• چهارشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99070201586
  • خبرنگار : 71091

فیلم‌سازان مورد علاقه سیف‌الله داد + فیلم

فیلم‌سازان مورد علاقه سیف‌الله داد + فیلم

سیف الله داد از داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی به عنوان کارگردان و فیلم نامه نویس مورد علاقه اش نام می برد.

به گزارش ایسنا، زنده‌یاد سیف الله داد می‌گفت: من متولد دو مهر ۱۳۳۴، خرمشهر هستم و دومین فرزند خانواده‌.

 کارگردان "بازمانده" و مدیر سابق سینما که در سال 88 از دنیا رفت، در بخشی از یک مصاحبه تصویری که توسط موزه سینما در سالروز تولدش منتشر شده، گفته است: واقعا اگر بخواهم درباره دوره انوار و بهشتی توضیح بدهم باید بگویم که من در موقعیتی نیستم که خودم را شارح آن دوره بدانم، گرچه همکاری نزدیکی  با بخش فرهنگی داشتم ولی باز من بیشتر ساز خودم را می زدم؛ اما این به آن معنا نیست که من نمی تونم تفکیک بکنم بین سیاست های اجرایی و سلیقه‌ای مثلا آقای بهشتی.

او ادامه می‌دهد: سیاست های اجرایی که ارشاد در نظر گرفته بود،یک شرایطی را فراهم کرد که سینما از یک پدیده مشکوک الحال عبور کند و در واقع یک نسل جدیدی آدم وارد سینما بشوند؛ خیلی از بچه های که امروز جز سرمایه های اصلی سینما هستند در آن دوره  وارد شدن یا قوام پیدا کردن و یا جرات کار پیدا کردند. به هرحال بخشی از این موقعیت، مدیون آن دوره است.

سیف‌الله داد در بخش دیگری از این گفتگو به دوره حضورش در بنیاد سینمایی فارابی اشاره دارد و می‌گوید: بعد از ساخت  "زیر باران" ، من از تلویزیون اومدم بیرون و اومدم در بخش فرهنگی فارابی ، همان موقعه هم در بنیاد سینمایی فارابی یک شورای طرحی درست کردم و  از دل همان شورای طرح؛ چند تا فیلم تولید شد،مثلا "دست نوشته ها"ی که مرحوم مینویی اولین و آخرین کارگردانی‌اش را انجام داد یا فیلم "سرب" ایده ‌ی اولیه اش مربوط به آن شورا بود که بعدها مسعود کیمیایی فیلم‌نامه آن را نوشت.

او تاکید کرد که "ما رفته بودیم به سمت اینکه تولید فکر و ایده بکنیم."

خالق "کانی مانگا" در بخش دیگری از این مصاحبه تصویری از این فیلم سخن گفته و ادامه می دهد: تقریبا ساخت "کانی مانگا" کار هرکسی نبود؛ فیلم سنگینی از نظر پروداکشن و از نظر تعدد شخصیت‌ها بود. ما فیلم اکشن زیاد داشتیم که مرحوم خاکچیان ساخته بود اما در ساخت "کانی مانگا" برای هر صحنه اکشن از یک الگوی دکوپاژی تبعیت کرده بودم بنابراین هیچ دو صحنه ای از "کانی مانگا" نیست که به یک مدل مونتاژ شده باشد.

سیف‌الله داد می‌گفت: کسانی را می شناسم که می گویند بیش از 30 بار است که "کانی مانگا" را دیده‌اند.

او از علیرضا زرین دست به عنوان یک فیلمبردار حرفه ای نام برد و فیلم‌نامه نویس مورد علاقه اش را بهرام بیضایی معرفی  می‌کرد و می گفت: بدون تردید ممکن بعضی کارهایش سینمایی نباشد اما فوق العاده است و بالاتر از او کسی را نداریم اما در فیلم هاش یک مقدار سبک زیادی  به چشم می خورد که ممکن من نپسندم و ایشان حُسن کارش بداند. ولی حیف ام می اید که بیضایی فیلم نسازد و برایم جای تاسف دارد که من فیلم بسازم ولی بیضایی نسازد چون من سنگی روی سنگ فرهنگ این مملکت نمی گذارم اما او هر کارش یک خدمتی به ادبیات، تئاتر و هنر است.

این هنرمند و مدیر فرهنگی همچنین بر این نکته هم اشاره داشت که فیلم های داریوش مهرجویی را با علاقه می‌بیند و اگر جایی فیلمش اُفت بکند،نارحت می شود.

سیف‌الله داد متولد ۱۳۳۴ در خرمشهر و فارغ‌التحصیل رشته‌ی جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز (۱۳۵۸) بود. عضویت در شورای بررسی فیلمنامه و گروه فیلم شبکه‌ی ۱ سیما (۱۳۶۲) و بخش فرهنگی بنیاد سینمای فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از موسسان سازمان سینمایی سینافیلم، رییس هیئت‌ مدیره‌ی خانه‌ی سینما در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ بخشی از سابقه‌ی کاری او است.

اپیزودی درباره‌ی شهر تهران و فیلم کوتاهی درباره‌ی خرمشهر از جمله آثاری بودند که سیف‌الله داد فرصت ساختش را پیدا نکرد.

سیف‌الله داد، ششم مردادماه ۱۳۸۸ پس از سال‌ها تحمل بیماری سرطان در سن ۵۴سالگی از دنیا رفت و پیکرش در قطعه‌ی هنرمندان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha