• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

گروه خون کمیابی که از مالاریا جلوگیری می‌کند

ایسنا/اصفهان محققان می‌گویند یک نوع گروه خونی نادر به جلوگیری از مالاریا کمک می‌کند و اکنون دانشمندان ساز و کار آن را می‌دانند.

یک نوع گروه خون نادر که تنها در مناطقی از آفریقای شرقی یافت می شود، می تواند بدن را در برابر مالاریا حتی در مقایسه با بهترین واکسن ها، به شیوه ای بهتر مقاومت کند. اکنون، دانشمندان فهمیده اند که این اتفاق چطور ممکن است.

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها به خصوص کشورهای منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا توسط پنج گونه انگل پلاسمودیوم و از پشه ایجاد می شود و جان نیم میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد که بسیاری از آنها کودک هستند. مالاریای شدید زمانی اتفاق می افتد که پلاسمودیم فالسی پاروم در یک اندام یا ارگان ایجاد عارضه کند و یا باعث اختلال در خون و یا متابولیسم بیمار شود.

واکسن های مالاریا که در حال حاضر وجود دارد کامل نیستند و تنها ۳۵ درصد از آنها در برابر کشنده ترین نوع بیماری محافظت می کنند. در این میان انسان هایی هستند که این کار به صورت طبیعی در بدن آنها انجام می شود.

در سال ۲۰۱۷، دانشمندان پس از بررسی هزاران ژنوم در کنیا، نوع خون Dantu را کشف کردند، این یک اختلال ژنتیکی مربوط به سلول های خونی انسان است که به نظر می رسد مقاومت طبیعی باورنکردنی در برابر مالاریا دارد.

در شهر ساحلی کیلیفی در کنیا، یک نسخه از ژن Dantu مقاوت حداکثر ۴۰ درصدی در برابر انواع مالاریای شدید دارد و هنگامی که افراد دو نسخه از والدین را به ارث بردند، این مقاومت به ۷۴ درصد می رسد.

محققان اکنون با تجزیه و تحلیل نمونه های خون ۴۲ کودک سالم در کیلیفی، نحوه پاسخ گلبول های قرمز خون Dantu به کشنده ترین شکل مالاریا را آزمایش کردند.

یک فیلم میکروسکوپی با تایپ لپس نشان می دهد گلبول های قرمز خون Dantu با ایجاد غشای سلولی محکم تر، از ورود این انگل جلوگیری می کنند و این شکل دفاع که قبلاً ناشناخته بود اکنون به خوبی مشخص شده است.

یک متخصص ژنتیک از برنامه تحقیقی در کنیا، توضیح می دهد: «هنوز مطمئن نیستیم که چه چیزی منجر به این غشای سفت تر می شود، اما فکر می کنیم که با تغییر در بیان پروتئین های خاص غشا، نوع ژن Dantu سلول را محکم می کند و در نهایت عفونت و تکثیر بیشتر در خون را متوقف می کند.»

این یافته مشخص می کند که چرا بیماری مالاریا سلولهای قرمز خون جوان تر که به طور کلی کشش کمتری دارند را بیشتر گرفتار می کند. حتی در میان کودکانی که نسخه ژن Dantu آنها به صفر رسیده است، محققان دریافتند که تنش غشایی در عفونت مالاریا تأثیر دارد.

محققان معتقدند که اگر بتوانیم بفهمیم که ژن Dantu دقیقاً چگونه بر فشار غشایی تأثیر می گذارد، ممکن است بتوانیم واکسنی بسازیم که مکانیسم حمله مالاریا به سلول را به روشی مشابه سرکوب کند و محافظت بیشتری در برابر این انگل کشنده ایجاد کند.

یک متخصص بیوفیزیک از دانشگاه کمبریج می گوید: «غشای سلول های قرمز فقط باید کمی کشیده تر از حد معمول باشد تا از ورود انگل های مالاریا جلوگیری کند.»

محققان امیدوارند با تولید دارویی که این افزایش فشار را ایجاد کند، بتواند روشی ساده اما موثر برای پیشگیری یا درمان مالاریا باشد. این مطالعه در Nature منتشر شده است.