود: در زمینه حفاظت از مراتع، مشارکت و همکاری مرتع‌داران حرف اول را می‌زند و در بعضی مراتع شهرستان مرتع‌داران خود بزرگترین حامی و حافظ مرتع خود هستند، با توجه به حفاظت صد در صدی از مراتع مشاهده می‌شود که پوشش گیاهی در این مراتع بسیار مناسب و خوب است.

وی گفت: متأسفانه در تعداد محدودی از مراتع مشارکت کمتری وجود دارد و مرتع‌داران معضلات و مشکلاتی را برای خود و دیگران به وجود می‌آورند که رعایت نکردن زمان ورود و خروج دام به مرتع، رعایت نکردن مرزهای ممیزی مراتع و ایجاد اختلافات بین دامداران از جمله این مشکلات و معضلات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha