• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 99063123646
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

از مزایای کشت نشایی چه می دانید؟

از مزایای کشت نشایی چه می دانید؟

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشت ۱۱۰ هکتار چغندرقند به روش نشایی در استان طی سال جاری خبرداد.

رسول جلیلی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به کشت محصولاتی همچون چغندرقند، سبزی و سیفی جات و ذرت به روش نشایی در استان افزود: کشت نشایی چغندر قند از سال ۹۷ در سطح ۱۲ هکتار آغاز شد و در سال گذشته در سطح ۱۰۵ هکتار به دو روش گلدان کاغذی و ریشه لخت انجام گرفت که این نوع کشت محصول چغندر قند در استان طی سال جاری نیز در سطح ۱۱۰ هکتارکشت شده است.

وی با بیان اینکه  بیشترین سطح کشت این محصول در شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله بوکان میاندوآب نقده و مهاباد انجام می‌گیرد، به مزایای کشت این محصول پر آب بر به روش نشایی اشاره کرد و ادامه داد: از مزایای کشت نشایی می توان به کاهش تعداد دفعات آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب، کاهش هزینه‌های تولید از جمله هزینه‌های مبارزه با علفهای هرز و کاهش میزان بذر مصرفی اشاره کرد.

جلیلی اظهار کرد: میزان صرفه جویی در آب طبق نظر تحقیقات در این نوع کشت حدود ۳۰ درصد است.

رئیس جهاد کشاورزی استان به کشت نشایی سبزی و صیفی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه این نوع کشت از سال ۹۸ از محل اعتبارات دریاچه ارومیه آغاز شده است، تصریح کرد: در سال گذشته ۷۲هکتار و در سال جاری ۴۱ هکتارکشت انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، هندوانه، خربزه، کدو، پیاز و کلم  کشت شده است.

وی با بیان اینکه ازمزایای کشت نشایی سبزی و صیفی جات شامل صرفه‌جویی در مصرف نهادها از جمله آب و کود و سم است، اظهار کرد:  کاهش دفعات کارگری برای تنک کردن محصول و مبارزه مکانیکی با علف های هرز و کشت زودهنگام گیاه و عرضه آن در زمان مناسب به بازار است.

جلیلی با بیان اینکه کشت نشایی محصولات سبزی و صیفی را می‌توان در تمام مناطق استان کشت کرد ، تصریح کرد: میزان استقبال کشاورزان از کشت نشایی محصولات سبزی و صیفی بیش از حد انتظار بوده و جهاد کشاورزی در راستای ترغیب کشاورزان برای این نوع کشت، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ایجاد مزارع الگوی ، تدوین بروشور و نشریه در این زمینه کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی  آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کشت نشایی ذرت از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد:  در بهار سال جاری مقدار ۳۰ هکتار در شهرستان های ارومیه بوکان شاهیندژ میاندوآب و نقب ذرت نشایی کشت شده است.

وی با بیان اینکه از مزایای کشت نشایی کاهش صرفه جویی کاهش مصرف آب به میزان ۳۰ درصد کل آب مصرفی محصول است، تصریح کرد: کشت نشایی به کاهش مصرف بذر کمک می‌کند و زمان رسیدگی محصول بر زمین را کاهش می دهد همچنین محصول به دست آمده از کشت نشایی از لحاظ کیفی و کمی بهتر از محصول کشت شده با بذر است.

وی ادامه داد: کشت نشایی ذرت در تمام نقاط استان قابل اجراست و کشاورزان اگر بتوانند نشا را در سینی و در کنار زمین های خود تولیدکنند و هزینه تولید نشا را کاهش دهند استقبال از این کشور در سال‌های آتی بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha