دکتر فیروزه غضنفری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از روشهای تربیتی که در علوم مختلف مورد بررسی زیادی قرار گرفته و موجب ایجاد مباحثات مختلف و فراگیر در بین نخبگان و مراکز آموزشی کشورهای مختلف شده و حتی در مورد آن سازمانهای بینالمللی به ارائه منشور پرداختهاند، تعیین حدود و میزان استفاده از تنبیه بدنی در تربیت کودکان است.
وی ادامه داد: تنبیه بدنی یکی از روشهایی است که در موارد و موقعیتهای معینی و با شرایط ویژهای بهعنوان یک روش حذف رفتار نامطلوب و یادگیری رفتار مطلوب تجویز شده است.
غضنفری اضافه کرد: اما متأسفانه بهکارگیری بیهدف و بیمهار و غالباً بدون نتیجه آن، این روش تربیتی را منفور جلوهگر کرده است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: بدون تردید بهکارگیری خشونت فیزیکی شدید نسبت به کودکان نهتنها هیچ آثار مفیدی در پی ندارد که دربرگیرنده آثار متعدد سو در آینده روحی روانی و جسمی کودک میتواند باشد.
وی تصریح کرد: در مورد ضرورت تربیت و چگونگی و میزان تأثیر آن در اصلاح رفتار آرا و نظریات مختلفی وجود دارد و تقریباً همه روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت به اظهارنظر و بیان تجربیات و تحقیقات خود در این زمینه پرداختهاند.
غضنفری افزود: دین اسلام بهعنوان کاملترین ادیان و مکتب شیعه بهعنوان معتبرترین نماد اسلام حقیقی نیز چون سایر موضوعات مهم برای انسان و حفظ کرامت و سلامت روحی و جسمی او به موضوع تنبیه بدنی اشارات و تصریحات متعددی داشته و پرداخته است.
وی اضافه کرد: دیدگاه دقیق و مستند اسلام در این زمینه میتواند قدمی بلند و ارزشمند در برگزیدن روش تربیتی صحیح و کامل باشد.
غضنفری گفت: پیشنهاد میشود برای معلمان و مربیان و والدین کودکان خصوصاً در دوره پیشدبستان و دبستان دورههای تربیتی مبتنی بر آموزههای فاخر دینی و علمی برگزار شود تا با علوم تربیتی و هم دینی آشنایی بیشتری حاصل شود.
وی اظهار کرد: مشاورههای پیش از ازدواج، همسرداری، اشتغال، تعلیم و تربیت، مهارتهای زندگی و ارتباطی از طریق راهاندازی مراکز مشاوره با تعرفههای پایین با حمایت دولت ارائه شود.
این روانشناس گفت: همچنین لازم است به اوقات فراغت فرزندان و حتی والدین اهمیت داده و ابزارهای تشویقی در حوزه اجتماعی بدین منظور تعیین شود.
انتهای پیام
نظرات