به گزارش ایسنا، قیمتگذاری محصولات تولیدی همواره دغدغه اصلی تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان بخش کشاورزی بوده است، معمولا قیمتگذاری محصولات باید با در نظر گرفتن هزینههای تولید، حقوق مصرفکنندگان، در نظر داشتن سود برای تولیدکنندگان و ... باشد، اما بهنظر میرسد قیمتگذاری محصولات تولیدی همواره محل گلایه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان است.
قطعا هزینههای تولید برخی از محصولات در سراسر کشور متفاوت است، اما در زمان قیمتگذاری، یک قیمت واحد برای محصول تعیین میشود که این مسئله موجب ایجاد گلایه در بین تولیدکنندگان خواهد شد و گاهی به قیمت مصوب نیز عمل نشده و مردم نیز در خرید محصول مورد نیاز خود دچار سردرگمی میشوند.
زمانی که قیمت یک محصول بسیار بالا درنظر گرفته شود، قطعا مردم تمایل چندانی به خرید محصول ندارند و این محصول به اصطلاح روی دست تولیدکننده میماند، از طرفی قیمتگذاری پایین نیز موجب متضرر شدن تولیدکننده شده و تولید به هیچ عنوان برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
گاهی بروز برخی از شایعات نیز موجب میشود مردم از خریداری یک محصول امتناع کنند و تولیدکنندگان بالاجبار برای جلوگیری از فساد، محصول خود را با قیمت بسیار پایین به کارخانجات فرآوری بفروشند، برای مثال در ابتدای شیوع کرونا شایعاتی مبنی بر ضرر داشتن استفاده از لبنیات برای بیماری کرونا موجب شد که مردم از خرید شیر خودداری کنند و تولیدکنندگان این حوزه دچار ضرر و زیانهای فراوانی شدند.
قیمت محصولات استراتژیک مانند گندم توسط شورای اقتصاد تعیین میشود
حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص قیمتگذاری محصولات کشاورزی، اظهار کرد: هزینههای تمام شده محصولات استراتژیک از جمله گندم برای تعیین قیمت به وزارت جهادکشاورزی از سوی استانها ارسال و سپس میانگین قیمت تمام شده یک محصول بهصورت پیشنهاد به شورای اقتصاد داده میشود.
وی ادامه داد: سپس قیمت تضمینی خرید این محصولات از شورای اقتصاد تعیین و به استانها ابلاغ میشود، معمولا این علت که نهادههای موردنیاز کشاورزان از سوی وزارتخانه تامین میشود، قیمت تمام شده محصول تفاوت چندانی در نقاط مختلف کشور با یکدیگر ندارد.
دانش در خصوص تعیین قیمت سایر محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری، گفت: معمولا قیمت محصولات کشاورزی بر اساس عرضه و تقاضای محصول تعیین میشود، همچنین صادراتی بودن محصول در افزایش قیمتها نیز تاثیرگذار است.
قیمت مصوب میوه در سطح شهرکرد بالاتر از میانگین است
حسن شمسیپور معاون بازرگانی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه قیمتگذاری محصولات تولیدی در استان، اظهار کرد: معمولا قیمتگذاری کالاهای اساسی در کشور توسط ستاد تنظیم بازار تعیین میشود، اما در سایر محصولات باغی اعم از میوه که در اولویت قرار ندارند، عرضه و تقاضا در منطقه تعیینکننده قیمت است.
وی با اشاره به قیمتگذاری میوه و سبزی در چهارمحال و بختیاری، گفت: این مسئله توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و میادین میوه و ترهبار شهرداری شهرکرد به صورت هفتگی و براساس قیمت معادل استان مجاور و با حضور کارشناس جهادکشاورزی و سازمان صمت تعیین شده و درجه محصول در قیمتگذاری محصولات کشاورزی لحاظ میشود.
شمسیپور ادامه داد: گاهی قیمت برخی از محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری بالاتر از سایر نقاط کشور است.
معاون بازرگانی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تولید برخی از محصولات در این استان به علت بالابودن قیمت تمام شده، اقتصادی نیست، عنوان کرد: حتی ممکن است در برخی از مواقع قیمت تمام شده محصول در استان کمتر باشد، به طور مثال در فصول گرم مرغداریهای مناطق گرمسیر تلفات میدهند، اما در این استان تلفات چندانی وجود ندارد و یا در فصول سرد سال وسایل گرمایشی هزینههای بالاتری را به تولیدکننده مرغ در مناطق سردسیر تحمیل میکند و هزینه تمام شده محصول بالتبع بالاتر میرود.
وی با بیان اینکه مرغ مشمول قیمتگذاری ستاد تنظیم بازار کشور به عنوان کالای اساسی است، گفت: اما به ندرت این ستاد قیمت گوشت قرمز را در کشور یکسان اعلام میکند، در باقی محصولات کشاورزی معمولا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است، پیشبینی میشود امسال قیمت بادام کاهنده باشد زیرا تولید نسبت به سال قبل افزایش چندبرابری داشته است.
شمسیپور در ادامه با بیان اینکه معمولا میوه با قیمت ثابت در سطح چهارمحال و بختیاری عرضه نمیشود، یادآور شد: به طور مثال دستفروشان به این علت که هزینهبهای اجاره و مالیات را پرداخت نمیکنند، میوه و ترهبار را با قیمت کمتری نسبت به واحدهای صنفی عرضه میکنند.
وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب میوه در سطح شهرکرد بالاتر از میانگین مدنظر است، تاکید کرد: یکی از دلایل عمده این مسئله نبود بازارچههای عرضه عمده میوه و ترهبار است، ایجاد بازارچههای دائمی عرضه محصولات توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و میادین میوه و ترهبار شهرداری شهرکرد محقق نشد.
شمسیپور گفت: تعاون روستایی در جلسات تنظیم بازار نتوانست به تعهدات و شعار خود برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارچههای دائمی عرضه محصولات عمل کنند، این مسئله میتوانست در کاهش قیمت میوه و ترهبار موثر باشد، همچنین لازم است اتحادیه باغداران برای عرضه مستقیم محصول خود تلاش کنند و اجازه ندهد سود وارد جیب دلال شود.
انتهای پیام
نظرات